مرگ‌سالانه ۴۰۰۰ نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا

13920905000258_PhotoA
بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است- مرگ‌سالانه ۴۰۰۰ نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، با اشاره به آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: شکی نیست که آلودگی محیط زیست سلامت جامعه را به خطر اندازد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در تهران، سالانه ۴۰۰۰ نفر به علت آلودگی محیط زیست به طور غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه البته ما در این باره آمار دقیقی در دست نداریم ادامه داد: در خصوص آلودگی بنزین که رئیس سازمان محیط زیست جریانی را در جامعه و به خصوص تهران راه انداخته باید گفت که بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است البته این مسئله را کمیسیون اصل ۹۰ نیز بررسی کرده است.

وی با اشاره به توزیع بنزین یورو ۴ از پالایشگاه‌ها در کلانشهر تهران ادامه داد: پالایشگاه اراک در سال ۱۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می‌کند که این مسئله از دولت قبل شروع شده بود.

شهریاری در ادامه سخنان خود یادآور شد: از سال گذشته در کلانشهرهای کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شد.

وی با اعلام اینکه آلودگی هوای تهران فقط ناشی از بنزین آلوده نیست ادامه داد: مکان جغرافیای تهران فعالیت کارخانه‌ها و همچنین استفاده از سوخت گاز نیز بر افزایش آلودگی هوای این کلانشهر تأثیر گذاشته است.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اروپا به منظور جلوگیری از آلودگی هوا از انرژی اتمی که سوختی پاک است استفاده می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه صنعت خودروی کشور محصولات غیراستاندارد تولید می‌کنند و به خاطر قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان وسیله‌ای که آلایندگی بنزین را کنترل می‌کند حذف کرده است ابراز داشت: گازوئیل که در تهران مورد استفاده قرار می‌گرفت PPM 5000 بود که بر اساس استاندارد این رقم باید به زیر ۵۰ PPM می‌رسید.

شهریاری در خصوص اظهارنظر ابتکار مبنی بر اینکه خودروها تماماً یورو ۴ شده‌اند و پرونده یورو ۴ بسته شده است بیان داشت: آرزو بر جوانان عیب نیست و شعار دادن هم اشکالی ندارد.

وی متذکر شد: خودروسازان طبق قانون می‌بایست چند سال پیش از این اقدام به تولید محصولات استاندارد و یورو ۴ می‌کردند اما این مهم به طور مداوم به تأخیر افتاد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین بیان داشت: اگر خودروها یورو ۴ شده‌اند باید این سؤال را از پلیس راهور ناجا پرسید که چرا خودروها شماره‌گذاری نمی‌شوند؟!

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سلامت نباید دستگاه‌ها سیاسی رفتار کنند ادامه داد: سیاست‌مداران ما رئیس جمهور، کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه هستند و محیط زیست نباید تشکیلات سیاسی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *