دود شدن صدها تن کاه و کلش در کشتزارهای مازندران

درحالی ثروت و میراث طبیعی و کشاورزی همزمان باپایان فصل برداشت محصولات زراعی و یا شالیزاری به آتش کشیده می شود که طبق قانون این کار جرم تلقی می شود. طبق مواد قانونی ۲۲ و ۳۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی آتش زدن کاه جرم تلقی می شود و قاضی می تواند فرد خاطی را به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به حبس یا جزای نقدی محکوم کند.
در حال حاضر فصل درو محصولات زراعی در برخی مناطق از جمله شرق مازندران به پایان رسید و دود ناشی از آتش زدن کشت زارها برای حذف پسماندهای زراعی و کشت محصول جدید به هوا بلند شده است.
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به خبرنگار مهر به آتش زدن کاه در زمین های شالیزاری اشاره کرد و افزود: بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی قانون پیگیری آن برعهده وزارت جهاد کشاورزی است که از سال گذشته بهداشت، فرمانداران وجهاد کشاورزی تیم هایی را برای گشت و کنترل تشکیل دادند ولی کافی نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه کشت دوم برنج سبب شده تا این شیوه مرسوم شود، افزود: آتش زدن کاه برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم بسیار مضر است.
وی به آموزش کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: آتش زدن کاه جرم محسوب می شود واگر فردی اقدام به آتش زدن زمین شالیزاری کند به مراجع قضایی معرفی می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بر اساس ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی آتش زدن کاه جرم تلقی شده است، گفت: قاضی می تواند فرد خاطی را حبس یا جزای نقدی محکوم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *