بررسی طرح های کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها

طرح های متعددی برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها اجرا می شود که بیشترین طرح های ارائه شده برای کاهش آلودگی در شهر تهران انجام شده است.

طرح های تصویب شده و به عمل رسیده، عموما در خصوص تردد ها است، و برخی هم مربوط به درختکاری و فضای سبز می باشد.

درختکاری در سطح شهر:

پروژه های درختکاری و گسترش فضای سبز در سطح شهر تهران سبب شده تا علاوه بر ایجاد حس خوبی که در شهروندان به وجود می آید، این موضوع نقش مثبتی را در کاهش آلاینده ها و افزایش سطح اکسیژن نیز داشته باشد. با انتخاب گیاهان و درختان صحیح، تاثیر فضای سبز در کاهش آلودگی هوا چشمگیرتر خواهد شد.

طرح ترافیک با محدودیت زمانی:

طرح های ترافیک که با محدودیت زمان و تردد در یک بازه ی زمانی همراه هستند، به کاهش آلاینده ها و عبور و مرور کمک می کنند . برای مثال طرح هایی در برخی مناطق ایجاد شده اند که از بازه های زمانی محدود چند ساعته تشکیل می شوند. هر خودرو با یک پلاک، اجازه ی یک بار خروج و دوبار ورود در بازه ی طرح ترافیک را دارد.

طرح ترافیک زوج و فرد:

این طرح نیز، یک طرح کاهش آلودگی هوا است، تاثیرگذاری بالایی دارد. طرح زوج و فرد برای مدتی منسوخ شد و اکنون مجددا از این طرح، در کلان شهر تهران استفاده می شود. این طرح بدین گونه است که پلاک های زوج در روزهای مشخص و پلاک های فرد نیز در روزهای مشخص اجازه ی تردد دارند. اینکار سبب می شود که ترافیک در سطح شهر سبک شود و تردد خودروها کم شود.

همه ی طرح های ترافیک با در نظر گرفتن برخی شرایط ویژه، دارای برخی تخفیفات هستند. شهرداری کلان شهرها تخفیفات را از طریق رسانه های مختلف به شهروندان اطلاع رسانی می کنند. برخی از طرح های تخفیفی کلان شهر تهران برای طرح ترافیک موارد زیر است:

  • خودروهای هیبریدی و خودروهای دارای معاینه فنی برتر دارای تخفیف هستند
  • خرید بسته های به صرفه ی استفاده از طرح ترافیک که بست هبه نوع تردد شما خریداری می شود و می توانید با مقداری تخفیف از آن ها استفاده کنید.
  • افراد ساکن در محدوده ی طرح ترافیک هم می توانند با توجه به شرایط ذکر شده در تخفیفات طرح ترافیک یک ورود و خروج رایگان دریافت کنند و ۵۰ درصد تخفیف دریافت کنند.
  • و…

برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص تخفیفات طرح ترافیک می توانید به سایت تهران من یا اپلیکیشن تهران من مراجعه کنید.

کلام آخر:

طرح های ترافیک در هر کلان شهر با شهر دیگر متفاوت است و برخی از روزهای هفته به صورت کامل طرح ترافیک در سطح شهر انجام نمی شود. مانند تهران که روزهای پنجشنبه به صورت کلی طرح ترافیک در آن اجرا نمی شود.

در این مطلب فقط برخی از محدودیت های طرح های ترافیک و آلودگی هوا را برای شما بررسی کردیم و تعداد این طرح ها بسیار بیشتر است و معمولا طرح های ترافیک در بازه های زمانی مختلف دچار تغییر می شوند. برای آگاهی از تغییرات و قیمت ها و جزئیات می توانید به اپلیکیشن ها و سایت های خبری شهرتان مراجعه کنید. با ما نظرات و سوالات  خود را در میان بگذارید تا در کمترین زمان پاسخ خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *