شبکه های اجتماعی نقش بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد

81346400-6008898

محمد نادی پور روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وضعیت وخیم آلودگی هوا در کشور و ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، می توان شبکه های اجتماعی با موضوع سفر طراحی و راه اندازی کرد تا معضلاتی مانند خودروهای تک سرنشین کاهش یابد.

وی با بیان اینکه لازم است برای استفاده مشترک از وسیله نقلیه شخصی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود اظهار کرد: با گسترش استفاده از شبکه اینترنت در سال های اخیر شبکه های اجتماعی بسیاری در دنیا برای این موضوع راه اندازی شده است.

وی توضیح داد: بعنوان مثال شخصی که از اصفهان قصد سفر به تهران دارد می تواند اشخاصی که از اصفهان یا حتی شهرهای بین راه مانند نطنز قصد رفتن به تهران و شهرهای بین راه مانند قم داشته باشند را همسفر خود کند.

این کارشناس با بیان اینکه این امور را می توان از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی و مدیریت کرد گفت: در این شبکه ها می توان سفرهای بین شهری و درون شهری را نیز پشتیبانی کرد.

وی اولویت نخست برای تردد را اتوبوس، تاکسی، هواپیما و قطار عنوان و تصریح کرد: برخی مواقع بدلیل ازدحام مسافر در ایام خاص ممکن است شخصی موفق به یافتن وسیله نقلیه عمومی نشود لذا می تواند از طریق چنین شبکه هایی و در کوتاهترین زمان یک وسیله نقلیه و همسفر پیدا کند.

وی تردد خودروهای تک سرنشین در کلان شهرها را یکی از عوامل اصلی ترافیک و آلودگی هوا خواند و افزود: یک سایت فعال آلمانی در زمینه همسفریاب اعلام کرد پس از ۱۳ سال موفق به جابه جایی ۲۴میلیون نفر، کاهش انتشار ۶۳۰ هزار تن کربن در هوا و درآمدزایی ۷۵۰ میلیون یورو توسط راننده ها شده است.

نادی پور ادامه داد: کاربران می توانند با عضویت در این شبکه ها و از طریق ایجاد صفحه شخصی و وارد کردن نشانی پست الکترونیکی، تلفن و کد ملی در آنها، سفر خود را ثبت یا همسفر پیدا کنند.

این کارشناس، مزایای استفاده از چنین شبکه هایی را کاهش تردد ماشین های تک سرنشین، مصرف سوخت، ترافیک و آلودگی هوا و تقسیم شدن هزینه های سفر و سوخت اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اعتمادسازی و اعتبار سنجی در این شبکه ها گفت: در برخی کشورهای اروپایی و امریکایی این کار از طریق ثبت و پیگیری کد ملی یا شناسایی و نشانی پروتکل اینترنت (IP Address) صورت می گیرد.

وی امکان ایجاد کاربری های مختلف مانند نظرسنجی و تورهای گردشگری را از دیگر مزیت های چنین شبکه هایی دانست و افزود: راه اندازی چنین شبکه ای در ایران نیاز به ثبت در سامانه های دیجیتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هماهنگی با نیروی انتظامی دارد.

این کارشناس ارائه برخی خدمات مانند بیمه حوادث را در این شبکه ها مفید خواند و اظهار کرد: فرصت ها و ظرفیت های بسیاری در کشور ایران با توجه به تعداد بالای کاربران اینترنت برای راه اندازی چنین شبکه هایی در جهت حفظ محیط زیست و کاهش ترافیک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *