اب و هوای لاهیجان ده روز آینده

لاهیجان یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با وجود داشتن جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر، همچنان از طبیعت زیبایی برخوردار است و به عنوان یکی از مهمترین مراکز توریستی استان گیلان شناخته می‌شود.

لاهیجان از شمال به دریای خزر و از جنوب به کوهستان البرز محدود می‌شود. این شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که برای گردشگری بسیار مناسب است. در فصول بهار و تابستان، لاهیجان با رنگارنگی طبیعت خود به گردشگران خود خوش‌آمد می‌گوید.

لاهیجان دارای تاریخ باستانی بسیار قدیمی است و به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. در این شهر، مجموعه باستانی “تپه سنگل” وجود دارد که به عنوان یکی از مهمترین آثار باستانی در ایران شناخته می‌شود. همچنین، در لاهیجان مسجد جامع شهرستان و قلعه لاهیجان نیز قابل بازدید هستند.

لاهیجان دارای مردمی مهمان‌نواز و خوش‌صدا است که با استفاده از غذاهای محلی خود، بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کنند. غذاهای محلی لاهیجان شامل غذاهای دریایی، پلو با بادمجان و قرمه سبزی است که همگی دارای طعم و مزه‌ای خاص هستند.

لاهیجان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که به گردشگران امکان می‌دهد تا از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند. جاذبه‌های طبیعی لاهیجان شامل جنگل‌های سبز، رودخانه‌ها، آبشارها و دریاچه‌های زیبا هستند. دریاچه لاهیجان یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که با آبی کریستالی و مناظر زیبایی که دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

لاهیجان همچنین دارای صنایع دستی متنوعی است که به عنوان یکی از منابع درآمدی برای مردم این شهر شناخته می‌شود. صنایع دستی لاهیجان شامل قالیبافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و سفالگری است که همگی به دلیل طرح‌ها و نقش‌های خاص، بازار فروش خوبی دارند.

لاهیجان با داشتن جاذبه‌های طبیعی زیاد، تاریخ باستانی و فرهنگ محلی غنی، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. این شهر به عنوان یک شهر توریستی مهم در ایران شناخته می‌شود و با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی خود، همچنان به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری در شمال کشور شناخته می‌شود.

آب و هوای لاهیجان در روزهای آینده

چهارشنبه, ۲۵ مرداد

۳۱°۱۹°/
آفتابی
۰%
۹ کیلومتر / ساعت

پنج شنبه, ۲۶ مرداد

۳۲°۲۰°/
آفتابی
۰%
۹ کیلومتر / ساعت

جمعه, ۲۷ مرداد

۳۲°۲۰°/
غالباً آفتابی
۵%
۹ کیلومتر / ساعت

شنبه, ۲۸ مرداد

۳۰°۲۰°/
ابرهای پراکنده
۸%
۹ کیلومتر / ساعت

یکشنبه, ۲۹ مرداد

۲۸°۲۰°/
ابرهای پراکنده
۱۴%
۹ کیلومتر / ساعت

دوشنبه, ۳۰ مرداد

۳۳°۲۱°/
غالباً آفتابی
۹%
۷ کیلومتر / ساعت

سه شنبه, ۳۱ مرداد

۳۴°۲۲°/
آفتابی
۲%
۶ کیلومتر / ساعت

چهارشنبه, ۰۱ شهریور

۳۶°۲۳°/
آفتابی
۱%
۴ کیلومتر / ساعت

پنج شنبه, ۰۲ شهریور

۳۵°۲۱°/
غالباً آفتابی
۲۵%
۶ کیلومتر / ساعت

جمعه, ۰۳ شهریور

۳۱°۲۰°/
رگبار
۶۰%
۷ کیلومتر / ساعت

دیدنی های لاهیجان

با توجه به آب و هوای مطبوع لاهیجان در روزهای پیش رو، چنانچه قصد سفر به این شهر را دارید، لازم است تا با لیستی از دیدنی ها این شهر آشنا شوید.

جا‌های دیدنی لاهیجان: گشتی در طبیعت لاهیجان

تالاب سوسستان: یکی از جا‌های دیدنی لاهیجان که حتما باید به تماشای آن بروید تالاب سوستان است. در اطراف این تالاب انبوهی از درختان، نیزار‌ها و انواع پوشش گیاهی به چشم می‌خورد. به‌علاوه این تالاب به دلیل آب و هوای خوب و آب شیرینی که دارد زیستگاهی برای انواع پرندگان و آبزیان شده است. تالاب سوستان در یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان قرار دارد. برای بازدید از این تالاب به سمت انتهای خیابان شقایق، جاده کناری دانشگاه، معدن شن بروید.

ساحل لاهیجان: از دیگر دیدنی های لاهیجان گیلان می‌توان به ساحل آن اشاره کرد. ساحل لاهیجان به طول ۱۰ کیلومتر و از سه منطقه امیرآباد، سحرخیز محله و جیرباغ تشکیل شده است. جالب است بدانید ساحل لاهیجان تمیزترین و سالم‌ترین ساحل استان گیلان محسوب می‌شود.

استخر لاهیجان: در بخش شرقی لاهیجان و در دامنه‌های شیطان کوه استخر لاهیجان در زمینی به مساحت ۱۷ هزار هکتار ساخته شده است. این استخر نیز یکی از جا‌های دیدنی لاهیجان گیلان و مکانی تفریحی به حساب می‌آید. آنچه که در این استخر توجه همگان را به خود جلب می‌کند وجود یک جزیره زیبا در مرکز استخر است که به وسیله یک پل سیمانی به حاشیه جنوبی استخر وصل می‌شود.

بام سبز: مشهور‌ترین قسمت لاهیجان بام سبز است. بام سبز بر فراز مجموعه‌ای از درختان و تپه‌های سبز قرار گرفته و با هوای بسیار تمیزش یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان به حساب می‌آید. علاوه‌بر آن از سال ۱۳۸۴ تله کابین بام سبز (تله کابین احرار) با دو ایستگاه و ۲۲ کابین نیز به راه افتاده و جذابیت منطقه را چند برابر کرده است. با سوار شدن بر تله کابین می‌توانید چشم اندازی زیبا و بی نظیر از مزارع چای و برنج را تماشا کنید و لذت ببرید و از غرفه‌های خوراکی، صنایع دستی، کافی شاپ و… در ایستگاه‌ها استفاده کنید. از دیگر جذابیت‌های این بام وجود بیش از هزار پله سیمانی در دامنه کوه است که به بام منتهی می‌شود.

کوه و آبشار شیطان کوه: از دیگر جاهای دیدنی لاهیجان می‌توان به شیطان کوه با ارتفاع حدود ۶۰ متر اشاره کرد که در بخش شرقی لاهیجان واقع شده است. اخیرا یک آبشار زیبای مصنوعی نیز از آن سرازیر شده که آب آن به وسیله پمپاژ از آب استخر لاهیجان تامین می‌شود. برخی می‌گویند شیطان کوه لفظ تغییر یافته شاه نشین کوه است؛ ولی نام شیطان کوه به قدری بین مردم منطقه جا افتاده است که اکثر مغازه‌ها و واحد‌های صنفی منطقه، نامشان را از لفظ شیطان گرفته‌اند.

تالاب بین المللی امیرکلایه: یکی دیگر از دیدنی‌های لاهیجان گیلان تالاب امیرکلایه است که به مساحت ۱۲۳۰ هکتار و عمق کمتر از دو متر در بخش شمالی این شهر سرسبز قرار دارد. از دیدنی‌های این تالاب می‌توان به لاله تالابی، نیلوفر آبی سفید رنگ، انوا ع ماهی‌ها و پرندگان مهاجر (در زمستان) اشاره کرد. همچنین از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب این است که علی رغم نزدیک بودن آن به دریا، آبی شیرین دارد. این تالاب از کنارگذر چمخاله به کیانشهر قابل دسترسی است.

دیدنی های لاهیجان؛ تاریخ گردی در عروس گیلان

مسجد اکبریه: یکی از بنا‌های تاریخی و قدیمی لاهیجان مسجد اکبریه است. این مسجد در جنوب غربی لاهیجان قرار دارد. مسجد اکبریه در سال ۱۲۳۹ هجری شمسی در زمان حکومت فتحعلی شاه و به کوشش حاج علی اکبر لاهیجانی احداث شده است. تزئینات و معماری این مسجد به قدری زیبا هستند که همه در بدو ورود به تحسین آن‌ها می‌پردازند.

آرامگاه کاشف السلطنه: از دیگر دیدنی های لاهیجان آرامگاه کاشف السلطنه یا موزه تاریخ چای است. این مکان در واقع “آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو”، فرزند بزرگ “اسدالله میرزا نایب‌السلطنه” از تحصیل کرده‌های دوره قاجار است. برای بازدید از این موزه به انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت، بین خیابان شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی بروید.
خوب است بدانید این بنا به وصیت محمدمیرزا قاجار قوانلو ساخته شد و اکنون به موزه تاریخ چای تبدیل شده است. ساختمان آن دو طبقه دارد که طبقه اول به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و نوشیدن چای اختصاص داده شده است و طبقه دوم به ویترین‌ها و اشیای مردم شناسی مربوط می‌شود.

پل تاریخی خشتی: در غرب لاهیجان در محله‌ای به نام “پرده سر” یک پل تاریخی مربوط به دوره حکومت کیانیان وجود دارد. پل دارای طول ۵۰ متر، عرض ۴/۵ متر و ارتفاع ۱۱ متر است و ۵ چشمه معلق مربوط به قرن نهم هجری در این پل در حال خود نمایی هستند. این پل آجری در اوایل سلطنت قاجار توسط فردی به نام “حاج جعفر کاشانی” مرمت و بازسازی شده است.

مسجد جامع: از دیگر جاهای دیدنی لاهیجان مسجد جامع است که طبق پژوهش‌های انجام شده در زمان حکومت کیانیان و به دستور “کیا سلطان” ساخته شده است.

حمام گلشن: یکی دیگر از مکان‌های تاریخی لاهیجان حمام گلشن به جا مانده از دوره حکومت “فتحعلی خان قاجار” است. این حمام از تعداد زیادی خزینه و حوضچه با معماری قجری ساخته شده بوده که به مرور زمان از بین رفته‌اند. حمام گلشن در میدان وحدت (چهار پادشاهان، محله میدان)، ضلع جنوب غربی میدان، خیابان سردار جنگل (حافظ جنوبی سابق) قرار دارد.

بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی: در بیرون شهر لاهیجان در روستای شیخانه ور یک بنای تاریخی با معماری زیبا و دیدنی در دامنه کوه وجود دارد. شیخ زاهد گیلانی از عارفان معروف بوده که در سال ۷۱۱ هجری قمری دار فانی را وداع می‌گوید؛ سپس در سال ۸۹۲ هجری قمری سلطان حیدر صفوی خوابی می‌بیند و دستور ساخت این آرامگاه را می‌دهد. زیباترین قسمت این بقعه گنبد هرمی شکل آن است که با کاشی‌های رنگارنگ و به شکل هشت ترک و با یک شیب تند ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *