آلودگی، سیگار، چاقی و سوانح سالانه بیش از ۴-۵ میلیون چینی را می کشد

کارشناسان روز جمعه هشدار دادند که آلودگی هوا ، چاقی ، سیگار و سوانح رانندگی سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار چینی را به کام مرگ می کشاند و دهها میلیارد دلار هزینه دارد.
دکتر جفری کوپلان از دانشگاه اموری در آتلانتا و همکارانش آماری تهیه کرده اند که در مجله پزشکی انگلیسی « لانست » منتشر شده است. براساس این مطالعه ، چین « پیشرفت های قابل توجهی در زمینه کنترل بیماری های عفونی و بهداشت مادران و کودکان داشته و توانسته است عمر متوسط چینی ها را از حدود ۴۰ در سال ۱۹۵۰ به ۷۶ در سال ۲۰۱۱ برساند ».
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس ، اما همزمان این کشور با چالش های جدیدی در زمینه بهداشت و سلامت رو به رو شده است که با رشد سریع اقتصاد این کشور و تغییر سبک زندگی مردم و نزدیک شدن آن به شیوه زندگی کشورهای پیشرفته مرتبط است.
این محققان با استناد به آماری که پیشتر منتشر شده است ، به خصوص به مرگ زودهنگام سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار چینی به علت آلودگی هوا اشاره می کنند که سالانه حدود ۳۴۱ میلیارد یوان (۵۵ میلیارد دلار یا ۴۱ میلیارد یورو) برای دولت هزینه دارد.
در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از مردم چین که ۲۸ درصد جمعیت بزرگسال را تشکیل می دهد، سیگاری بودند. سیگار عامل مرگ یک میلیون و ۴۰۰ هزار چینی تلقی می شود که اگر تمایل به کشیدن سیگار به همین روند ادامه یابد ، ممکن است تا سال ۲۰۴۰ سه میلیون چینی جان خود را به خاطر کشیدن سیگار از دست بدهند.
از اواخر سال های ۹۰ ، سالانه ۸۰۰ هزار نفر جان خود را در سوانح از دست می دهند که علت اصلی مرگ افراد بین یک تا ۳۹ ساله تلقی می شود.
به گفته کارشناسان ، این سوانح بیشتر ، سوانح رانندگی را در بر می گیرد. بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت ، در سال ۲۰۱۰ ، ۲۷۵ هزار چینی جان خود را در سوانح جاده ای از دست دادند.
همچنین به تعداد کشته شدگان در سوانح ، باید سالانه حدود ۵۰ میلیون زخمی را اضافه کرد که نیازمند مراقبت های پزشکی هستند و هزینه های آن ۶۵ میلیارد یوان برآورد می شود.
اما « چالش های » پزشکی که چین با آن مواجه است ، به اینجا ختم نمی شود.
مانند کشورهای توسعه یافته ، چاقی و اضافه وزن به خصوص در کودکان چینی شایع شده است. به این ترتیب تعداد افراد بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن در سال ۲۰۰۰ حدود ۱۶ میلیون نفر بود و در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده است.
همچنین فرایند پیر شدن جمعیت با تقریبا سه برابر شدن افراد مبتلا به زوال عقل (سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به نه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است) همراه شده است.
این محققان افزودند به طور کلی ، ۱۷۳ میلیون نفر در چین دچار اختلالات ذهنی هستند که بیشتر آنها (۹۲ درصد) که هرگز با پزشک مشاوره ای نداشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *