ذرات معلق در هوای تهران افزایش یافته است

218088_708

وضعیت آلودگی هوا در تهران از نظر آلاینده های ناشی از احتراق بنزین و گازوییل روند رو بهبودی دارد با این حال ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون و ۲ و نیم میکرون افزایش یافته است.

جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گزارشی به شورای شهر تهران وضعیت آلودگی هوای تهران را تشریح کرد. بر اساس این گزارش وضعیت آلودگی هوا در تهران از نظر آلاینده های ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل روند رو بهبودی دارد با این حال ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون و ۲ و نیم میکرون افزایش یافته است.

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری برنا، تشکری در این گزارش با اشاره به کاهش اکسید سولفور در هوای تهران از کمتر شدن استفاده از گوگرد در سوخت خودروها خبر داد و گفت: آنچه که نشان دهنده وضعیت نامطلوب آلودگی هوا است، ذرات معلق ریز ۱۰ میکرون و ۵/۲ میکرون است که روندی افزایشی در سالهای اخیر داشته است.

به گفته معاون شهردار تهران دی اکسید کربن از سال ۹۰ تا امروز کاهش چشمگیری داشته است. همچنین ارزیابی ها نشان می دهد در ساعات صبح گاهی و شبانه میزانذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزایش می یابد و در ساعات میانه روز به دلیل کاهش ترافیک آلودگی این ذرات کمتر است. اما آلاینده ازن در ساعات میانی روز بیشترین تراکم را نسبت به سایر ساعات شبانه روز دارد.

معاون شهرداری تهران ادامه داد براساس پایش های صورت گرفته در ایستگاه های مختلف سطح شهر، میانگین غلظت آلاینده های کمتر از ۱۰ میکرون در مناطق جنوب و جنوب غرب نسبت به سایر مناطق بیشتر است که علت آن می تواند وجود فرودگاه مهرآباد و مراکز صنعتی متعدد در این منطقه باشد.

او همچنین به وضعیت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۵/۲ میکرون طی سال­های ۸۶ تا ۹۲ اشاره کرد و افزود: این آلاینده ها در طی این سال ها روند افزایشی داشته اند که این نشان می دهد منابع این آلاینده ها همچنان به کار خود مشغولند. ضمن اینکه ذرات آلاینده ریز ۵/۲ میکرون فیلتر معمولی قابل فیلتر شدن نیستند و هر کجا که تراکم ترافیکی بیشتر باشد این ذرات نیز بیشتر نشان داده می شوند مثل محله های دروس، تهرانسر و شهرری .

او در ادامه به بحث آزبست به عنوان یک آلاینده سرطان زا در هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: این آلاینده، حد مجاز ندارد و می بایستی در حد صفر باشد که از سال ۸۸ تا ۹۰ میزان این آلاینده افزایش داشت و از سال ۹۰ تا ۹۲ به دلیل ممنوعیت استفاده از لنت ترمز غیر استاندارد در خودروها رو به کاهش است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه گزارش خود با اشاره به تعداد روزهای سال از نظر کیفیت هوا، گفت: در سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تنها ۳ روز هوای پاک وجود داشته و روند کیفیت هوای سالم نیز در سال های اخیر رو به کاهش، و هوای ناسالم رو به افزایش بوده است.

او در ادامه به مقایسه شاخص کیفیت هوای سال ۹۳ با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اضافه کرد: در سال ۹۳ ، ۶ روز هوای پاک، ۱۳۵ روز هوای سالم و ۳۴ روز ناسالم برای گروه های حساس وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته، که ۲ روز هوای پاک، ۱۲۴ روز سالم و ۵۱ روز ناسالم برای گروه های حساس بود روند بهبود هوا را نشان می دهد.

هاشمی تشکری به موضوع ریشه یابی علت آلودگی هوا با محوریت سوخت بنزین و دیزل اشاره کرد و گفت: براساس مشاهدات به دست آمده میزان گوگرد در بنزین در ماه های پایانی سال ۹۲ و ابتدای ۹۳ رو به کاهش بوده و وضعیت بهتری نسبت به سال های ۹۱ و ۹۰ داشته ایم.

او با اشاره به موضوع بنزن موجود در سوخت، ادامه داد: حد استاندارد بنزن یک درصد است که این آلاینده در سال های ۹۰، ۹۱ دو نیم برابر حد مجاز در بنزین وجود داشته است. این عدد در اواخر سال ۹۲ به مرز استاندارد خود رسیده است چرا که میزان بنزن در بنزین های دارای یورو ۴ وضعیت مطلوبی دارد.

تشکری در ادامه بحث به میزان گوگرد در سوخت دیزل عمومی پرداخت و افزود: میزان گوگرد در گازوئیل شرکت واحد اتوبوسرانی در سال های ۹۰ تا ۹۲ را مورد بررسی قرار دادیم و براساس مشاهدات به دست آمده بجز ۳ ماهه پایانی سال ۹۲ در باقی سال ها میزان گوگرد موجود در سوخت شرکت اتوبوسرانی ۸ هزار PPM بوده است که در پایان ۹۲ به ۲۰۰ PPM کاهش یافته است. البته هنوز تا استاندار ۵۰PPM فاصله داریم.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع آلودگی صوتی پرداخت و گفت: براساس اندازه گیری، ۴۵ ایستگاه سطح شهر در محدوده فرودگاه مهرآباد و محدوده بازار که تردد موتورسیکلت ها زیاد است بالاترین آلودگی صوتی وجود دارد و متوسط آلودگی صوتی در سطح شهر ۷۰ دسی بل است که با میزان استاندارد (۵۵ دسی بل در روز و ۴۵ دسی بل در شب) فاصله داریم.

معاون شهرداری تهران با اشاره به امکان سنجی نصب فیلتر دوده بر ناوگان شرکت واحد، یادآور شد: براساس مصوبه شورای شهر و با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست ، در دولت تصویب شد که تمام خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده شوند و ما درباره اجرایی شدن آن نیز اقداماتی را انجام داده ایم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در پایان به منشاء یابی ذرات معلق در هوای شهر تهران پرداخت و اضافه کرد: براساس نتایج بدست آمده از ۶۰ نمونه غبار، حدود ۴۰ درصد آن ترکیبات طبیعی هستند که در هوا وجود دارند و منشاء طبیعی دادند، ۱۰ درصد آن ترکیبات ناشناخته اند و ۵۰ درصد دیگر آن منشأ انسانی دارند که از احتراق ناقص سوخت بنزین و گازوئیل خودروها و کارخانه های صنعتی و شن و ماسه ایی که در غرب شهر تهران مستقر هستند حادث می شود. که ما درصددیم ۵۰ درصد دوم را به صفر برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *