نحوه تمیز کردن جارو برقی

جاروبرقی یکی از وسایلی است که برای تمیزی و از بین بردن گرد و غبار و آشغال مورد استفاده قرار می گیرد. شاید تعداد کسانی که جاروبرقی را هم تمیز می کنند بسیار کم و اندک باشد، زیرا همه تصور می کنند که جاروبرقی نیاز به تمیز کردن ندارد.

جاروبرقی چون با آشغال و گرد و غبار در تماس است، حتما نیاز به تمیز کردن دارد. تمیز کردن جاروبرقی علاوه بر اینکه عمر مفید آن را افزایش می دهد، سبب می شود تا جارو بتواند وظیفه خود که همان تمیز کردن است را هم بهتر انجام دهد.

هم باید بدنه جاروبرقی را تمیز نگه دارید و هم فضای داخل جاروبرقی را تمیز کنید. بسیاری از افراد هنگام کار با جاروبرقی، آن را دنبال خود می کشند و توجهی ندارند که ممکن است جاروبرقی به دیوار و سایر وسایل برخورد کرده و خراشیده یا حتی شکسته شود.

آسیب دیدن بدنه جاروبرقی، علاوه بر اینکه بدنه جارو را از بین می برد و جاروی شما را زشت می کند، می تواند به قطعات داخلی جاروبرقی هم آسیب برساند. جالب است بدانید که بدنه جاروی شما منحصر به فرد است و اگر این بدنه از بین برود، شاید شما نتوانید دیگر جاروی خود را مورد استفاده قرار دهید. زیرا ممکن است شما جارویی داشته باشید که قطعات سالمی دارد اما بدنه ای خراب و شکسته دارد که در بعضی موارد بلااستفاده است. بنابراین باید هم در نگه داری بدنه خارجی و هم قطعات داخلی جاروی خود کوشا باشید.

جاروبرقی خود را تمیز کنید

اگر با خواندن مطالب بالا، مجاب شدید که باید به جاروبرقی خود اهمیت دهید و علاوه بر اینکه درست از آن استفاده می کنید، به تمیز کردن آن هم بپردازید، با ما همراه باشید تا به سوال شما، یعنی چگونه جاروبرقی را تمیز کنیم، پاسخ دهیم.

تمیز کردن جاروبرقی باید به صورت دوره ای و هر شش ماه یکبار انجام شود. این تمیز کردن شامل تمام قسمت های دستگاه است و فقط تمیز کردن یک قسمت کافی نیست.

وسایلی که برای تمیز کردن جاروبرقی به آنها نیاز دارید شامل: قیچی، بشکاف، تشت، آب، دستمال و مواد شوینده است.

اولین قدم: تمیز کردن کیسه جاروبرقی

شما باید به محض اینکه احساس کردید کیسه جاروبرقی پر شده است، آن را خالی نمایید و نگذارید که گرد و خاک از آن خارج شود و محیط اطراف را هم آلوده نماید. از طرف دیگر پر شدن کیسه سبب می شود تا فشار زیادی به موتور دستگاه و سایر قسمت ها وارد شود.

کیسه جاروبرقی را از قسمت خود خارج نمایید، آشغال های درون آن را خارج کرده و سپس کیسه را شسته و پس از خشک شدن در جای خود قرار دهید. اگر تشخیص دادید که کیسه دچار آسیب و یا پارگی شده است و یا کهنه شده است، باید حتما کیسه جدیدی متناسب با جاروی خود تهیه نمایید و آن را جایگزین کیسه قدیمی کنید.

دومین قدم: تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی گرد و غبار درون دستگاه را جذب می کند و مانع می شود که این گرد و غبار به موتور و سایر قطعات داخلی وارد شوند.

پس از تمیز کردن کیسه، باید به سراغ فیلتر بروید. ابتدا فیلتر را از جای خود خارج نمایید، در این شرایط می بینید که گرد و غبار زیادی بر روی آن وجود دارد و حتی ممکن است منافذ آن را مسدود کرده باشد. اگر حرف W را روی فیلتر خود دیدید، یعنی آن قطعه قابل شستشو است. با خیال راحت فیلتر رابشویید و پس از خشک شدن به جای خود برگردانید. اما اگر حرف  w روی آن نبود، فیلتر را چند بار آهسته به سطحی بزنید یا با دست به آن ضربه بزنید تا گرد و خاک آن خالی شود.

سومین قدم: برس جاروبرقی را تمیز کنید

جاروبرقی با توجه به برند خود، دارای برس های متعددی است که به شما در تمیز کردن بیشتر محیط کمک می کند. این برس ها به مرور مو و نخ و سایر موارد مشابه را به خود جذب می کنند. با این کار علاوه بر اینکه ممکن است قدرت تمیز کنندگی جاروبرقی را کاهش دهد، بلکه می تواند قدرت مکش جاروبرقی را هم پایین بیاورد.

برای تمیز کردن برس، با کمک یک شی نوک تیز، هر گونه آشغال اضافی را از روی برس ها پاک کنید تا مجدد نو شوند و بتوانند مثل روز اول تمیز کننده باشند.

چهارمین قدم: لوله خرطومی را تمیز کنید.

جمع کردن آشغال و گرد و غبار و پرز سبب می شود تا خرطومی جاروبرقی شما کثیف شده و مکش آن کم شود. بنابراین هر از گاهی بررسی کنید که آیا مسیر لوله کاملا باز است یا خیر؟

پنجمین قدم: برس غلتک جاروبرقی را تمیز کنید.

برس غلتک با جمع آوری پرز، مو، نخ و سایر موارد مشابه کثیف می شود و قدرت تمیز کنندگی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، کثیفی ها، مانع جریان یافتن هوا می شود و همین امر سبب کم شدن مکش جاروبرقی می شود.

برای تمیز کردن این غلتک، آشغال ها را با کمک بشکاف خارج نمایید و سپس برس ها را تمیز کنید.

نکته: سعی کنید این کار را پس از چندبار جارو زدن انجام دهید. در این شرایط از انباشته شدن آشغال در این قسمت جلوگیری می شود.

ششمین قدم: موتور جاروبرقی را تمیز کنید.

جمع شدن گرد و غبار بر روی موتور و سیم پیچی های اطراف آن می تواند سبب شود که قدرت موتور کم شده و عمر آن هم کوتاه تر شود. اگر مدتی است که گرد و غبار زیادی را با کمک جاروبرقی تمیز نموده اید، حتما باید نسبت به تمیز نمودن موتور اقدام نمایید. موتور را تنها با کمک یک دستمال تمیز و برس های کوچک پاک کنید.

هفتمین قدم: بدنه جاروبرقی را تمیز کنید.

حال که درون جاروبرقی را تمیز نمودید، نوبت به بدنه ان می رسد. بدنه جاروبرقی را با کمک دستمال مرطوب تمیز نمایید.

تقویت مکش

مکش بالای جاروبرقی سبب می شود تا در مدت زمان کوتاه تری، محیط بیشتری را تمیز و جارو نمایید. بنابراین مکش بالای جاروبرقی یکی از مهمترین نکاتی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه تعدادی راهکار تقویت مکش جاروبرقی را معرفی می کنیم.

تعویض فیلتر

تعمیر موتور

تخلیه کیسه

تعویض کیسه

تمیز کردن خرطومی جاروبرقی

تمیز کردن برس پارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *