فن آوری پیشگیری از آلودگی هوا و آب

هوا و آب دو عنصر حیاتی بشر و تمامی موجودات کره زمین هستند که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. این دو عنصر گرانبها و مشترک طبیعت در یک قرن اخیر متأسفانه در اثر فعالیت نامتعادل صنعتی، بشدت آلوده شده و در معرض آسیب جدی است.

آلودگی هوا
امروزه آلودگی هوا در مناطق شهری و صنعتی یکی از مهمترین مشکلات انسانی است. خصوصیات جوی به ویژه در ایام سرد سال که افزایش مصرف سوخت فسیلی برای تأمین گرمایش مزید بر آن شده، موجب بروز خسارت های سنگین انسانی و زیست محیطی شده است.
افزایش مصرف انرژی های فسیلی و راندمان پایین وسایل و تجهیزات با فن آوری قدیمی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، بحران آلودگی هوا را در این کشورها تشدید می کند.
یکی از مهمترین عوامل اتلاف سوخت و در نتیجه افزایش آلایندگی های هوا، تشکیل رسوب آب در تأسیسات ساختمان ها و صنایع است. اگرچه این پدیده تا حدود زیادی پنهان و مغفول مانده است، ولی تحقیقات نشان می دهد، پدیده رسوب گذاری در حدود ۴۰ درصد مصرف گاز و ۲۰ درصد مصرف برق را افزایش می دهد که عوامل فوق حجم بزرگی از تولید آلاینده های هوا را به خود اختصاص می دهد.
با حذف رسوب در سیستم های فوق، بخش بزرگی از آلاینده های هوا در شهرهای بزرگ و مراکز صنعتی کاهش خواهد یافت.
رسوب همچون عایق از تبادل حرارت در تأسیسات، ماشین آلات و … جلوگیری کرده و به همین علت، حجم قابل توجهی از انرژی را به هدر میدهد.
پدیده اتلاف انرژی به عنوان کالایی گرانبها و محدود، سالها توجه مدیران و مسئولان کشورها را به خود جلب کرده است اما تولید آلاینده ها که روی دیگر سکه است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است زیرا آلودگی هوا در ظاهر، همانند هزینه انرژی، بار مالی سنگین در بر نداشته است. تشکیل رسوب در تأسیسات و صنعت در ابتدا به عنوان یک معضل فنی تلقی می شد ولی با شکل گیری بحران انرژی، موضوع اتلاف انرژی نیز برجسته شد.
طی یک قرن اخیر، روش های متعددی برای مهار رسوب ابداع شده است که در حال حاضر در ایران از قدیمی ترین روش ها که متعلق به اوایل قرن بیستم است رواج دارد.
رسوب زدایی به روش الکترونیکی مدرن ترین و اقتصادی ترین روش مهار رسوب در تأسیسات و صنایع است که علاوه بر مزیت های مختلف فنی و اجرایی، دارای آثار مثبت زیست محیطی است.
استفاده عمومی از فن آوری ضدرسوب الکترونیکی تأثیر مهمی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش تولید آلاینده های هوای شهرها و نقاط صنعتی خواهد داشت و به طور متوسط در حدود ۴۰ درصد انواع گازهای آلاینده را کاهش می دهد

آلودگی آب
اهمیت منابع آب های زیر زمینی در کشوری که در منطقه خشکسالی و کم آبی طبیعی قرار دارد، کمتر از منابع نفتی نیست و در شرایطی که طی هزاران سال چنین منابع گرانبهایی تشکیل شده است، نفوذ فاضلاب صنعتی و شیمیایی در مناطق شهری و صنعتی به لایه های مختلف زمین، اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر منابع آب های زیر زمینی بر جا می گذارد. در حالی که که بطور مثال بیش از ۶۰ درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب های زیر زمینی تأمین می شود، متأسفانه روزانه هزاران لیتر آب به منظور مهار رسوب آب، با نمک و اسید مخلوط شده و پس از شست و شوی تأسیسات وارد فاضلاب می شود. در حالی که می توان با استفاده از فن آوری الکترونیکی بدون استفاده از مواد شیمیایی، کلسیم خالص را از تأسیسات پاک کرده و هیچ گونه آلودگی شیمیایی مضر تولید نکرد.
معضلی تحت عنوان افزایش نیترات و سایر مواد شیمیایی مضر در آب تهران و کلان شهرهای کشور و در آینده ای نه چندان دور در شهرهای کوچک نیز بروز خواهد کرد. بنابراین، استفاده از فن آوری مدرن ضدرسوب الکترونیکی به یک ضرورت و نیاز حیاتی تبدیل شده است.

فن آوری ضدرسوب الکترونیکی
فن آوری رسوب زدایی به شیوه الکترونیکی جدیدترین فن آوری در زمینه مهار رسوب در تأسیسات و صنعت است که طی دو دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته، به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، اما به علت بهای سنگین این فن آوری و تفاوت ترکیبات آب در نقاط مختلف، استفاده از فن آوری کشورهای توسعه یافته در کشور ما با دشواری های بسیار و گاه ناممکن روبرو شده است. از این رو، شرکت تعاونی مهندسی الکترونیک بهرشد ، پس از سه سال مطالعه و پژوهش، با توجه به ویژگی های آب ها و ترکیبات مختلف شیمیایی و معدنی آنها در نقاط مختلف کشور، اقدام به بومی سازی این فن آوری و طراحی مجدد آن کرده است که به لحاظ اقتصادی و فنی با شرایط کشور منطبق باشد.
فن آوری فوق پس از بارها آزمایش در آزمایشگاه و دهها تأسیسات کوچک و بزرگ در شرایط عینی و واقعی، نتایج درخشان و موفقیت آمیزی را به دست آورده است و از نظر اقتصادی نیز در حدود یک دهم بهای مشابه خارجی است که با قدرت خرید کشور کاملاً سازگار است.
از نظر فنی، به طور اختصار، عملکرد آن فن آوری شامل ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد (LF) و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین ۱۵۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ بار در ثانیه مولکول های آب را به ارتعاش در می آورد.
با عبور آب از میدان انرژی های متغیر، در ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم تغییراتی ایجاد می شود و “کلسیت” به “آراگونیت” تبدیل می شود. “آرا.گونیت” گونه ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می ماند و به سطح لوله ها و مخازن نمی چسبد و پس از خارج شدن از سیستم، هیچ گونه  آلودگی در طبیعت ایجاد نمی کند.
این فن آوری، ارزانترین و پاکترین فن آوری رسوب زدایی در تأسیسات و صنعت است و به همین دلیل در حفاظت از محیط زیست در برابر آلودگی هوا و آب بسیار اهمیت دارد.
امواج تولید شده توسط دستگاه، بی صدا و بی ضرر می باشند و خواص فیزیکی و الکتریکی ملکول های کلسیم را به نحو مطلوب تغییر می دهند. با تغییر ایجاد شده، چسبندگی ملکول های کلسیم به یکدیگر و به جدار لوله ها از بین رفته و این ملکول ها در آب به حالت معلق باقی می مانند. در نتیجه علاوه بر اینکه دیگر بر روی جدار لوله ها رسوب نمی نشیند، با افزایش خاصیت انحلال پذیری آب، رسوبات قبلی نیز به تدریج به صورت ((ملکول به ملکول)) از جدار لوله ها و مخازن آب برداشته و پاک می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *