دولت یازدهم بخش سرطان‌زای بنزین را ممنوع کرد

n00283031-b
بنزین پتروشیمی از رده خارج شده است که امروز کیفیت هوا بهتر شده است. در ۵ شهر کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که شامل تهران، تبریز، کرج، اراک و اصفهان است. در واقع اکنون در این ۵ شهر بنزین یورو۴ توزیع می‌شود.

اظهارات روز چهارشنبه سخنگوی دولت درباره بنزین پتروشیمی‌ها، بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت یازدهم را خرسند کرد. اما سخنگوی دولت روحانی کدام بنزین را گفت سرطانزا نیست؟
به گزارش آرمان، این اتفاق از ذهن هیچ ایرانی عاقل و بالغی فراموش نمی‌شود؛ با تشدید تحریم‌ها در اواسط دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، کشورهای خارجی از فروش بنزین هم به ایران خودداری کردند. دولت دهم تصمیم گرفت در بنزین خودکفا باشد. این اتفاق به گفته رئیس‌جمهور سابق در کمتر از سه ماه افتاد و با تغییر در تولیدات پتروشیمی‌ها، ایران دیگر بنزین وارد نکرد. این درحالی بود که ایران تا سال ۸۹ یک واردکننده بزرگ بنزین بود. چه اینکه در دوره‌ای، واردات بنزین از تولید آن ارزان‌تر تمام می‌شد. اما نتیجه این خودکفایی، آلودگی شدید تهران و ۸ کلانشهر دیگر بود. بعد هم خبرهایی از افزایش سرطان مخصوصا در کودکان منتشر شد. دولت حسن روحانی، بنزین پتروشیمی‌ها را دلیل عمده آلودگی هوا اعلام کرد. هرچند که چنین چیزی از سوی مسئولان دولت دهم پذیرفته نشد.
ریفورمیت ممنوع شد
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش مواد نفتی در دولت دهم، درباره واردات بنزین و آن چیزی که منجر به خودکفایی بنزین درایران شد، به خبرآنلاین می‌گوید: در سال ۸۵ روزانه ۵/۲۷ میلیون لیتر بنزین با شاخص یورو ۲ و با هزینه ۵ میلیارد دلار وارد کشور می‌شد. قبل از سال‌ ۸۴ هر توسعه‌ای در صنعت پالایش مربوط به افزایش کمیت بود نه کیفیت. به همین دلیل علاوه بر اینکه ۴۰ هزار بشکه تولید نفت کوره که توجیه اقتصادی ندارد افزایش یافت، حجم تولید نفتا هم در پالایشگاه‌های کشور افزایش یافت و به علت اینکه امکان ارتقای کیفیت نفتا وجود نداشت، خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها کاهش یافت. حل این مشکل نیازمند اکتان افزا بود. تا سال ۷۹ از سرب برای ارتقای اکتان بنزین استفاده می‌شد اما بعد از آن ام.تی.بی.ای و بنزین وارداتی جایگزین شد.
با شروع تحریم‌ بنزین در سال ۸۹، اکتان افزای مورد نیاز از پتروپالایشگاه‌ها تامین شد. همین هماهنگی میان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها موجب شد افزایش تولید نفت در داخل کشور جبران شود. تولید بنزین به کمک ریفورمیت پتروپالایشگاه‌ها در چارچوب استانداردی مشخص بود که پژوهشگاه صنعت نفت ترکیب آن را آنالیز کرد و تحویل مردم داده شد. ریفورمیت همان چیزی است که دولت یازدهم استفاده از آن را ممنوع کرده است. یعنی همان بخش سرطان‌زای بنزین پتروشیمی‌ها.
یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست و رییس پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درباره رفورمیت‌ها به خبرآنلاین می‌گوید: در دوره ای دولت گذشته مجبور شد بخش قابل توجهی از کسری بنزین داخلی را با استفاده از محصولات پتروشیمی‌ها، تامین کند. این محصولات یا ریفورمیت بود یا بنزین پیرولیز. به گفته او ریفورمیت‌ها به‌طور متوسط ۸ تا ۱۰ درصد بنزن داشتند و بنزین پیرولیز تا ۴۰ درصد بنزن داشت. وی‌افزود: ریفورمیت و پیرولیز، محصولات پرکاربرد در صنعت هستند و از آنها محصولات مختلفی به‌دست می‌آید. قیمتشان از سوخت خودروها هم بسیار بیشتر است. هرچند که نوع احتراق آنها به دلیل اکتانی که دارند، مناسب است، اما به دلیل اینکه ترکیبات آروماتیک در آنها بالاست، نمی‌شود برای سوخت خودروها استفاده کرد. به همین دلیل در اردیبهشت ۹۳ دولت یازدهم مصوبه ای داشت که محصولات پتروشیمی در کاربرد اصلی شان استفاده شوند. ضمن اینکه دولت مصوبه ای داشت که پالایشگاه‌ها باید بنزین با کیفیت و یورو ۴ تولید کنند. همان اتفاقی که در چند پالایشگاه افتاده است.
آنچه نوبخت گفت، آنچه برداشت شد
و اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، چه گفته است؟ سخنگوی دولت چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران درباره کیفیت بنزین داخلی چنین گفت: دولت سرطان‌زابودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند. اگر چنین بود دولت جلوی آن را می‌گرفت. همین سخنان با واکنش‌های رسانه‌های مخالف دولت یازدهم مواجه شده و آن را نشانه عقب‌نشینی دولت روحانی از ماجرای بنزین‌های آلوده و سرطان‌زا دانسته‌اند. اما یک نکته را فراموش کرده‌اند؛ دولت یازدهم مدعی آلاینده و سرطان‌زا بودن بنزین تولیدشده در دولت دهم است و نه بنزینی که خودش تولید می‌کند. ضمن اینکه باید حق را به سخنگوی دولت یازدهم داد؛ او از عملکرد دولت مطبوعش دفاع کرده، نه عملکرد دولت دهم که انتقاداتی را از سوی دولت روحانی به خود می‌بیند. ضمن اینکه چندماهی است که بنزین پتروشیمی‌ها که دعوای سرطان‌زابودن آن میان مسئولان دولت‌های دهم و یازدهم بالا گرفته، از چرخه سوخت کشور حذف شده.
موضوع قطعی و تمام شده است
روز پنجشنبه نیز معصومه ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون بهداشت مجلس و آقای نوبخت از سوی دولت مطرح کردند که بنزین پتروشیمی و بنزین داخلی سرطان‌زا نیست آیا شما در این خصوص واکنشی دارید به تسنیم گفت: تنها یک نفر از کمیسیون بهداشت در این خصوص صحبت کرده است که باید بگویم ما گزارش کامل را در زمینه بنزین پتروشیمی ارائه دادیم و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است و جای شک و شبهه‌ای نیست.او گفت: وزارت نفت و وزارت بهداشت نظرش مانند ماست؛ سازمان محیط زیست به‌عنوان متولی گزارش و اطلاعات را به مجلس ارائه داده و به سوالات در مجلس پاسخ داده و در مجلس حضور یافته است و اگر باز هم نیاز باشد و بخواهند در مجلس حضور پیدا می‌کنیم و توضیحات را ارائه می‌دهیم.
ابتکار گفت: بنزین پتروشیمی از رده خارج شده است که امروز کیفیت هوا بهتر شده است. در ۵ شهر کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که شامل تهران، تبریز، کرج، اراک و اصفهان است. در واقع اکنون در این ۵ شهر بنزین یورو۴ توزیع می‌شود.
از سوی دیگر، پنجشنبه عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مراسم شروع توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهر اصفهان از تولید ۱۹ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه‌های ایران خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *