برای کاهش مضرات آلودگی هوا، شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنید برای کاهش مضرات آلودگی هوا، شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنید

در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید. 

مصرف شیر و فرآورده‌ های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می ‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌ های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می ‌کنند التهابات و بیماری‌ های دستگاه گوارش را کاهش می ‌دهد. کاهش التهاب‌ ها در مقابله با نقش رادیکال‌ های آزاد که به صورت آلاینده‌ ها وارد بدن شده‌ اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می‌ کند.
افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می ‌گیرند. به دلیل آن که گیرنده ‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌ کند در صورتی که این گیرنده‌ ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیماشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می ‌گیرد. یکی از راه های پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده‌ ها است.

در هوای آلوده، باید مصرف شیر افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است.

سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید.

 

هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی به خصوص در شهرهای بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می‌ شود. عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می ‌کند.

هیدروکربورهای سرطان زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می ‌شوند و گاز خطرناک منواکسید کربن از جمله این ترکیبات هستند. در اثر پدیده گلخانه ‌ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین بر می گردند و وارد ریه های ما می ‌شوند.

آلودگی هوا روی بافت ‌های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر فراوانی دارد. همچنین مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می ‌دهد؛ افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می‌ کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های گوارشی قرار دارند.

آلودگی هوا همچنین بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می ‌کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از ۶۰ سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، رخ می ‌دهد. همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگارهستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *