کاهش روزانه ۸ تن ذرات آلاینده با نوسازی ۴ هزار تاکسی پیکان

14-10-29-213133a-takxe-45

سید محمد فخار: پروژه نوسازی ۴ هزار تاکسی فرسوده پایتخت که بیشتر شامل پیکان های فرسوده شهر می شود، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

کاهش روزانه ۸ تن ذرات آلاینده با نوسازی ۴ هزار تاکسی پیکان
حمل و نقل > تاکسی – سید محمد فخار:
پروژه نوسازی ۴ هزار تاکسی فرسوده پایتخت که بیشتر شامل پیکان های فرسوده شهر می شود، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

این پروژه علاوه بر ارتقای کیفیت ناوگان حمل‌ونقل پایتخت موجب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود کیفیت هوا خواهد شد.
میثم مظفر، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که با این گام از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران، کاهش تولید روزانه ۸تن ذرات آلاینده از شهر فراهم می‌شود. در سال‌جاری ۲هزار سمند پایه گازسوز جایگزین خودروهای فرسوده شده و تا پایان سال نیز ۲هزار سمند جدید دیگر وارد چرخه خدمت‌رسانی به مردم تهران می‌شود.

تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تاکسی EF7 سمند در جریان نوسازی ناوگان تاکسیرانی به تهران اضافه شده است که پیش‌بینی ‌می‌شود ظرف ۲هفته آینده این تعداد به ۲هزار تاکسی برسد. همزمان با آغاز فرایند نوسازی تاکسی‌ها در شهر تهران تا‌کنون بیش از ۶هزار تاکسیران در سایت نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۳۴۱۱نفر به عاملیت بانک صادرات وام نوسازی خود را دریافت می‌کنند.

همچنین ۴۵۰تاکسیران از طریق لیزینگ بانک شهر اقدام به نوسازی تاکسی خود می‌کنند. بنابر اعلام مظفر، بابت نوسازی هر تاکسی حدود ۲۰میلیون تومان وام با سود مشخص بانکی دریافت می‌شود. پیش از این پرداخت وام تنها از طریق بانک صادرات صورت می‌گرفت که از تاریخ ۱۵مهر به‌منظور تسهیل مراحل دریافت وام برای تاکسیرانان بانک شهر نیز به این فرایند اضافه شد.

ظرف مدت مذکور روند ثبت‌نام و تحویل خودرو افزایش سرعت قابل توجهی داشته است که پیش‌بینی می‌شود با تسهیل امور در بانک شهر آمار موجود ظرف ۲هفته آینده به ۲هزار تاکسی برسد. از میان رانندگانی که برای نوسازی تاکسی اقدام کرده‌اند، ۲۰۸۳نفر مبالغ مورد نظر را به‌حساب بانک واریز کرده و ۱۸۳۸تاکسی نیز برای طی‌شدن مراحل اسقاط به مراکز مربوطه تحویل داده شده است.

در حال حاضر ۸هزار تاکسی پیکان فرسوده در تهران تردد می‌کنند و یکی از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوای پایتخت هستند. با توجه به اعلام مسئولان درخصوص آلودگی ۳۰برابری هر پیکان نسبت به‌خودروی عادی، ۸هزار تاکسی پیکان به اندازه ۲۴۰هزار خودرو آلودگی تولید می‌کنند. اما با طرح از رده خارج کردن ۴هزار تاکسی فرسوده، می‌توان امیدوار بود که تنها نیمی از این پیکان‌های آلاینده باقی بمانند و این خودروها نیز باید به‌زودی برای بهبود کیفیت هوا از چرخه خدمت‌رسانی خارج شوند. پیکان‌های تهرانی از منابع مهم آلودگی هوا هستند و تقریبا ۴برابر خودرو‌های یورو ۲آلودگی تولید می‌کنند.

لزوم خروج پیکان‌های تهرانی

همزمان با اجرای طرح خروج ۴هزار تاکسی فرسوده تهران که بیشتر پیکان هستند، باید این نکته ذکر شود که توقف ۷۰هزار خودروی پیکان و خودروهای دودزا یکی از الزامات کنترل آلودگی هوای تهران است. در حال حاضر حدود ۷۰هزار پیکان در شهر وجود دارد که باید میزان آلایندگی آنها از طریق معاینه فنی کنترل شود که بیشتر آنها در مراحل کنترل معاینه فنی رد می‌شوند. هر خودروی پیکان به اندازه ۳۰برابر خودروی معمولی آلودگی ایجاد می‌کند.

بدین‌ترتیب پیکان‌های تهرانی به اندازه ۲.۱میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کنند. اگر متوسط آلودگی هر خودرو در هر کیلومتر را به‌صورت میانگین ۶۵گرم درنظر بگیریم و سفر شهری را به‌طور متوسط ۸.۵کیلومتر، به ازای هر سفر شهری با پیکان‌ها، روزانه ۱۱۶۰تن آلودگی وارد هوای تهران می‌شود.

فرسودگی ۱۱درصد تاکسی‌های تهرانی

براساس آخرین اعلام مسئولان شهری و دولت، سیاست مشترک در تهران این است که تا حد ممکن به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی حرکت شود. البته با درنظر گرفتن هزینه بسیار کمتر سوخت مصرفی خودروهای هیبریدی در مقابل خودروهای بنزینی، این سرمایه‌گذاری در مدت زمانی محدودبازمی‌گردد. هم‌اکنون تهرانی‌ها منتظر مجوز ورود خودروهای هیبریدی برای استفاده در تهران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *