آلودگی هوا موجب لخته شدن خون می‌شود

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند ذرات ریز آلودگی هوا که کوچکتر از یک دهم قطر تار موی انسان هستند می‌توانند موجب لخته شدن خون شوند. این یافته دانشمندان را در توضیح اینکه چگونه آلودگی هوا موجب سکته قلبی و مغزی می‌شود، یاری می‌دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، تحقیقات در مورد آلودگی هوا نشان داده است که آلودگی ناشی از دود اگزوز کامیونها و اتوبوس‌ها و همچنین کارخانه‌های زغال سوز، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی مهلک را افزایش می‌دهد.

اما محققان هنوز کشف نکرده‌اند که در واقع چگونه این ذرات میکروسکوپی انسان را از پا در می‌آورد.

دکتر “گوکان موتلو” از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو که تاثیرات آلودگی هوا را بر موش‌ها مطالعه کرده است، گفت: اکنون می‌دانیم چگونه التهاب ریه ناشی از آلودگی هوا منجر به مرگ ناشی از بیماری قلبی می‌شود.

ریه‌های ملتهب از آلودگی، اینترلوکین ‪ ۶‬که یک ترکیب سیستم ایمنی است و موجب التهاب می‌شود ترشح می‌کنند و نشان داده شده است که این امر احتمالا خون بیشتری را به لخته تبدیل می‌کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه تحقیقات بالینی منتشر شده است.

مطالعه‌ای هفته گذشته در نشریه پزشکی نیو اینگلند منتشر شد که نشان می‌داد استنشاق دود دیزل در توانایی بازمانده‌های سکته قلبی برای بازکردن لخته‌های خونی تداخل ایجاد می‌کند.

موتلو دو سال پیش در حین مطالعه تاثیرات آلودگی هوا بر نارسایی قلبی موشها به شواهدی درباره مساله لخته‌شدن خون در آنها دست یافت. بر اساس آن تحقیقات موشهایی که درمعرض آلودگی هوا قرار داشتند خون ریزی بسیار کمتری داشتند.

در تحقیق اخیر، وی و همکارانش، موش‌ها را در معرض آلودگی هوا جمع‌آوری شده توسط سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا قرار دادند. این آلودگی با محلول نمک ترکیب شده و به ریه موشها تزریق شد.

موش‌های قرار گرفته در معرض آلودگی هوا، تنها ‪ ۲۴‬ساعت پس از این تزریق، ‪ ۱۵‬برابر افزایش اینترلوکین- ‪ ۶‬داشتند. این چارچوب زمانی مهم است چراکه برخی مطالعات نشان داده‌اند افزایش آلودگی هوا می‌تواند خطر سکته قلبی را طی ‪ ۲۴‬ساعت افزایش دهد.

به گفته موتلو و دکتر اسکات بودینگر می‌توان با سرکوب سلولهای ایمنی ریه موسوم به ماکروفاژها که به مواد خارجی حمله کرده و اینترلوکین- ‪۶‬ ترشح می‌کنند، مانع از لخته شدن خون شد.

موش‌هایی که پاسخ‌های سیستم ایمنی آنها سرکوب شده بود، دچار افزایش لخته‌های خونی نشدند. این امر حاکی از آن است که اینترلوکین- ‪ ،۶‬یک نیروی محرک است.

وی افزود اغلب افراد می‌دانند میزان زیاد آلودگی هوا می‌تواند موجب بیماری ریوی از جمله وخیم شدن آسم شود.

وی با اشاره به اینکه این امر در بیماران مبتلا به عروق کرونر و یا نارسایی قلبی مشخص نشده است خاطرنشان کرد، فکر می‌کنم باید آگاهی خود را از ارتباط بین این عوامل افزایش دهیم.

دانشمندان اکنون قصد دارند این امر را بررسی کنند که آیا آسپیرین می‌تواند با تاثیرات لخته‌شدن خون در موش‌ها مقابله کند یا خیر. دوز کم آسپیرین که به رقیق شدن خون کمک می‌کند در حال حاضر برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *