تمامی خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند

2767846_890
سخنگوی فراکسیون محیط زیست با انتقاد از روند کار دولت در زمینه خارج کردن خودروهای فرسوده، گفت: بایدخودروهای فرسوده خارج شوند و ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود، برنامه جدی برای این کار نمی‌بینیم، یعنی دولت اهمیت مسئله را درک کرده ولی اورژانسی بودنش را هنوز درک نکرده است.
رشیدی مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور با مقایسه وضعیت هوای امسال نسبت به سال گذشته، شرایط را بهتر اعلام کرد و گفت: با توجه به بعضی از اقداماتی که امسال انجام شده مثل تهیه و ارائه سوخت استاندارد، ارتقاء استاندارد خودرو‌ها در کشور، در تهران و شهرهایی که سوخت استاندارد داشتیم بهبود نسبی حاصل شده، به طوریکه غلظت انواع آلاینده‌ها بین ۲۰ تا ۵۰درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت غلظت آلاینده‌ها به خصوص برای ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، بخاطر سوختی که تولید می‌کردیم به گونه‌ای بود که مثلا برای بنزین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قسمت در میلیون گوگرد داشت و الان به زیر ۵۰ قسمت در میلیون است.

رشیدی به وضعیت استفاده از ترکیبات آروماتیک و بنزن اشاره کرد و افزود: اگر فقط تهران را در نظر بگیریم در سال گذشته بالای دو درصد بنزن در سوختمان داشتیم که امسال به زیر یک درصد رسیده همین طور مقدار آروماتیک‌ها از ۴۰ تا ۵۰ درصد به زیر ۳۵ در صد رسیده است.

**هوا آلوده دارای ترکیبات سرطان زا است

وی بحث فنی آلودگی هوا را حساس و مهم برشمرد و اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی برای بنزن در هوای آزاد حد قابل تحملی از نظر امن بودن توصیه نمی‌کند، سند دیگری در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ آژانس بین المللی تحقیقات کودکان وابسته به سازمان بهداشت جهانی چاپ کرده که در اولی اعلام می‌کند که دود صرف سرطان زا است و در دومی آلودگی هوا را جزو گروه یک ترکیبات سرطان زا معرفی کرده است.

علیزاده به ارتباط هوا و شیوع سرطان در کشور اشاره داشت و گفت: سال‌هاست این موضوع ثابت شده است که آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارند تا حدودی در ایجاد سرطان بخصوص در دستگاه تنفس دخالت دارند، سوخت‌های ناقص ناشی از ماشین‌ها و کارخانجات حاوی مواد سرطان زایی هستند که متاسفانه در هوا پخش می‌شوند و از طریق تنفس و عمل دم وارد ریه شده و ایجاد زمینه‌ای برای سرطان ریه و دستگاه تنفسی در سال‌های بعد می‌شود.

نائب رئیس انجمن سرطان کشور یکی از عوامل مهم در آلودگی کلان شهر‌ها را سوخت ناقص همه اتومبیل‌ها بیان کرد و متذکر شد: اگر این موضوع رسیدگی شود اطمینان می‌دهم بسیاری از مشکلات آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد. وقتی در جایی ترافیک وجود دارد این اتومبیل‌ها در حال سوزاندن سوخت هستند و دود و مواد سرطان زا از اگزوز‌هایشان بیرون می‌آید و هوا را آلوده می‌کند.

وی اجرای کامل قوانین راهنمایی و رانندگی را لازم دانست و اظهار داشت: اگر به سطح شهر توجه کنید این همه وسیله نقلیه با یک چنین سطح سواره رو هیچ وقت جوابگو نیست. اگر قوانین راهنمایی و رانندگی صحیح انجام شود و از پارک‌های غیرمجاز جلوگیری شود، وسایل نقلیه عمومی رو به توسعه رود و افراد تشویق شوند که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و در مرحله بعدی جریمه‌های سنگین برای تخلفاتی که صورت می‌گیرد در نظر گرفته شود، این نتیجه برای ما عوایدی خواهد داشت.

علیزاده افزود: اول اینکه رفت و آمد در سطح شهر، راحت می‌شود میزان مصرف سوخت کاهش می‌یابد و این خودش برای ما سودآوری و ایجاد ارز خواهد داشت و هوای کاملا پاکی را در تهران می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در سطح شهر در خیابان‌های با عرض‌های کم در هر دو طرف خیابان ماشین‌ها پارک می‌کنند حتی اگر اتفاقی بیافتد ماشین‌های امداد رسانی چه آمبولانس‌ها و چه آتش نشانی امکان دسترسی به آن منطقه را ندارند.

**کیفیت بنزین بهتر شده است

رشیدی چگونگی اندازگیری میزان آلایندگی و مواد مصرفی در سوخت را تشریح کرد و گفت: بنزین یکسری استاندارد‌ها در رابطه با کیفیت، مشخصات و اجزایش مثل بنزن، گوگرد و ترکیبات آروماتیک بنزن دارد. یک بخشی از این استاندارد‌ها در داخل کشور قابل اندازه گیری است، مانند پژوهشگاه صنعت نفت، آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و بعضا بعضی از سازمان‌ها مانند شهرداری و سازمان کنترل کیفیت هوا و بخش‌هایی هم به خارج از کشور هم ارسال می‌کنند. نتایج هم داخل کشور و هم خارج از کشور نشان می‌دهد که ارتقای خوبی در بحث بنزین داشته‌ایم.

مدیر مرکز ملی هوا با اظهار به اینکه ما اصلا سراغ واردات یا اینکه بنزین به چه طریقی تامین می‌شود، نداریم و تمرکز ما روی اجرای حداقل استاندارد‌ها است، عنوان کرد: تنها تمرکزی که داریم این است که حداقل استانداردی که در کشورمان مصوب است، استاندارد ۴۹۰۴سازمان ملی استاندارد که مطابق با استاندارد یور۴ اروپا است و قرار بود سال ۸۷ اجرایی شود، اما نشد و از سال گذشته و امسال در حال اجرا است به صورت فراگیر در کشور پایه گذاری شود.

مویدحسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص کیفیت بنزین مصرفی گفت: بنزینی که وارد کشور می‌شود، فقط یک مرجع داریم که از نظر کیفیت و درصد بنزن و ترکیبات آروماتیکی، بنزین را آنالیز می‌کند و آن هم پژوهشگاه وزارت نفت است.

وی با بیان اینکه تولید بنزین در داخل کشور کار نرمالی نیست، افزود: بنزین‌هایی هم که وارد می‌شوند فردی تعصب خاصی ندارد اگر کسی مدرکی دارد که این بنزینی که خریداری می‌شود مشکلی دارد بلافاصله باید متوقف شود. فعلا مدرکی به ما ارائه نکردند. ما این موضوع را از وزارت نفت پرسیدیم و از خود سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه قانونی و این‌ها گفتند که ما کنترل کردیم و استاندارد‌های لازم را دارد و هر بخش از بنزینی که وارد کشور می‌شود، آزمایش و آنالیز می‌شود.

حسینی‌صدر ادامه ادامه داد: مشکل این است که در دولت جدید، باید کارهای عملیاتی و یک بسته‌ای که برای گره گشایی از این ترافیک و آلودگی که تقریبا بیست آیتم است، باید رعایت شود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس به قانون جدیدی که در زمینه معاینه فنی خودرو‌ها است، اشاره کرد و اظهار داشت: ما کمبود قانون نداریم، یک مورد معاینه فنی است که اخیرا در کمیسیون در مجلس تصویب کردیم که به سه سال کاهش پیدا کند و قرار است به قانون تبدیل شود.

وی با انتقاد از روند کار دولت در زمینه خارج کردن خودروهای فرسوده، متذکر شد: بایدخودروهای فرسوده خارج شوند و ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود، برنامه جدی برای این کار نمی‌بینیم، یعنی دولت اهمیت مسئله را درک کرده ولی اورژانسی بودنش را هنوز درک نکرده، کارهایی که انجام شده خیلی ضعیف است. یک سال و چهار ماه گذشته، ما انتظار داریم تعیین تکلیف شود که ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه‌اش چه چیزی است، مثلا برای خودروهای فرسوده چه اقدامی شده. امسال ۵۰ هزار دستگاه وارد شده و طبق قانون باید ۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده خارج شود اما اصلا عملی نشده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره نقش مجلس را سیاست گذاری کلان بیان کرد و اظهار داشت: وظیفه سازمان محیط زیست است که باید همه دستگاه‌های مربوطه را دعوت کند تا به تبادل‌نظر بپردازند. به ما آمار داده‌اند که فقط یک سوم خودروهای تولیدی استاندارد یورو ۴ است، چرا وزارت کشور بر خودروهای فرسوده نظارت نمی‌کند. چه کسی اجازه واردات را می‌دهد. این سوالاتی است که باید در این جلسات به ان‌ها پاسخ داده شود.

وی با ذکر اینکه با موضوع نبود مدیریت واحد شهری موافق است، افزود: باید فردی باشد که پاسخگو باشد و بتواند اعمال قدرت کند.

حسینی‌صدر یکی از دلایل استقبال کم مردم در تحویل خودروهای فرسوده را نامتناسب بودن دریافتی آن‌ها با تورم حال بیان کرد و تصریح کرد: برای یک خودروی فرسوده ۵/۲میلیون تومان پول می‌دهند، این مبلغ زمانی بود که خودروی نو هفت میلیون تومان بود در حالیکه الان ارزان‌ترین خودرو بیست میلیون تومان است. این مبلغ باید ده میلیون می‌شد آن موقع مردم با رغبت خودروهای فرسوده‌شان را می‌آوردند و تحویل می‌دادند. پولش را نباید از دولت بدهند باید از افرادی که خودرو وارد می‌کنند بگیرند. کسی که یک خودروی گران قیمت وارد می‌کند باید بیاید چند ماشین فرسوده بخرد تا خیابان خلوت شود و بتواند سوار ماشینش شود.

**سوخت ناقص، زمینه ساز بیماری سرطان

علیزاده با بیان اینکه هرچه میزان آلایندگی در هوا بالا‌تر رود منجر به بیماری‌های متعددی به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی و بعد زمینه ساز برای بیماری سرطان می‌شود، گفت: در علت ایجاد بیماری‌های سرطان خون، حتی مواد سمی که در فضا ناشی از سوخت ناقص پخش می‌شود و در اثر تنفس وارد بدن کودکان می‌شود، خواهی نخواهی باعث ایجاد بیماری‌های بدخیم در نزد کودکان و نوجوانان خواهد شد.

نائب رئیس انجمن سرطان کشور آلاینده‌ها تهدیدی برای سلامتی جامع دانست و خاطر نشان کرد: تمام این بیماری‌ها و تهدید سلامت شهری‌ها در کلان شهرهای بزرگ مربوط به آلاینده‌هایی است که در فضا وجود دارد، منشا این آلاینده‌ها کجاست؟ از کجا به وجود می‌آید؟ وقتی علت ایجاد سرطان را می‌دانیم، عقل سالم به ما حکم می‌کند پیشگیری کنیم و این عوامل خطرزا را از خودمان دور کنیم.

وی با اشاره به مسئله ترافیک و پاک بودن هوا در روزهای تعطیل، اظهار داشت: هوای سطح این شهر‌ها را در آخر هفته و ایام تعطیل با ایام وسط هفته و وقتی یک مسافرت یا تعطیلی پیش می‌آید که مردم برای استراحت به خارج از شهر می‌روند، مقایسه کنید و ببینید هوا چقدر سالم و لطیف می‌شود. در اینجا میزان رفت و آمد ماشین‌ها در سطح شهر کاهش یافته، یعنی سوخت کمتر شده و مواد آلاینده‌ای که از این سوخت‌ها حاصل می‌شده و در فضا پخش می‌شد کمتر شده است.

عبدالله فضلعلی‌زاده یادآور شد: امیدوارم مورد توجه همه مسئولین کشور قرار بگیرد بخصوص آنهایی که در نهادهایی که می‌توانند با این امر برخورد صحیحی داشته باشند در جهت کاهش آن همکاری بیشتری شود. مردم تشویق شوند که به خاطر دور کردن عوامل خطرزا برای خود و خانوادشان برای جامعه‌شان بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

رشیدی با بیان اینکه قوانین متعددی در خصوص مقابله با آلودگی هوا، اظهار داشت: ما باید کارهای کار‌شناسی انجام می‌دادیم اما بجای این کار‌ها آمدیم و بودجه مترو را پرداخت نکردیم.

وی با بیان اینکه باید قبول کرد در بحث آلودگی هوا، عقب ماندگی زیادی داریم، در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست گفت: اولین کاری که کردیم این بود که سوخت را استاندارد کنیم و بحث واردات و صادرات مطرح نبود. ما از سال ۸۴ تا سال ۹۳ هیچ استانداردی برای ارتقا خودرو‌ها نداشتیم و ما با تعاملی که با وزارتخانه‌های صنعت و نفت داشتیم از ابتدای شهریور، خودرو‌هایمان به استاندارد یورو چهار رسیدند. از سال دیگر هم خودروساز‌ها را تکلیف کرده‌ایم که فیلتر دوده را نصب کنند.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که تجربه علمی و موفق و امتحان شده دنیا را اجرا کنیم.

**ماسک‌های معمولی هیچ تاثیری در فیل‌تر هوا ندارند

علیزاده با بیان اینکه ماسکی که مردم می‌زنند، هیچ تاثیری در فیلتر هوا ندارد، اظهار داشت: فقط یکسری ماسک و فیل‌تر هوای خاص وجود دارد که می‌توانند بعضی از مواد آلاینده در هوا را فیلتر کنند وگرنه این ماسک‌هایی که زده می‌شود، هیچ گونه تاثیری در عدم ورود مواد آلاینده ندارد.

نایب رییس انجمن سرطان کشور، آلودگی هوا را علل مستقیم برخی سرطان‌ها از جمله سرطان دستگاه تنفسی برشمرد و افزود: ما باید این موارد را که از سوخت ناقص خوردرو‌ها حاصل می‌شود، از بین ببریم.

وی افزود: در حال حاضر خودروهای ما فیلتری که باعث ورود ذرات آلاینده به هوا شود، را ندارند.

علیزاده به امواج موبایل و پارازیت‌ها اشاره کرد و گفت: هنوز هیچ مبنای علمی برای آلوده بودن امواج موبایل و یا پارازیت‌ها وجود ندارد ولی ممکن است در آینده مطالعات نشان دهد که این امواج مضر هستند ولی تاکنون چنین چیزی تایید نشده است.

شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه با بیان اینکه ما تا قبل از پیروزی انقلاب و در سال ۱۳۵۵، برای آلودگی هوا قانون داشته‌ایم، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۴ نیز برای آلودگی هوا قانون داشته‌ایم و در برنامه‌های دوم و سوم و پنجم نیز به این موضوع پرداخته شده است.

وی افزود: متاسفانه چیزی که اجرا نشده است، این قوانین بوده است و اجرای آن هم به دستگاه‌های اجرایی بر می‌گردد که هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف لازمه آن است که متاسفانه هر‌گاه چنین وضعیتی ایجاد می‌شود، دستگاه‌ها بین هم پاس کاری می‌کنند.

وی افزود: وزارت خانه‌های مختلف هر کدام وظیفه دارند مثل وزارت نفت که باید بنزین یورو ۴ تولید کند ولی عموما چنین کاری انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر تولید خودرو و بنزین استاندارد برای کم شدن آلودگی هوا، در عین حال خاطرنشان کرد: همه مشکل ما خودرو نیست. از نظر جغرافیایی قرار گرفتن تهران در کوهپایه و ایجاد حالت وارونگی هوا یکی از دلایل آلودگی هوای تهران است.

شهریاری با بیان اینکه گاز انرژی پاک نیست، گفت: انرژی پاک فقط هسته‌ای است. همچنین مشکلات فرودگاه مهرآباد و آلایندگی که هواپیماهای فروگاه مهرآباد ایجاد می‌کنند، بسیار زیاد است.

وی به مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت دو میلیارد دلار به شهرداری برای مترو اشاره کرد و گفت: ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه می‌دادیم که چنین چیزی نشد.

وی افزود: مسئله آلودگی هوا چیزی نیست که مسئولیت آن را به یک نفر بدهیم و بگوییم شما برو آلودگی هوا را درست کن!

وی به بنزین وارداتی و ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلوده بودن بنزین داخلی اشاره کرد و گفت: تنها سازمانی که به آزمایشگاه مخصوص جهت تعیین کیفیت بنزین مجهز است، وزارت نفت است که مشکل هم اینجاست که یک وزارتخانه خودش هم مجری است و هم ناظر باشد.

رشیدی با تایید صحبت‌های شهریاری، اظهار داشت: اعتقاد دارم در یک فضایی که اغراض سیاسی وجود نداشته باشد، کار‌ها خیلی بهتر پیش می‌رود. ما فکر می‌کنیم باید قانون را رعایت کرد و همچنین انتظار داریم که مجلس در موضوع محیط زیست نظارتش را بیشتر کند و به سازمان محیط زیست کمک کند زیرا این سازمان، دستگاه فراجناحی است.

وی به کاهش آلودگی هوا در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری ما با کاهش قابل توجه ریزگرد‌ها مواجه بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *