کلید رفع آلودگی هوا در برقی‌شدن موتورسیکلت‌هاست

کاهش آلودگی هوای تهران بدون کنترل آلودگی هوای موتورسیکلت‌های موجود، شدنی نیست.

از روزهای ابتدایی مرداد ماه، ثبت‌نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌های پایتخت در سامانه شهرداری تهران آغاز شده و نتایج بررسی‌‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد کنترل آلایندگی این وسایل نقلیه می‌تواند تغییرات مهم و محسوسی در کیفیت هوای پایتخت داشته باشد. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حال تردد در شهر تهران، ازجمله مهم‌ترین عوامل در آلودگی هوای این شهر هستند.

این وسایل براساس اندازه‌گیری‌های به عمل آمده در هر کیلومتر ۱۵گرم آلودگی هوا تولید می‌کنند که عددی بسیار زیاد به نسبت حجم آنها در مقایسه با سایر وسایل نقلیه محسوب می‌شود. به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد درصورت جایگزینی این ناوگان با موتورسیکلت برقی، می‌توان انتظار داشت میانگین غلظت ذرات معلق به‌طور محسوسی کاهش پیدا کند.

این نتایج با بهره‌گیری از سامانه جامع مدل‌سازی و پیش‌بینی آلودگی هوای شهر تهران به‌دست آمده که مهم‌ترین ابزار دقیق و علمی موجود در زمینه مدیریت و تصمیم‌سازی آلودگی هوای شهر است. آنگونه که حسینی گفته است، یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های آلودگی هوای تهران طی سال‌های اخیر، از ۲۱آذر تا ۱۰دی‌ماه سال ۹۴رخ داده که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به بررسی نقش موتورسیکلت‌ها پرداخته است.

براساس نتایج به‌دست آمده، موتورسیکلت‌های در حال تردد در محدوده طرح کاهش(زوج و فرد) تا ۲۰درصد در غلظت ذرات معلق تأثیر داشته‌اند. براساس پژوهش به‌عمل آمده در واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی این بحران دوره‌ای آلودگی مورد بررسی قرار گرفته و مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در آن بازه آلوده، شناسایی شده تا سهم هر یک در ایجاد بحران مشخص شود. براساس نتایج به‌دست آمده مشخص شد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حال تردد در محدوده طرح کاهش تا ۲۰درصد در غلظت ذرات معلق در این محدوده نقش داشته‌اند. بیشترین تولید آلودگی هوای موتورسیکلت‌ها در محدوده‌های مرکزی و پرترافیک شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *