آلودگی هوای تهران، امروز بدتر از دیروز

عضو شورای شهر تهران گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران روز به روز بدتر می شود و هیچ جای اغماضی برای مسئولانی که به وظایف خود عمل نمی کنند باقی نمی ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار امروز پنجشنبه در مراسم بازدید از اولین سامانه سنجش آلودگی صوتی در مرکز معاینه فنی خودروها افزود: شورای شهر تهران طی مصوبه ای از دولت خواسته تکالیف خود در رابطه با استاندارسازی آلودگی صوتی موتورسیکلتها را انجام دهد که تا کنون انجام نداده است.

رئس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر تاکید دارد بحث کاهش آلودگی هوای تهران نیاز به برنامه جامع جایگزین دارد و از سال ۸۴ این برنامه آماده ارائه بوده و تمام مراحل جایگزینی نیز در آن تدارک دیده شده بود ولی تا امروز اتفاق نیفتاده و شورای شهر به عنوان یک نهاد سیاستگذار و نظارتی از دستگاههای اجرایی انتظار دارد نسبت به رعایت استانداردها وظایف قانونی خود در قبال سلامت شهروندان و مسائل زیست محیطی را انجام دهند زیرا مردم تهران به طور جدی از آسیبهای آلودگی هوای تهران رنج می برند.

رئیس سابق سازمان محیط زیست کشورهمچنین به مشکلات تازه در بحث آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: تاخیر دولت در انجام وظایف و تکالیف محوله باعث شده مشکلات جدید در زمینه آلودگی هوای تهران به وجود بیاید که باید به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد آلاینده های خطرناک گاز “بنزن” در هوای تهران توجه کرد. این آلودگی که از بخارات بنزین متصاعد می شود در تمامی مراکز پمپ بنزین و مخازن انتقال بنزین و همین طور در موتور خودروها به هوا منتقل می شود و طبق اظهارنظر کارشناسان یکی از علل اصلی سرطان در شهر تهران شناخته شده است.

عضو شورای شهر تهران به مصوبات کارگروه آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: بحث بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در مورد کاهش آلودگی هوای تهران و انجام وظیفه در برنامه مدیریت جامع کاهش آلودگی هوا و اینکه دستگاهها چقدر به تکالیف خود عمل کرده اند مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: کارگروه آلودگی هوا در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در دوسال گذشته بیش از ۵۰ جلسه اختصاصی در رابطه با آلودگی هوای تهران برگزار کرده که این نشستها با حضور دستگاههای اجرایی دولت و شهرداری تهران بوده است.

عضو شورای شهر تهران معاینه فنی خودورها را از مهمترین محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای دانست و اضافه کرد: استاندارد سازی آلودگی صوتی نیز آلودگی تازه ای است که به این بحث اضافه شده است که باید به سمت تولید خودروها و موتورسیکلتهای با آلودگی صوتی کمتر حرکت کرد.

این عضو شورای شهرهمچنین گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران روز به روز بدتر می شود و هیچ جای اغماضی برای مسئولانی که به وظایف خود عمل نکنند باقی نمی ماند. ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم تکلیف را مشخص کرده است و در آن برای ۸ شهر کشور و وضعیت آلودگی آنها برنامه داده اما متاسفانه هیچ اقدامی طبق برنامه انجام نشده و تلاشهایی هم که در این زمینه انجام می شود چون خارج از برنامه است بی نتیجه می ماند.

ابتکار همچنین به توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس به عنوان یگانه راه بهبود وضعیت ترافیک و کاهش الودگی هوای تهران اشاره و اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در تسهیل  ترافیک تهران نقش عمده ای دارد ولی دولت وظیفه اش را انجام نمی دهد و کماکان بحث خرید واگنهای جدید باقی  و اعتبار و مشکلات گمرکی آنها حل نشده است. این مسئله برای مردم راهگشا است و امیدواریم دولت به این حق مردم توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *