هشدار نسبت به مرگ سالانه ۵ میلیون تهرانی در اثر آلودگی هوا

 

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس٬ با انتقاد از آلودگی هوای تهران٬ گفت: فرسودگی و غیراستاندارد بودن خودروها و تردد بیش از حد موتورسیکلت‌ها از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران بوده که سالانه ۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با انتقاد از آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور به ویژه تهران٬ گفت: فرسودگی خودروها٬ تردد بیش از حد موتور سیکلت‌ها و بی‌توجهی مسئولان به این مهم از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران بوده که سالانه ۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: آلودگی هوا در دنیا دلایل خاص خود را دارد که در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا نتیجه تردد خودروهای فرسوده و غیراستاندارد و همچنین موتورسیکلت‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه طبق قانون برنامه چهارم قرار بود که ۷۵ درصد جابه جایی‌ها در تهران به‌وسیله حمل ونقل عمومی و ۲۵ درصد با خودروی شخصی باشد٬ گفت: متاسفانه در حال حاضر این ارقام معکوس شده و بیشتر ترددها با خودروهای شخصی انجام می‌شود که این نشان می‌دهد ۴۰ درصد از قانون برنامه چهارم عقب هستیم.

وی با یادآوری تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر تهران، افزود: در حال حاضر ۸ هزار تاکسی پیکان در تهران تردد می‌کنند که نه استاندارد کافی داشته و نه قابلیت جابه جایی مسافران را دارند.

انتقاد از تردد خودروهای فاقد استانداردهای لازم

وی ادامه داد: تمامی خودروها باید تا پایان برنامه چهارم از استاندارهای لازم از جمله یورو ۴ برخوردار می‌شدند و پس از آن باید وارد فاز استاندارهای یورو ۵ می شدیم که این اتفاق نیفتاد و ما هنوز در یورو دو باقی مانده‌ایم.

بائوج‌لاهوتی با بیان اینکه خوروی پیکان ۸ گرم و موتور سیکلت‌ها ۷.۵ گرم گازهای آلاینده در تهران تولید می‌کنند٬ گفت: اراده‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که متولی سلامت جامعه است برای برخورد با چنین آلاینده‌هایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سالانه ۵ هزار نفر انسان در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که این آمار بالایی است، در چنین شرایطی جای این سوال باقی است که چرا باید جلوی تردد خودروهای آلاینده و فرسوده گرفته نشود.

شهرداری با فروش طرح‌های ترافیک روزانه تنها به فکر درآمدزایی است

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری اقدام شهرداری برای درنظر گرفتن طرح ترافیک٬ گفت: شهرداری خود ممنوعیت‌هایی را درنظر گرفته و بعد خود به صورت آزاد اقدام به فروش طرح‌های روزانه می‌کند که این به معنی در نظر گرفتن درآمدی جداگانه از سوی شهرداری است.

وی ادامه داد: موضوع آلاینده‌های کلانشهر تهران زنجیره‌وار بوده و باید با توجه به تمامی آن‌ها نسبت به بهبود وضعیت هوا اقدام کنیم.

بائوج‌لاهوتی با بیان اینکه باید نسبت به افزایش استفاده از حمل ونقل عمومی در تردد روزانه شهروندان اقدام کنیم٬ گفت: مترو در تهران هم‌‌اکنون تنها ۶ درصد جابه‌جایی‌ها را برعهده گرفته که باید این سهم برای بهبود وضعیت هوا به بیش از ۳۰ درصد برسد.

ضرورت پرداخت سهم آلایندگی از سوی دولت

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی تقویت شود٬ گفت: دولت نیز در این مهم وظایف و تکالیفی دارد که باید سهم خود را در موضوع آلایندگی هوا بپردازد.

بائوج‌لاهوتی با بیان اینکه در قانون رفع موانع تولید حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حمل ونقل عمومی دیده شده است٬ افزود: به طور حتم در قانون بودجه ۹۴ نیز این موضوع برای کمک به بهبود وضعیت هوای پایتخت دیده خواهد شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: فرسوده بوده و نداشتن امنیت کافی دلیل اصلی بی رغبتی مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی است که باید با توجه جدی، این موضوع حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *