متخصص گوش، حلق وبینی: آلودگی صوتی شایع‌ترین علت وزوز گوش است

متخصص گوش، حلق وبینی: آلودگی صوتی شایع‌ترین علت وزوز گوش است

شایع‌ترین علت وزوز گوش آلودگی‌های صوتی است که فرد پس از دور شدن از ضربه‌های صوتی و قرار گرفتن در محیطهای آرام به شدت آزار می‌بیند.

دکتر محسن نراقی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو آکادمی جراحان گوش، حلق و بینی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به آلودگی‌های صوتی اظهارداشت: برای کاهش آلودگی صوتی در محیط کار، استفاده از محفظ‌ های صوتی برای کارگران ضروری است، تا بدینوسیله از ایجاد تاثیرات منفی دایمی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: انسان همواره در معرض سر و صداهای محیط اطراف زندگی خود قرار دارد، اگر شدت این صداها بیش از حد معمول باشد، بر روی گوش اثرات نامطلوبی بر جای می‌گذارد، که از آن به عنوان آلودگی صوتی یاد می‌کنیم؛ که این آلودگی‌ها ممکن است با گسترش زندگی صنعتی و ماشینی اثرات برگشت‌ناپذیری بر روی گوش داخلی انسان داشته باشد.

وی گفت: کارگرانی که در کارگاههای صنعتی با ابزار‌آلاتی با صدای بیش از ۸۰ یا ۹۰ دسی بل کار می‌کنند، قطعا به گوش آنها آسیب خواهد رسید.

وی افزود: تاثیرات منفی، آلودگی‌های صوتی تنها به گوش داخلی محدود نمی‌شود، بلکه سلول‌های مویی موجود در گوش به عنوان حساس‌ترین ارگان آسیب‌پذیر از بین می‌روند.

دکتر نراقی با اشاره به عوارض آلودگی‌های صوتی تصریح کرد: افرادی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، اولین فرکانس که از نظر اصوات دچار اشکال می‌شود، فرکانس ۴ هزار است که فرد حساسیت خود را به صداهای زیر مانند زنگ تلفن و موبایل از دست داده و نمی‌تواند خوب بشنود، به تدریج که خود در معرض آلودگی صوتی قرار می‌گیرد، این دامنه پیشرفت کرده و به فرکانس‌های دیگر هم گسترش پیدا می‌کند، وقتی که به فرکانس هزار و یا دو هزار می‌رسد، چون در گفتار و تکلم تاثیر دارند، فرد ممکن است قدرت تمایز گفتار را از دست دهد.

عضو آکادمی جراحان گوش، پیشگیری از آلودگی صوتی را مهمترین درمان این بیماری دانست و افزود: از بین رفتن سلول‌های مویی گوش تاکنون درمانی نداشته و کسانی که به مدت طولانی در معرض سر و صدا قرار گیرند، افت شدید شنوایی پیدا می‌کنند، حتی ممکن است با سمعک و یا از طریق استفاده از وسایل شنوایی هم بهبود پیدا کنند.

دکتر نراقی در پایان تاکید کرد: مساله غربالگری بسیار حائز اهمیت است، امروزه در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا با انجام تست‌های غربالگری، تاثیر آلودگی‌های صوتی را بر روی گوش کارگران تست کرده و در صورت تاثیر آلودگی صوتی بر روی گوش، تمهیدات بیشتری را برای کارگران قایل می‌شوند، انجام چنین روش‌هایی باید در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *