عزم دولت برای کاهش آلودگی هوا جدی است

30206209225915312616914665921215010479247

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا دارد و تاکنون اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده است.

‘زهرا صدر اعظم نوری’ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: آلودگی هوا با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و یکی از دغدغه های مهم دولت ، مقابله با آلودگی هوا بخصوص در کلانشهرهاست.
وی با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا پیش از این نیز دولت های هفتم و هشتم گام های اساسی برداشتند، ادامه داد: دولت اصلاحات در سال ۷۹ طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها را با تدوین ۱۰ برنامه جامع تصویب و اجرا کرد.
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استاندارد سازی سوخت خودروها و ساخت خودروها متناسب با سوخت استاندارد در داخل کشور از ۱۰ برنامه پیش بینی شده توسط دولت هشتم بود.
وی گفت: با پایان کار دولت هشتم، دولت های نهم و دهم این طرح را کنار گذاشتند و همین عامل موجب شد تا آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن بخصوص در کلانشهرها افزایش یابد.
صدراعظم نوری افزود: بسیاری از سیاست ها و تصمیم های دولت قبل، تخریب محیط زیست را درپی داشت، یکی از این تصمیم ها این بود که سوخت استاندارد از خارج وارد نکنیم و به جای آن از سوخت پتروشیمی که بنزن بالایی دارد، استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد میزان آلودگی هوا در شهرهای کشور مربوط به سوخت وسایل نقلیه است، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم ، رییس جمهوری بر انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا در شهرها تاکید کرد.
وی اظهارکرد: در این زمینه ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست جلسه مشترک با وزیران صنایع و نفت برگزار کرد و مقرر شد سوخت یورو ۴ برای استفاده خودروها تولید و تامین شود؛ ضمن اینکه وزارت صنایع نیز متعهد شد خودروها را براساس مسائل زیست محیطی تولید کند.
وی افزود: با توزیع بنزین یورو ۴ آلودگی هوای تهران کاهش چشمگیر داشته است، اما همچنان از وضعیت مطلوب فاصله دارد و سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند تا به این هدف دست یابد.
صدراعظم نوری با بیان اینکه وزارت نفت در تلاش است تا بنزین استاندارد مورد نیاز همه شهرها را تامین کند، افزود: تامین سوخت استاندارد خودروها در شهرستان های کشور به زمان نیاز دارد اما براساس اعلام وزارت نفت تاکنون بنزین یورو ۴ در تعدادی از کلانشهرها توزیع شده است.
وی تصریح کرد: رفع مشکل آلودگی هوا در شهرهای کشور به زمان نیاز دارد، اما با اراده دولتمردان ، ما به کاهش آلودگی هوا امیدواریم.
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییر سوخت نیروگاههای کشور نیز گفت: وزیران نفت و نیرو اهتمام دارند که سوخت نیروگاهها از مازوت و سایر سوخت های آلاینده به گاز تغییر یابد اما در این خصوص نیز دولت نیاز به زمان دارد.
وی افزود: نیروگاهها برای استفاده از سوخت گاز باید تجهیزات مورد نیاز را نصب کنند و از سویی دیگر گاز مورد نیاز برای سوخت نیروگاهها تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *