آلودگی هوای تهران اصلی ترین معضل این کلانشهر

صدرالدین علیپور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز است به موضوع آلودگی هوای تهران به صورت فوری و عملیاتی نگریسته شود و همه دستگاه ها و ارگان ها باید به وظایفشان عمل کنند تا خروجی آن افزایش کیفیت هوا و محیط زیست این کلان شهر باشد.
وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت درباره میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای تهران گفت: سالانه بین چهار تا پنج هزار نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم جان خود را به علت آلودگی بالای هوای پایتخت از دست می دهند که این رقم بسیار بالا و نگران کننده است.
­رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما نسبت به مرگ حتی یک نفر نیز تکلیف داریم افزود: اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوای تهران نیازمند تامین بودجه است و اگر صحبت از تعویض کاتالیست حدود ۵۰ درصد از تاکسی ها و فیلتر اتوبوس های حمل و نقل عمومی می شود به این علت است که باید بودجه مشخصی از عوارض آلایندگی و عوارض خودروسازان به شکل مشخص و سالانه در این امر هزینه شود.
علیپور درباره جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری و انژکتوری با برقی نیز گفت: اگر بتوانیم موتورسیکلت های با سوخت فسیلی را از رده خارج و موتورهای برقی را جایگزین آنان کنیم حداقل حدود ۲۵ درصد شاهد حضور آلودگی هوای تهران خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی که یک اصل کلی در دنیا به شمار می رود، باید تردد کمتر به ازای جابجایی بیشتر در شهر تهران و دیگر کلان شهرهای کشور رعایت شود و باید به صورت همه جانبه توسعه ریلی و مترو به عنوان محور اصلی شبکه حمل و نقل عمومی اجرا شود.
­رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه کاهش آلودگی هوا نباید به دنبال راهکار جدید باشیم گفت: به قدر کافی قوانین برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد و تجربیات جهانی نیز در این زمینه بسیار راهگشاست، بنابراین اگر بنزین های فعلی را استانداردسازی و حمل و نقل عمومی را توسعه، خدمات الکترونیکی را کامل و فضای سبز را در سراسر شهر انجام دهیم می توانیم در یک زمان مشخص به یک شهر پاک تبدیل شویم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *