نتایج بررسی‌ آلودگی هوا وصوتی فرودگاه مهرآباد

نتایج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد تمامی نواحی که در منطقه تهرانسر و منطقه ۹ واقع شده اند در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند. این در حالی است که بیشترین میزان آلاینده‌های هوا نیز بین ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب در فرودگاه و نواحی اطراف منتشر می شود.

IMG14554060

به گزارش خبرنگار مهر، منابع آلاینده ساکن و پایانه های مسافربری از جمله فرودگاه مهرآباد نقش قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند. در این میان فرودگاه مهرآباد بیشترین تعداد پرواز را در بین فرودگاه های کشور داراست به طوریکه در این فرودگاه روزانه به صورت میانگین بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ پرواز انجام می شود.

براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج حاصل از بررسی انتشار آلاینده های مختلف از قبیل کربن دی اکسید ، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها(HC) بیانگر آن است که تفاوت چندانی میان آلاینده های تولیدی در روزهای عادی و تعطیل وجود ندارد. به صورت میانگین ، روزانه ۱۵۰۰ کیلوگرم س او، ۱۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم اچ سی،۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم اکسید نیتروژن و ۴۵ کیلوگرم ذرات معلق در این فرودگاه منتشر می شود. بیشتر این آلاینده ها بین ۸ صبح تا ۲۲ شب در فرودگاه منتشر می شود.

بررسی مقایسه ای میان آلاینده های تولیدی در فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاههای دنیا نشان می دهد فرودگاه مهرآباد با تعداد پرواز کمتر نسبت به بسیاری از فرودگاهها، انتشار آلاینده بیشتری به طور روزانه دارد که یکی از دلایل آن عمر نسبتاً بالای ناوگان هوایی در ایران است. دلیل دیگر این موضوع می تواند استفاده از هواپیماهایی همچون MD83 و FOKKER100 باشد که آلایندگی بالایی در عین قابلیت حمل و نقل پایین دارند.

همچنین از آنجایی که الگوی غالب باد در منطقه مهرآباد تهران در جهت غربی است، باد در این ناحیه از غرب به سمت شرق و جنوب شرق می وزد و آلاینده های تولیدی در این فرودگاه را به سمت مرکز و جنوب شهر هدایت می کند.

نتایج این مطالعات حاکی از آن است که ساعتهای اوج پروازی در این فرودگاه معمولاً ۸ تا ۹ صبح و ۲۱ تا ۲۲ شب است که در این ساعتها بیشترین میزان آلاینده تولید می شود. همچنین نتایج ناشی از شبیه سازی فرودگاه مهرآباد به عنوان یک منبع آلاینده حاکی از آن است که این فرودگاه نقش مهمی در تولید بیش از حد مجاز آلاینده اکسید نیتروژن دارد.

آلودگی صوتی ۱۱۵ دسی بلی در هنگام نشت و برخواست هواپیماها

نتایج حاصل از بررسی های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که تمامی نواحی (با کاربری های متفاوت) که در منطقه تهرانسر و منطقه ۹ واقع شده اند در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند و درواقع این آلودگی در مکانهایی که در نزدیکی مسیر پرواز هواپیماهاست بسیار بیشتر است. در منطقه تهرانسر آلودگی صوتی در روز بین ۵۸ تا ۶۸ دسیبل و درشب بین ۵۳ تا ۶۳ دسیبل است که نشان می دهد اکثر نواحی مسکونی در معرض صدای بیش از حد استاندارد مناطق مسکونی (۵۵ دسی بل در روز و ۴۵ دسی بل در شب) قرار دارند.

همچنین این بررسی ها نشان می دهد آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در روز برای منطقه ۹ بین ۵۵ تا ۷۷ دسیبل است. به بیان دیگر این منطقه حدود ۰ تا ۲۲ دسیبل از حد استاندارد مناطق مسکونی انحراف دارد و در شب نیز تراز صوتی بین ۴۵ تا ۷۰ دسیبل است که حدود ۰ تا ۲۵ دسیبل از حد استاندارد انحراف دارد.

بر این اساس می توان گفت نتایج حاصل از نقشه های ترازبندی آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در منطقه ۹ و تهرانسر نشان داده است که بیشتر خیابانها، مکانهای مسکونی و تجاری که در مسیر پرواز قرار دارند درمعرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد هستند. به طور مثال در منطقه ۹ محدوده بین خیابان های هاشمی تا شمشیری میزان آلودگی صوتی بیش از ۱۸ دسیبل از حد استاندارد انحراف دارد در حالی که در منطقه تهرانسر تقریبا در تمامی سطح منطقه میزان آلودگی صوتی، بیش از ۱۲ دسیبل از حد استاندارد انحراف دارد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان آلودگی صوتی هنگام نشست و برخواست هواپیماها در محدوده منطقه ۹ بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ دسی بل و در محدوده تهرانسر بین ۹۰ تا ۱۱۰ دسی بل نیز می رسد.

وضعیت بحرانی مراکز آموزشی و درمانی اطراف فرودگاه از نظر آلودگی صوتی

در مطالعات انجام شده درباره وضعیت آلودگی هوا و صدا در محدوده اطراف فرودگاه مشخص شده است که بسیاری از مراکز آموزشی و درمانی منطقه ۹ و همچنین محدوده تهرانسر از آلودگی صوتی رنج می برند و وضعیت بحرانی دارند. چنانچه به طور مثال در منطقه ۹ در مدارس ملاصدرا ، مطهری، راه تربیت، ۱۵ خرداد ، بیمارستانهای شریعت رضوی و ۵۰۳ و مرکز درمانی نظام مافی و شهید ملکی، همچنین مرکز بهداشت غرب تهران و درمانگاه تقی نیا وضعیت آلودگی صوتی بحرانی است.

جابه جایی فرودگاه مهرآباد حداقل تا ۱۰ سال آینده عملی نیست

با وجود اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از حضور فرودگاه مهرآباد در محدوده شهری، برای ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلات زیادی را به وجود آورده و آنها را در معرض انواع و اقسام بیماریها از ناراحتی های قلبی گرفته تا کاهش ضریب هوشی کودکان و تولد نوزادان نارس قرار داده اما به درستی مشخص نیست که طرح جابه جایی فرودگاه مهرآباد تا چه حد امکانپذیر و عملیاتی است.

محمدعلی ایلخانی رییس شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش اعلام کرد: جابجایی فرودگاه بین‌المللی مهر‌آباد غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است و تا زمانی که توسعه فرودگاه امام(ره) به جایی نرسد نمی‌توان برای جابجایی فرودگاه مهرآباد اقدام کرد.

به گفته وی، آمارها نشان می دهد که سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر هوایی از طریق فرودگاه مهرآباد جابه جا شده اند. همچنین سالانه بیش از ۶۵۰ هزار زائر خانه خدا از طریق این فرودگاه به سرزمین وحی سفر می کنند. اگر هم این تعداد مسافر به فرودگاه حضرت امام (ره)منتقل شوند، با توجه به رشد ۹ درصدی سالانه جابه جایی مسافران، باز هم سالانه بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر هوایی از این فرودگاه جابه جا خواهند شد، لذا امکان جا به جایی فرودگاه مهرآباد حداقل تا ۱۰ سال آینده عملی نیست!

در این میان محمد باقر قالیباف شهردار تهران معتقد است به علت نقش نگران کننده این فرودگاه در آلودگی هوا انتقال آن به مکان دیگر باید به سرعت انجام شود. شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است چرا که در زمان افتتاح، مهرآباد در حومه شهر تهران قرار داشته است، لیکن با رشد سریع شهر اکنون این فرودگاه در مرکز چندین محله پرجمعیت قرار دارد و ضرورت جابه جایی آن انکار ناپذیر است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم جابجایی فرودگاه مهرآباد را ضروری می داند و می گوید: دیر یا زود باید این کار را انجام دهیم. به لحاظ پروتکل های بین المللی قرار گرفتن فرودگاه ها در میانه شهر اشتباه است. هواپیماها برای آستانه پروازشان به اندازه هزار تا سه هزار وسیله نقلیه آلودگی ایجاد می کنند. اگر دست کم روزانه ۲۰۰ پرواز داشته باشیم حداقل به اندازه ۲۰۰ هزار اتومبیل آلودگی در این منطقه تولید می شود. از سوی دیگر نا امنی‌هایی که ایجاد می شود از دیگر مشکلات این فرودگاه است.

وی افزود: در حادثه اخیر خلبان بسیار فداکار بوده که وقتی می بیند موتور هواپیماخاموش شده است هواپیما را به سمتی هدایت می کند که کم ترین جمعیت را داشته باشد، اما باید چاره ای اساسی اندیشیده شود و نسبت به جابه جایی فرودگاه چاره اندیشی کرد. آنچه ما در شورا خواستیم تهیه یک طرح عملیاتی برای انتقال این فرودگاه بود. این موضوع بارها گفته شده است اما تاکنون نه سندی تهیه شده و نه گزارشی ارایه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *