آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت افراد جامعه

مدتهاست با افزایش میزان آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور و درپی آن تشدید بسیاری از بیماری ها،‌ تاثیر مستقیم این آلودگی بر سلامت افراد جامعه ازسوی جامعه پزشکی به عنوان موضوعی حساس و نگران کننده مطرح شده است.

تا آنجا که بسیاری از پزشکان براین باورند که استنشاق هوای آلوده حتی برای مدتی بسیار کوتاه بر سلامتی افراد تاثیرزیادی دارد زیرا استنشاق ذرات ریز فلزات موجود در آلاینده‌های هوا می تواند در بروز انواع سرطان ها نقش موثری داشته باشد.
رییس انجمن سرطان ایران دراین مورد گفت : تاکنون در شمارش علل بروز انواع سرطان ها، مسایل مهمی همچون رژیم غذایی،‌ مصرف دخانیات و روش زندگی مطرح بوده ، این درحالی است که هم اکنون آلودگی هوا نیز به شمار عوامل سرطان زا افزوده شده است.ˈعبدالله فضلعلی زادهˈ خاطرنشان کرد : آلودگی هوا علاوه بر این که منجر به افزایش میزان بیماری های قلبی و ریوی می شود، در ایجاد سرطان ها نیز نقش بسیار زیادی دارد.

وی افزود: آلودگی هوا در دراز مدت باعث بروز سرطان ها می شود اما در بیماران قلبی، ریوی و آسمی به سرعت اثر خود را نشان می دهد؛ به همین خاطر است که در مورد مساله سرطان همیشه موضوع پیشگیری مطرح می شود و برطرف کردن آلودگی هوا نیز یکی از عوامل پیشگیری در سال های آینده خواهد بود.

آمارهای چند سال اخیر شرکت کنترل هوای شهر تهران،‌ حکایت از آلوده تر شدن هوای این کلان شهر هر سال نسبت به سال قبل دارد. این شرایط نه تنها تهران بلکه تمام کلان شهرهای کشور را در برمی گیرد .

طبق گزارش ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می شود و میزان آزبست در هوای این شهر ۱۰ برابر استاندارد جهانی است.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، میزان دی اکسیدکربن در سال ۲۰۰۷ میلادی به طور سرانه ۶/۴ دهم تن در جهان بوده، این درحالی است که‌ در ایران این میزان ۷ تن اعلام شده است. این میزان در سال های اخیر در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که خودروهای دیزلی یکی از آلاینده های مهم در کلان شهرهای کشورهستند . سوخت این خودروها گازوئیل است؛ گوگرد خودروهای دیزلی باید ۲۵ PPM (واحد گوگرد در یک میلی گرم گازوئیل) باشد درحالی که این میزان در ایران ۵۰۰ PPM است.

همچنین وجود خودروهای فرسوده و سوخت هایی که شاید استاندارد نباشند در کنار وجود کارخانه های صنعتی در داخل و یا اطراف کلان شهرها‌ معضل دیگری است که باید به آن توجه شود.

مجموع این عوامل در کنار عواملی مانند گرم تر شدن جو زمین و کاهش نزولات آسمانی دست به دست هم داده و باعث آلوده شدن هوای کلان شهرها شده اند.

رییس انجمن سرطان ایران گفت : از آنجایی که آلودگی هوا به عنوان علت مرگ و میر بیماران سرطانی ، قلبی و ریوی ذکر نمی شود،‌ نمی توان آمار مرگ و میر را به آلودگی هوا نسبت داد اما این مساله ثابت شده است که آلودگی هوا سبب افزایش ابتلای فرد به این نوع از بیماری ها و در نتیجه افزایش مرگ و میرها می شود.

فضلعلی زاده یادآور شد که آلودگی هوا بیشترین تاثیر را در بروز سرطان های مربوط به دستگاه تنفس فوقانی و ریه دارد.طبق آمار از پنج سال گذشته تاکنون ابتلا به سرطان در کشور ما روبه افزایش بوده است به گونه ای که درسال جاری آمار ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد .

وی در مورد مرگ و میر ناشی از سرطان ها گفت: حدود ۳۰ هزار نفر نیز در سال بر اثر ابتلا به سرطان در کشور ایران جان خود را از دست می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد آمار مبتلایان به سرطان در جهان اظهار داشت: تعداد مبتلایان به سرطان در سال ۲۰۱۰ در تمام جهان بیش از ۱۱ میلیون نفر گزارش شده است و با پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی بر اساس بانک اطلاعات کشورهای مختلف،‌ این آمار در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۵ درصدی به رقم حدود ۱۸ میلیون نفر خواهد رسید. آمار مبتلایان به سرطان های مختلف در کشور ما تقریبا در حد آمار مبتلایان به سرطان در کشورهای اروپایی است. البته این آمار ممکن است در برخی کشورهای درحال توسعه به علت مشکلات خاصی مانند پایین بودن سطح اقتصادی و فرهنگی آنها بیشتر باشد.

افزایش سن و افزایش امید به زندگی یکی از شاخصه های بهداشت هر کشوری است و این شاخصه در کشور ما روبه افزایش است ولی از آنجایی که افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان ها را نیز افزایش می دهد، باید به مساله پیشگیری و آموزش به عموم مردم اهتمام ویژه داشت.

در این زمینه در کنار اتخاذ تصمیماتی جدی برای کاهش آلودگی هوا می توان با آموزش همگانی راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان را آموزش داد .

در این زمینه جلوگیری از اضافه وزن به همراه داشتن رژیم غذایی مناسب و‌ پرهیز از مصرف نوشابه ها و غذاهای آماده ( فست فودها ) به ویژه برای جمعیت جوان کشوراز راه های موثر در پیشگیری از سرطان است.

این در حالی است که در زمینه راه های مقابله با آلودگی هوا نیز نقل قول های زیادی وجود دارد که با توجه به تاثیرات مضر آلودگی هوا بر سلامتی انسان ها باید به آنها توجه کرد .

در این زمینه تعطیلی ادارات و مدارس در یک روز و یا دو روز دوای درد نیست بلکه مقابله با آلودگی هوا یک عزم ملی را می طلبد که با همفکری، همیاری و همکاری مردم و مسوولان می توان بر آلودگی چیره شد و به نتیجه مطلوب رسید.

رییس انجمن سرطان ایران در این مورد گفت : رسیدن به هوای پاک یک آرزوی دست نیافتنی نیست . چنان چه ‌ نمونه هایی در دنیا وجود داشتند که در گذشته شرایطی مانند شرایط آب و هوایی تهران داشتند ولی توانسته اند این مشکل را با مدیریت مناسب برطرف کنند. به عنوان نمونه شهر مکزیکو پایتخت مکزیک حدود ۳۰ سال پیش آلوده ترین شهر دنیا بود، ‌درحالی که هم اکنون این شهر با داشتن جمعیت و وسایل نقلیه بیشتر جزو شهرهای دارای هوای سالم دنیاست .

به نظر می رسد می توان با مطالعات بیشتر و بررسی راهکارهایی که دیگر کشورها در عرصه مقابله با آلودگی هوا به کار گرفته اند ، برای رفع این معضل اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *