نفس عمیق؛گامی به سوی مرگ!

81358741-6029440

به گزارش ایرنا، هم گام با پیشرفت صنایع درکشورهای درحال توسعه آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت عمومی شهروندان جامعه قلمداد شده و از این رو در زمره اهم مسایل زیست محیطی و بهداشتی این گونه جوامع قرار گرفته است.

گازهای مخرب وسمی، آلاینده ها و ذرات خطرناکی که روزانه توسط دودکش کارخانه ها و نیروگاه ها درمحیط اطراف رها می شوند و جامعه را با چالش زیست محیطی مهمی روبرو می سازند.

درکنارگسترش شهرنشینی و همجواری با کارخانجات و واحدهای تولیدی روند تغییرات جوی در دو دهه اخیر نیز طوفانهای گرد و غباری یا به عبارتی ریزگردی نیز آلودگی هوای تهران را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر فاضلاب های صنعتی از قبیل دود تولید شده توسط بخشی از این واحدها به آبهای سطحی و زیر زمینی به دلیل عدم کنترل و دفع بهداشتی آنها نفوذ کرده و موجب آلودگی شدید آنها می شود و از آنجایی که بیماریهای ایجاد شده ناشی از عوامل آلاینده، طی زمانهای طولانی بوجود می آید، بسیاری از ما متوجه خطرات بالقوه این عوامل نمی شویم.

ریه به عنوان یک عضو مسوول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است گرچه آلودگی هوا بر پوست، چشم و یا سایراعضا و سیستم های بدن اثرمی گذارد، اما مهمترین اثرات آن برسیستم تنفسی است و برعملکرد ریه اثر می گذارد. تخریب ریه در اثر آلودگی هوا موجب بیماری های تنفسی و قلبی عروقی می گردد.

بنابراین بیماران قلبی، بیماران ریوی، زنان باردار افراد مسن، نوزادان و کودکان بیشترین گروه های در معرض خطر هستند.

هم اکنون یکی از مشکلات مهم اقتصادی اغلب کشورها انتشار آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیت های تولیدی است، در سال های اخیر موضوع آلودگی های محیط زیست با دقت بیشتری مد نظر قرار گرفته است و تلاش های بسیاری برای کاهش و کنترل انتشار آلاینده های مختلف در کشور صورت گرفته اند.

بخش صنعت به عنوان مصرف کننده بزرگ حامل های انرژی منتشرکننده اصلی آلاینده های زیست محیطی نیز قلمداد می شود. از طرف دیگر بخش صنعت تولیدکننده مهم و اصلی کالاهای مورد نیاز جامعه است. وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و فعالین علمی اقتصاد محیط زیست کمک به بخش صنعت برای خدمت به جامعه همراه با حداقل خسارت به محیط زندگی انسان ها است.

*** فعالیت هزاران آلاینده در استان تهران همچنان وضعیت این کلانشهر را از نظر آلودگی

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، گفت: فعالیت هزاران واحد صنعتی آلاینده دراستان تهران همچنان وضعیت این کلان شهر را از نظر آلودگی هوا بغرنج تر از سایر نقاط کشور کرده است.

‘هدایت الله جمالی پور’ با بیان اینکه اعتبار چشمگیری در خصوص برگشت عوارض آلایندگی به شهرستان اختصاص یافته است، از توزیع تمام عوارض دریافتی واحدهای آلاینده در سطح شهرستان تا پایان ماه جاری خبر داد و اظهارداشت: برگشت عوارض دریافتی از واحدهای آلاینده به این حوزه طبق توافقات به عمل آمده با استانداری تهران انجام شده است.

وی افزود: با تاکیدات استاندار تهران تمام عوارض دریافتی مشمول ماده ۳۸ قانون امورمالیاتی کشور از واحدهای آلایندگی کارخانجات شهرستان ری، در این حوزه توزیع و صرف خواهد شد.

به گفته وی، برابر موضوع تبصره ۱ ماده ۳۸ سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بردریافت عوارض از واحد های آلاینده پالایشگاه و واحدهای پتروشیمی ، نرخ عوارض شهرداریها و دهیاریها در رابطه با کالا و خدمات مشمول این قانون ، علاوه بر نرخ مالیات موضوع ماده ۱۶ ، شامل الف) کلیه کالاها و خدمات مشمول نرخ صدر ماده۱۶ ، یک و نیم درصد؛ ب) انواع سیگار و محصولات دخانی ، سه درصد ؛ ج) انواع بنزین و سوخت هواپیما ، ده درصد ؛ د) نفت سفید و نفت گاز ، ده درصد و نفت کوره پنج درصد است.

فرماندارویژه شهرستان ری، تصریح کرد: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند ، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست( تا پانزدهم اسفند ماه هر سال برای اجراء در سال بعد) و همچنین پالایشگاههای نفت و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر مالیات وعوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند.

جمالی پور گفت: این عوارض آلایندگی ، به شهرداری ها و دهیاری های روستاهایی که از این آلایندگی متاثر می شوند، اختصاص داده خواهد شد تا برای رفع آلایندگی و کاهش آسیب آلایندگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و طبق ماده ۱۷ این قانون و تبصره های آن به عوارض آلایندگی قابل تسری نیست.

او با بیان اینکه در تبصره ۱ ماده ۳۸ یادآور شده است واحدهایی که طی سال نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند، با درخواست واحد مزبور و تایید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحدهای آلاینده خارج می شوند، افزود: واحدهای که در خصوص رفع آلایندگی های خود اقدام کنند از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلامی توسط سازمان مربوطه به امورمالیاتی کشور، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نخواهد شد.

معاون استاندار در مورد واحدهای که درخصوص رفع آلایندگی ها خود اقدام کنند، اظهارداشت: برابر تبصره ۱ ماده ۳۸ سازمان امور مالیاتی، واحدهایی که در این مدت بنا به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به فهرست واحدهای آلاینده اضافه شوند، از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلام توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند شد.

جمالی پور گفت: هم اکنون بخشی از عوارض آلایندگی توزیع و در اختیار شهرداری های حوزه قرار گرفته و بخش دیگر آن تا پایان ماه جاری با هماهنگی و پیگیری معاونت برنامه برنامه ریزی فرمانداری نیز انجام خواهد شد.

*** ۳۰درصد آلودگی هوای تهران منشا خارجی و ۷۰ درصد تولید داخل است

کارشناس مسوول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت: عمده ریزگردها که منشا خارجی دارند تنها ۳۰ درصد از آلودگی هوای تهران را تشکیل و۷۰ درصد مابقی آن تولید داخل است.

‘پیمان کاسب’ روز نیزدرگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه برخی معتقد هستند ریزگردها تنها عامل آلایندگی هوای تهران است را تنها یک فرضیه ذهنی دانست و افزود: کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان از هوای گرم و خشک بهره برده و برخی از فصل سال با وزش بادهای موسمی منطقه دچار گرد وغبارغلیظ خواهد شد که این پدیده به دلیل همسایگی گریبان بخش هایی از کشور ما را نیزمی گیرد.

وی، افزود: مناطق مرزی کشور و به ترتیب شهرهایی که در مسیر جریان ریزگردها قرار دارند از این آلودگی بی نصیب نبوده و از طرفی ذرات معلق زیر ۵/۲ میکرون در هوا از راه تنفس مستقیما وارد بدن شده و بدین طریق بر زندگی مردم این مناطق و مهمتر از همه سلامت آنان تاثیرات خطرآفرین در بلند مدت می گذراد.

وی تصریح کرد: ریزگردها مسیر طولانی تا تهران را طی خواهند کرد و از این نظر تنها حدود ۳۰ درصد آلودگی موجود در هوای پایتخت را این ذرات معلق شامل می شود و چنانچه این پدیده در فصل تابستان به وقوع بپیوندد ذرات با تابش نورخورشید در فصل گرما موجب سوزش چشم و و مخات تنفسی شده و در فصل سرما با رطوبت هوا وارد ریه شده و مشکلات حادی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

کاسب تاکید کرد: وجود شهرک های صنعتی و کارخانجات سیمان و پالایشگاه تنها بخشی از روند آلایندگی شهرها را موجب شده و سوخت غیراستاندارد وسایط نقلیه موتوری و همچنین وسایل تولید گرما در منازل و ساختمانها بر افزایش آلایندگی فضای شهرهای بزرگ و فاقد وزش جریان باد و بارش ، بسیار تاثیرگزار خواهد بود.

کارشناس مسوول بهداشت محیط شبکه بهداشت ری گفت: استفاده از وسایط نقلیه عمومی بویژه وسایل نقلیه برقی و مترو تا حدود زیادی از تولید آلایندها در فضاهای شهری خواهد کاست و هرچقدر از وسایط نقلیه شخصی برای تردد در سطح شهرها کم شود ، کمکی برای سالمتر زیستن مردم خواهد بود.

وی گفت: درمواقعه اضطراری آلودگی هوا وقتی مسوولان محیط زیست و بهداشت از مردم می خواهند که از تردد غیر ضروری خودداری کرده و خردسالان و افراد سالخورده به بیرون از محیط خانه نروند، برای این است که ذرات آلوده خطرات زیست محیطی بالایی داشته و برخی از این عناصر حتی سرطانزاست و در بلند مدت سلامت افراد را به مخاطره خواهد انداخت.

این کارشناس مسوول بهداشت محیط گفت: در مواقع آلودگی هوا، خانواده ها توجه داشته باشند برای صرف غذا از پخت و پز اجتناب کرده چرا که تولید بخارغذا و دود ناشی از روغن سرخ کردن عاملی برای تشدید آلودگی هوای منازلی که عمدتا بسته نیز است و هوا جریان ندارد، خواهد شد و این عاملی برای تشدید بروز بیماریهای تنفسی و بویژه سردرد می شود.

وی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم از شرایط موجود را از وظایف شبکه های بهداشت دانست وافزود: جلوگیری از آلودگی هوا کاری بسیار سخت، هزینه بر و مشارکت عمومی را می طلبید و برای پیشگیری از بوجود آمدن آن و حفظ سلامتی مردم نیاز است که به توصیه های مسوولان محیط زیست و بهداشت توجه شود.

به گفته وی، کاهش آلودگی هوا نیازمند یک حرکت همگانی و عزم ملی است که مشارکت هماهنگ مردم و دست اندرکاران را به طور مستمر می طلبد.

کاسب افزود: آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه، محدودیت استفاده از تردد اتومبیل های شخصی در خیابانها و توسعه وسیله نقلیه عمومی، عدم تمرکز کارهای اداری در پایتخت، افزایش سرانه فضای سبز، انتقال صنایع و کارخانجات و کارگاه های آلاینده هوا به خارج شهر، گسترش فرهنگ استفاده از مترو، تبدیل سوخت بنزین به گاز طبیعی، به حداقل رساندن تولید زباله، ایجاد آب نما و فواره برای جذب گرد وغبار، تولید بنزین پاک، نصب فیلترهای مخصوص برای جلوگیری از انتشار دود و گردوغبار در کارخانه ها، ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها، نظارت بر معاینه فنی اتومبیل ها و تبدیل خودروهای فرسوده با اتومبیل های جدید از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا هستند.

One thought on “نفس عمیق؛گامی به سوی مرگ!

  1. خلاصه اونقدر تناقض گویی تو این سایتها هستش که نفهمیدم توی هوای الوده تهران و شهرهای بزرگ باید نفس عمیق کشید یا نه ؟؟؟؟ لطفا شفاف سازی کنید واقعا مردم گیج شدن تو مقاله ای نوشته نفس عمیق بکشید تا ریه هاتون از دی اکسید کربن پاک بشه !!!!!!!!! منظر جواب شما هستم …سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *