سهم پر رنگ ماشین آلات عمرانی در آلودگی هوا

فروردین ۹۷، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ماشین آلات مورد استفاده در فعالیت های ساخت وساز به سبب بهره وری نامتناسب، فرآیند تعمیر و نگهداری ضعیف مقدار بسیار زیادی دوده و آلاینده PM طی فعالیت خود منتشر می کنند.

یکی از عواملی که در شناسایی منابع آلاینده هوا کمتر مورد توجه قرار گرفته، آلودگی ناشی از فعالیت های عمرانی و ساختمانی است. بر همین اساس شرکت کنترل کیفیت هوا در سال ۱۳۹۶ پروژه ای را با هدف بررسی میزان آلایندگی ماشین آلات مورد استفاده در فعالیت های ساخت وساز شهر تهران تعریف و اجرا کرد. محسن روشنی، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: از اصلی ترین آلاینده های ناشی از فعالیت های عمرانی می توان به ذرات معلق اشاره کرد.
بخش عمده ذرات خروجی از اگزوز تجهیزات و ماشین آلات دیزلی از نوع PM 2/5 است. در حالی که گردوغبار مربوط به فعالیت های ساخت وساز اغلب در دسته بندی ذرات PM۱۰ قرار می گیرند. از عوامل اصلی بی توجهی به انتشار آلایندگی این ماشین آلات می توان به کمتر بودن جامعه آماری آنها نسبت به وسایل نقلیه جاده ای اشاره کرد.
فعالیت های عمرانی در شهر تهران به دو دسته اصلی عملیات راهسازی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند. به گفته روشنی، نتایج به دست آمده از اندازه گیری ها نشان می دهد که شاخص دودزایی این ماشین آلات در محدوده چهار تا هفت بر مترمربع است که در مقایسه با مقادیر ذکر شده در استانداردهای جهانی اعدادی بسیار بالایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *