آلودگی صوتی در بروز بیماری های قلبی و عروقی

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: یکی از مولفه هایی که در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد آلودگی صوتی است که متاسفانه در کشور ما چندان توجهی به آن نمی شود.

دکتر مسعود اسلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: چیزی که امروزه در مقالات جدید پزشکی به آن اشاره می شود تاثیر آلودگی صوتی در بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

وی افزود: آلودگی صوتی نقش بسزایی در بروز بیماری های قلبی و عروقی دارد زیرا موجب آسیب رساندن به جداره عروق می شود.

اسلامی اظهار کرد: در مورد آلودگی صوتی کار زیادی در کشور انجام نشده است و بیشتر افکار بر روی آلودگی هوا است بنابراین برنامه ریزی بر روی آلودگی صوتی با هدف کاهش آن باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه به تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا به طور مستقیم در بروز بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن دخالت دارد، آلودگی هوا در طولانی مدت موجب بروز بیماری قلبی و عروقی در افراد می شود و در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، نیز منجر به مرگ می شود.

اسلامی افزود: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مراجع ذیصلاح، در سال ۹۱ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شهروند تهرانی که به بیماری و نارسایی قلبی وعروقی مبتلا بودند، مستقیما به علت آلودگی هوا فوت کردند.

وی ادامه داد: در کلان شهرها به ویژه تهران همواره شاهد بروز آلودگی هوا در نیمه اول و دوم سال هستیم که آلودگی و میزان تاثیر هر کدام از این آلودگی ها در بروز و تشدید بیماری های قلبی و عروقی متفاوت است.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: آلودگی در زمستان به مراتب خطرناک تر از تابستان است، آلودگی در تابستان بیشتر ناشی از بروز گرد و غبار است اما در زمستان آلاینده ها سمی و خطرناک هستند و به علت

بروز پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان، افراد بیشتر در معرض تاثیر آلودگی قرار دارند.

پدیده وارونگی هوا معمولا در فصول سرد سال رخ می دهد که بر اثر وقوع این پدیده جای هوای سرد و گرم جابجا می شود به این معنا که هوای سرد پایین و هوای گرم بالا قرار می گیرد که علت قرار گرفتن هوای سرد در پایین آلودگی در جای خود ثابت می ماند و ادامه این روند بسیار خطرناک خواهد بود.

وی گفت: همواره شاهد مراجعه زیاد بیماران قلبی و عروقی در زمان بروز آلودگی هوا به مراکز درمانی هستیم که این مراجعه در فصل زمستان افزایش می یابد، این نشان از خطرناک تر بودن و تاثیر گذارتر بودن آلودگی ها در فصول سرد سال دارد.

به گفته وی بیمارانی که در این زمان فوت می کنند تعدادشان بسیار بیشتر از فصول دیگر سال است.

این فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرد: قطعا آلودگی هوا ارتباط مستقیم در بروز علایم بیماری های قلبی، ریوی و تشدید این علایم دارد که اگر جدی گرفته نشود در بسیاری موارد موجب فوت افراد مبتلا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *