قاتل پنهان تهرانی ها زیر سایه بی توجهی مسئولین

بیماری‌های قلبی، نخستین دلیل مرگ تهرانی‌هاست.این را نه تنها آمارهای سال های گذشته تایید می کنند بلکه رئیس سومین کنگره بین‌المللی قلب و عروق نیز تاکید کرده: در جهان ، یک سوم از مرگ‌ومیرها به علت بیماری‌های عروق کرونر قلب است و این آمار در ایران ۳۳درصد است.
بیماری‌های قلبی، نخستین دلیل مرگ تهرانی‌هاست.این را نه تنها آمارهای سال های گذشته تایید می کنند بلکه رئیس سومین کنگره بین‌المللی قلب و عروق نیز تاکید کرده: در جهان ، یک سوم از مرگ‌ومیرها به علت بیماری‌های عروق کرونر قلب است و این آمار در ایران ۳۳درصد است.

محمدجواد زیبایی‌نژاد در خصوص عمر تهرانی ها گفته: ساکنان شهر تهران پنج تا ۱۰ سال کمتر از افراد ساکن روستاها عمر می‌کنند.

او تاکید کرده: آلودگی هوا، الگوی نامناسب غذایی، نداشتن فعالیت بدنی و زندگی صنعتی از عواملی است که باعث شده افراد ساکن شهر تهران طول عمر کوتاه تری از افراد ساکن روستاها داشته باشند.

او در زمینه آلودگی هوا نیز گفته: آلودگی هوا تاثیر مستقیمی در ایجاد و تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. این آلودگی بتدریج در ریه و سیستم قلب بدن رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند و باعث افزایش غلظت خون می‌شود. همچنین آلودگی هوا فعالیت گلبول‌ها و پلاکت را دچار مشکل می‌سازد.

این سخنان اما در حالی است که امارهای سازمان بهشت زهرا در سال ۹۰ و ۹۱ نیز تایید کنننده این ماجرا است.

مستندات سازمان بهشت زهرا(س) نشانگر این واقعیت است که در ۶ ماهه دوم سال ۹۰ و از ابتدای سال ۹۱ تا روز ۲۳ اردیبهشت ماه ۳‌هزار و ۸۸۷ نفر در اثر ایست قلبی و ۳ هزار ۱۷۳ نفر به دلیل سکته قلبی جان خود را در پایتخت از دست داده‌اند.

این در حالی است که مرگ و میر در اثر ابتلای به انواع سرطان‌ها در رتبه سوم آمار سازمان بهشت زهرا (س) قرار دارد و در این مدت ۲ هزار و ۴۰۲ شهروند تهرانی به دلیل ابتلای به انواع سرطان فوت کرده‌اند.

اگر آمار سازمان بهشت زهرا (س)‌بر اساس روز محاسبه شود،۱۶ نفر در روز طی سال ۹۰ و ۱۵ نفر در روز طی سال۹۱به علت ایست قلبی فوت کرده‌اند.

روزانه ۱۴ نفر هم به علت سکته قلبی از دنیا رفته‌اند و به طور میانگین ۱۰نفر در روز طی سال ۹۰ و ۹ نفر در روز طی سال ۹۱ به علت ابتلای به انواع سرطان جان خود را از دست داده‌اند.
با این حساب، مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در تهران از اول مهرماه ۱۳۹۰ تا روز ۲۳ اردیبهشت۹۱ ، ۹هزار و ۴۶۲ نفر بوده است که البته این آمار شامل نارسایی‌های قلبی، تنفسی و سایر بیماری‌های قلبی و ریوی نمی‌شود.

با مرور این آمار نگران کننده، باید گفت ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان زنگ خطر را در تهران به صدا در آورده و در سال ۹۲ نیز آمارها به همین نگران کنندگی سال های گذشته است.

این در حالی است که مرگ و میر بیماران قلبی در اثر آلودگی هوا از موضوعاتی است که سالهاست به آن اشاره می‌شود، اما غیر از سال ۸۶ که وزارت بهداشت آمار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا را اعلام کرد و تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار پرداخت دیه به خانواده قربانیان ناشی از آلودگی هوا شدند، دیگر هیچ آماری در این خصوص اعلام نشد تا شاید در سایه عدم ارائه آمار مرگ و میر‌ها در خصوص آلودگی هوا هیچ سازمان و نهادی خود را موظف به پرداخت دیه نداند و هیچ شهروندی نیز به فکر دریافت دیه برای مشکلات ناشی از آلودگی هوا نیفتد.

در هر حال مدیران ارشد شهری در پایتخت و محیط زیستی ها در دولت باید هر چه سریعتر فکری برای رفع مشکل الودگی هوای تهران کنند و هر چند از آغاز سال ۹۳ وضعیت هوای تهران با توزیع بنزین پاک بهتر شده اما هنوز هم تهرانی ها با مشکلات جدی تنفسی وقلبی مواجه هستند و هیچ نهادی هم پاسخگوی این مساله نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *