آلودگی صوتی مشهد به ۲۵دسیبل فراتر از استاندارد جهانی رسید

1894977
رییس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با افزایش آلاینده های صوتی در کلانشهر مشهد،میزان آلودگی صوتی در این شهر به ۲۵دسیبل بالاتر از استاندارد جهانی رسید.

فاطمه دوستی افزود: این امر وضعیت کلانشهر مشهد را به لحاظ شدت آلودگی صوتی در حالت اضطرار و بحرانی قرار داده است.

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی حداکثر تراز متوسط صوت در روز(ساعت هفت صبح تا ۲۲شب) ۵۵ دسیبل است، گفت: این استاندارد در ساعات شبانه ۴۵ دسیبل می باشد.

دوستداری اظهارکرد: متاسفانه در حال حاضر در کلانشهرمشهد تراز متوسط صوت به ۷۰ تا ۸۰ دسیبل در طول روز رسیده که این مسئله برای سلامتی روانی و شنوایی افراد بسیار خطرناک است.

وی یادآورشد: طبق استانداردهای اعلام شده در صورتی که متوسط تراز صوت ۱۵ دسیبل بالاتر از استاندارد باشد، وضعیت آلودگی صوتی در شرایط اضطرار و بحران آلودگی صوتی اعلام می گردد.

دوستی تصریح کرد: کاهش قدرت شنوایی، ابتلا به بیماری های عصبی، حساسیت عصبی، تحریک پذیری شدید،خستگی روحی و عصبی، آلرژی ،گرفتگی عضلانی، شوک عصبی، سرگیجه، مالیخولیا، ترس و اضطراب، از دست دادن تعادل بدن، تمایل به خودکشی ،ضعف قوه بینایی، ابتلا به امراض قلبی، تورم معده، یوبوست و سوء هاضمه از جمله عوارض ناشی از آلودگی صوتی است.

رییس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از خواب پریدگی ناگهانی، اختلال در سوخت و ساز بدن، افزایش فشار خون، کری موقت و دائم به واسطه افزایش آلودگی صوتی از دیگر عوارضی است که در بین ساکنان کلانشهرها مشاهده می شود.

وی با اشاره به راه حل های موجود برای کاهش آلودگی هوا گفت: افزایش فضای سبز شهری و کاشت درخت و درختچه در کاهش و مدیریت آلودگی صوتی نقش بسزایی دارد زیرا تحقیقات نشان داده است که درختان در کاهش و جذب آلودگی های محیط زیست از جمله آلودگی آب، هوا ، خاک و صوت نقش بسزایی دارند.

دوستی ادامه داد: مدیریت علمی ترافیک ،مهندسی ترافیک و ممانعت از تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در سطح شهر،افزایش کیفیت آسفالت شهری و انتقال فرودگاهها و مشاغل پر صرو صدا به خارج از مناطق مسکونی از دیگر راههای کاهش آلودگی صوتی است.

کلانشهر مشهد با بیش از سه میلیون نفر جمعیت روزانه تردد بیش از ۸۰۰ هزار خودروی سواری، سنگین و نیمه سنگین را تجربه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *