آلایندگی بالای هواپیماهای MD83 و FOKKER100 فرودگاه مهرآباد

نتایج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد تمامی نواحی که در منطقه تهرانسر و منطقه ۹ واقع شده اند در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند. این در حالی است که بیشترین میزان آلاینده‌های هوا نیز بین ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب در فرودگاه و نواحی اطراف منتشر می‌شود. به گزارش مهر، منابع آلاینده ساکن و پایانه‌های مسافربری از جمله فرودگاه مهرآباد نقش قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند. در این میان فرودگاه مهرآباد بیشترین تعداد پرواز را در بین فرودگاه‌های کشور داراست به طوریکه در این فرودگاه روزانه به صورت میانگین بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ پرواز انجام می‌شود.براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج حاصل از بررسی انتشار آلاینده‌های مختلف از قبیل کربن دی‌کسید‌، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها(HC) بیانگر آن است که تفاوت چندانی میان آلاینده‌های تولیدی در روزهای عادی و تعطیل وجود ندارد. به صورت میانگین‌، روزانه ۱۵۰۰ کیلوگرم س‌او، ۱۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم اچ‌سی،۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم اکسید نیتروژن و ۴۵ کیلوگرم ذرات معلق در این فرودگاه منتشر می‌شود. بیشتر این آلاینده‌ها بین ۸ صبح تا ۲۲ شب در فرودگاه منتشر می‌شود.

McDonnell-Douglas-MD-83-large

بررسی مقایسه ای میان آلاینده‌های تولیدی در فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه‌های دنیا نشان می‌دهد فرودگاه مهرآباد با تعداد پرواز کمتر نسبت به بسیاری از فرودگاه‌ها، انتشار آلاینده بیشتری به طور روزانه دارد که یکی از دلایل آن عمر نسبتاً بالای ناوگان هوایی در ایران است. دلیل دیگر این موضوع می‌تواند استفاده از هواپیماهایی همچون MD83 و FOKKER100 باشد که آلایندگی بالایی در عین قابلیت حمل و نقل پایین دارند.

همچنین از آنجایی که الگوی غالب باد در منطقه مهرآباد تهران در جهت غربی است، باد در این ناحیه از غرب به سمت شرق و جنوب شرق می‌وزد و آلاینده‌های تولیدی در این فرودگاه را به سمت مرکز و جنوب شهر هدایت می‌کند.

نتایج این مطالعات حاکی از آن است که ساعتهای اوج پروازی در این فرودگاه معمولاً ۸ تا ۹ صبح و ۲۱ تا ۲۲ شب است که در این ساعتها بیشترین میزان آلاینده تولید می‌شود. همچنین نتایج ناشی از شبیه سازی فرودگاه مهرآباد به عنوان یک منبع آلاینده حاکی از آن است که این فرودگاه نقش مهمی‌در تولید بیش از حد مجاز آلاینده اکسید نیتروژن دارد.

آلودگی صوتی ۱۱۵ دسی بلی در هنگام نشست و برخاست هواپیماها

نتایج حاصل از بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که تمامی نواحی (با کاربری‌های متفاوت) که در منطقه تهرانسر و منطقه ۹ واقع شده اند در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند و در واقع این آلودگی در مکانهایی که در نزدیکی مسیر پرواز هواپیماهاست بسیار بیشتر است. بر این اساس می‌توان گفت نتایج حاصل از نقشه‌های ترازبندی آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در منطقه ۹ و تهرانسر نشان داده است که بیشتر خیابان‌ها، مکان‌های مسکونی و تجاری که در مسیر پرواز قرار دارند در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد هستند.

وضعیت بحرانی مراکز آموزشی و درمانی اطراف فرودگاه

در مطالعات انجام شده درباره وضعیت آلودگی هوا و صدا در محدوده اطراف فرودگاه مشخص شده است که بسیاری از مراکز آموزشی و درمانی منطقه ۹ و همچنین محدوده تهرانسر از آلودگی صوتی رنج می‌برند و وضعیت بحرانی دارند.

جابه جایی فرودگاه مهرآباد
تا ۱۰ سال آینده عملی نیست

با وجود اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از حضور فرودگاه مهرآباد در محدوده شهری، برای ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلات زیادی را به وجود آورده و آنها را در معرض انواع و اقسام بیماریها از ناراحتی‌های قلبی گرفته تا کاهش ضریب هوشی کودکان و تولد نوزادان نارس قرار داده اما به درستی مشخص نیست که طرح جابه جایی فرودگاه مهرآباد تا چه حد امکانپذیر و عملیاتی است.

در این میان محمدباقر قالیباف شهردار تهران معتقد است به علت نقش نگران کننده این فرودگاه در آلودگی هوا انتقال آن به مکان دیگر باید به سرعت انجام شود. شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است چرا که در زمان افتتاح، مهرآباد در حومه شهر تهران قرار داشته است، لیکن با رشد سریع شهر اکنون این فرودگاه در مرکز چندین محله پرجمعیت قرار دارد و ضرورت جابه جایی آن انکار ناپذیر است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم جابجایی فرودگاه مهرآباد را ضروری می‌داند و می‌گوید: دیر یا زود باید این کار را انجام دهیم. به لحاظ پروتکل‌های بین‌المللی قرار گرفتن فرودگاه‌ها در میانه شهر اشتباه است. هواپیماها برای آستانه پروازشان به اندازه هزار تا سه هزار وسیله نقلیه آلودگی ایجاد می‌کنند.اگر دست کم روزانه ۲۰۰ پرواز داشته باشیم حداقل به اندازه ۲۰۰ هزار اتومبیل آلودگی در این منطقه تولید می‌شود. از سوی دیگر نا‌امنی‌هایی که ایجاد می‌شود از دیگر مشکلات این فرودگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *