با هرگونه سهل انگاری در مقابله با آلودگی هوا برخورد می شود

81404199-6105192

به گزارش عصر پنجشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر ‘رسول زرگرپور’ در شورای مدیریت بحران استان با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان از اساتید و یا کارشناسان خواست تا در غنای این طرح مشارکت داشته باشند و پیشنهادات خود را به دبیرخانه ارائه کنند.

استاندار اصفهان افزود: طبق تصمیمات صورت گرفته، عملکرد دستگاه ها در مباحث زیست محیطی و کاهش آلودگی هو بصورت هفتگی کنترل خواهد شد و با هر دستگاهای در این زمینه اهمال و کوتاهی داشته باشد، برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بر روی سلامت مردم شاید تا سه نسل آینده نیز تاثیر نامطلوب داشته باشد، تاکیدکرد: اداره ی کل محیط زیست استان به عنوان دبیرخانه این طرح، باید بصورت هفتگی عملکرد دستگاه ها را به مدیریت استان گزارش دهد.

زرگرپور با تاکید بر اینکه تابلوهای اطلاع رسانی کنترل کیفی هوا باید در صورت نیاز تعمیر شود ، افزود: مردم باید بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص آلودگی هوا کسب کنند.

وی به وجود کارخانه های آجر پزی در استان اشاره و افزود: اعتقاد من بر این است که نباید حتی یک کارخانه آجر در اصفهان فعالیت داشته باشد چرا که این کارخانه ها طلا را تبدیل به خشت می کنند و اگر کارخانه ای هم در این زمنه فعالیت می کند باید از ضایعات استفاده کنند.

زرگرپور با بیان اینکه متاسفانه تصمیماتی که تاکنون در خصوص کارخانجات گچ، قیر و … در استان اصفهان گرفته شده اجرایی نشده است، تاکید کرد: باید یک تصمیم قاطع در این خصوص گرفته و اجرایی شود.

استاندار اصفهان به سوخت نیروگاه ها در فصل زمستان اشاره کرد و افزود: نیروگاه اصفهان برای تولید برق ، حدود ۷ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد که این مقدار باید تحت هر شرایطی تامین گردد تا هم نیاز به استفاده از سوخت مازوت نباشد و هم برق شهروندان تامین شود.

وی با بیان اینکه طرح کاهش آلودگی هوا نباید فقط در شهر اصفهان اجرا و آلودگی هوای این شهر کنترل شود؛ افزود: اگر بخواهیم طرح کاهش آلودگی هوا موفق اجرا شود باید این طرح از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان اجرایی گردد.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه بخش مهمی از رفع آلودگی هوای شهراصفهان بر عهده ی شهرداری است، افزود: از این بخش انتظار بیشتری می رفت و امیدواریم با گازسوز کردن اتوبوس های درون شهری و اجرای درست طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها در شهر وظایف خود را به خوبی به انجام رساند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه متاسفانه نصب دوربین های کنترل ترافیک در شهر به طور کامل انجام نشده است، افزود: این امر مشکلاتی را فراهم نموده است و امیدواریم شهرداری در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد.

زرگرپوربا بیان اینکه یکسال و چهار ماه برای اجرای ۳۸ محور طرح کاهش آلودگی هوا بیشتر وقت نمانده است، از دستگاه های مختلف خواست هر تلاشی را که لازم است در این خصوص انجام دهند و شهرداری نیز با توجه به اینکه ۲۳ محور طرح کاهش آلودگی هوا را بر عهده دارد تلاش بیشتری کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه ی عملیات کاهش تصادفات جاده ای ، گفت: عملیاتی کردن برنامه ی کاهش تصادفات درون شهری و کنترل تردد موتورسیکلت ها در دست تدوین است که پس از طرح کاهش تصادفات جاده ای اجرا خواهد شد.

مدیرکل محیط زست استان نیز در این جلسه با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال شش روز هوای ناسالم در شهر اصفهان وجود داشت، افزود: این مقدار نسبت به سال گذشته به حدود یک سوم کاهش یافته است و در هشت ماهه گذشته نیز تقریبا همین آمار در اصفهان به دست آمده است و حدود ۳۰ روز به روزهای سالم اضافه شده است.

وی با بیان اینکه نصب دوربین های کنترل تردد خودروها باید تا پایان آبان ماه تکمیل می شد، افزود: متاسفانه همچنان تعدادی از این دوربین ها نصب نشده اند به همین دلیل کنترل ترافیک به خصوص در مرکز شهر به خوبی صورت نمی گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز در این جلسه گزارشی از تدوین برنامه عملیات کاهش تصادفات جاده ای که با همکاری تعدادی از دستگاههای ذیربط صورت می پذیرد، ارائه کرد.

در ادمه این جلسه ،استاندار اصفهان با بیان اینکه این بارش ها بر روی خشکسالی هواشناسی اثر خواهد گذاشت؛ اظهارکرد: متاسفانه بارش ها بر روی خشکسالی اقتصادی و خشکسالی هیدرولوژیکی تاثیر زیادی نخواهد داشت.

زرگرپور به خشکسالی هیدرولوژیکی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: تقویت منابع آبی زیرزمینی چند سال زمان خواهد برد جبران همه آثار و تبعات خشکسالی در بخش اقتصادی نیز به چندین سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل در اختیار نداشتن دستگاه RVR در فرودگاه شهید بهشتی حدود ۱۴۴ پرواز لغو شد، افزود: این امر خسارت زیادی را به استان وارد کرد که امیدواریم هرچه زودتر این دستگاه تهیه و نصب گردد تا وضعیت فرودگاه استان و پرواز ها مناسب تر شود.

زرگرپور به وضعیت تصادفات و حوادث رانندگی در استان اشاره کرد و افزود: براساس آمار ارائه شده در سال ۹۲ یکهزار و ۱۱۳ نفر در حوادث دورن شهری و برون شهری جان خود را از دست دادند که این تعداد، آمار قابل توجهی برای مسوولان امر است.

وی خواستار مشارکت همه ی دستگاه های ذیربط در کاهش این آمار شد و گفت: ۲۲ دستگاه اجرایی مسوول، باید اقدامات اساسی را در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان اینکه کلیات برنامه های کاهش حوادث رانندگی در استان مصوب شده است، تصریح کرد: در طول یکماه آینده چنانچه دستگاه ها نظر اصلاحی در این زمینه دارد ارائه نماید.

زرگرپور با اشاره به اینکه امسال کارگروه بحران به مدیریت بحران در شهرداری اصفهان ارتقایافت، تصریح کرد: این مدیریت بحران برای شهر اصفهان است و نه شهرداری، لذا دستگاه های ذیربط باید همکاری لازم را با شهرداری در صورت بروز حوادث داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسوولیت استاندار اصفهان در رابطه با مدیریت بحران شهر اصفهان به شهردار تفویض شده است ، اظهارکرد: در تفویضی که صورت گرفته اختیارات هماهنگی با دستگاه ها نیز به شهردار انتقال یافته است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: لازم است سازمان مدیریت بحران شهر اصفهان تشکیل شود تا مدیرت بحران متمرکز تر و با اقتدار و اختیارات بیشتری اقدامات خود را انجام دهد.

مدیر ارشد استان در ادامه اضافه کرد: اتاق بحران باید با الگوگیری از اتاق مدیریت بحران تهران هرچه زودتر تجهیز شود و همچنین آموزش شهروندان، در سطوح مختلف و با فراگیری گسترده انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *