شمارش معکوس تهران و کلانشهرها برای بازگشت آلودگی هوا

13930416000091_PhotoA

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با فرا رسیدن اولین موج سرما و کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در کشور مصرف گاز در بخش خانگی به ۲۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسید که براساس آمارهای شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز در این بخش ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

سال گذشته به طور متوسط در روزهای سرد سال کمی بیشتر از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شد اما به دلیل سرمای بی‌سابقه در برخی از نقاط کشور مصرف گاز از ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز فراتر رفت به همین دلیل شرکت ملی گاز ایران مجبور شد تا محدودیت هایی برای گازرسانی در برخی از بخش ها ایجاد کند.

*عرضه گاز به نیروگاه‌ها

یکی از بخش هایی که کاهش عرضه گاز در سال گذشته را به خود دید بخش نیروگاهی و صنایع عمده بود به طوری که این کاهش عرضه به نیروگاه‌ها منجر به سوزاندن ۳۰ میلیارد لیتر سوخت مایع از قبیل گازوئیل و مازوت در این بخش شد.

سوزاندن مازوت و گازوئیل در این بخش منجر به آلوده شدن هوای کلانشهرهایی از جمله تهران شد به همین دلیل شرکت ملی گاز ایران به دنبال افزایش گازرسانی به این بخش در فصل سرما است.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید در نیمه اول سال جاری حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده که هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از دوره مشابه سال قبل است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عرضه روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به بخش نیروگاهی در فصل زمستان سال جاری در دستور کار قرار گرفته که نیروگاه ها نیز در این زمستان بدون گاز نمانند.

* وعده تامین گاز پتروشیمی‌ها در زمشتان امسال

در شرایط تحریم فروش نفت،یکی از بخشهایی که می تواند ارز مورد نیاز برای اداره کشور را تامین کند صنعت پتروشیمی است. هم اکنون عمده مجتمع‌های پتروشیمی فعال در کشور از خوراک گاز استفاده می کنند.

به دلیل محدودیتی که به دلیل افزایش مصرف خانگی سال گذشته در تامین خوراک گاز این واحدها ایجاد شد به گفته مسئولان این بخش تولید محصولات پتروشیمی نیز نصف و در مجموع صادرات به شدت کاهش یافت،به طوری که دولت مجبور شد تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی را از روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب در تابستان به روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب در زمستان برساند که این امر باعث کاهش ۷.۵ میلیون تنی تولیدات پتروشیمی شد.

اما منصور معظمی مدیربرنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری وزیر نفت در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد براساس برنامه ریزی صورت گرفته اگر قرار باشد محدودیتی در برخی از بخش ها به منظور تامین گاز زمستانی خانوارها ایجاد کنیم هرگز این محدودیت برای صنعت پتروشیمی رخ نخواهد داد زیرا این صنعت بخش قابل توجهی از درآمد کشور را تامین می کند.

*۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان به مدار نمی‌رسد

امسال نیز رئیس جمهور و وزیر نفت بارها از افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز به ظرفیت کنونی خبردادند،اما به نظر می رسد تمام این ۱۰۰ میلیون افزایش تولید گاز در فصل زمستان به مدار نرسد و بخشی از این حجم گاز تا پایان سال ۹۳ و چه بسا تا اوایل سال ۹۴ وارد چرخه عرضه شود.

به همین دلیل حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اخیرا در گفت وگو با برخی از رسانه ها اعلام کرده است لزوم صرفه جویی در مصرف گاز برای تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی در فصل زمستان وجود دارد اما شرایط در زمستان سال ۹۳ بهتر از سال ۹۲ خواهد بود.

عراقی با تاکید بر اینکه باید صرفه جویی بیشتری داشته باشیم، اظهار می کند ما باید با صرفه جویی های بیشتر، گاز بیشتری به نیروگاه ها بدهیم تا هوا آلوده تر نشود.

وعده اختصاص ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها در زمستان امسال شرایط بهتری را برای این واحدها نسبت به سال قبل ایجاد می‌کند که به کلی تامین گازشان قطع و ناگزیر به استفاده از مازوت و گازوئیل شدند، سوختی که عامل اصلی آلودگی شدید هوای گلانشهرها و به خصوص تهران بود.

در عین حال تامین میزان گاز وعده داده شده همچنان پاسخگوی نیاز نیروگاه‌ها نیست و این واحدها باید کماکان بخش عمده نیاز خود به سوخت را با مازوت و گازوئیل تامین کنند و این به معنای آن است که زمستان امسال نیز مردم شهرهای بزرگ و ابرشهر کشور تهران باید در انتظار آلودگی سنگین هوا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *