وزیر بهداشت: آلودگی هوای اهواز، پیچیده است

108248_571

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آلودگی هوای اهواز را موضوعی پیچیده و جدی توصیف کرد و خواستار اقدام عملی سازمان محیط زیست برای رفع این معضل شد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، دکتر «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» روز دوشنبه در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه آلودگی هوای اهواز موضوع پیچیده ای است، افزود: تاکنون یکهزار نفر به دلیل این آلودگی راهی بیمارستان شده اند، بنابراین برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود.

وی درمورد آخرین وضعیت آلودگی هوا در اهواز گفت: آلودگی در اهواز جدی است، بدون تردید آلاینده ای در آسمان وجود دارد که با بارش باران این آلاینده با هوای تنفسی مردم مخلوط شده و با استنشاق آن دچار تنگی نفس می شوند.

هاشمی خاطرنشان کرد: این موضوع از سال گذشته ایجاد شده که اطلاع رسانی های صحیحی سال گذشته انجام شد و بارش این نوع باران ها قطع شد ولی امسال نیز با شروع بارندگی، آلودگی هوا تشدید شد و تا به حال هزار نفر را راهی بیمارستان ها کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این آلاینده ها از محیط های اطراف به داخل شهر می آیند، عنوان کرد: محیط زیست باید وارد این موضوع شود و تمهیداتی را برای پیشگیری از وقوع دوباره بیاندیشد.

** علت مسمومیت زاهدان در حال بررسی است

هاشمی درمورد مسمومیت ۲۳۵ نفر از ساکنان منطقه ای در زاهدان به دلیل متصاعد شدن گازی ناشناخته، گفت: روز گذشته(یکشنبه) یک گروه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و امروز(دوشنبه) گروهی دیگر از معاونت های بهداشت و درمان به منظور بررسی علت بروز این اتفاق راهی زاهدان شدند.

وی افزود: عوامل مختلفی برای این مسمومیت مطرح شده که نظر قطعی را باید استاندار زاهدان اعلام کند اما در عین حال تمام گروه های درمانی و خدماتی وزارت بهداشت، انتقال خون و اورژانس در حال آماده باش هستند که در صورت لزوم بتوانند مصدومین را به تهران یا دیگر استان های کشور اعزام کنند.

** کمبود تخت بیماران سوختگی با همراهی واقفان رفع می شود

هاشمی همچنین با دعوت از خیران برای کمک به بیماران سوختگی، روانی و سرطانی گفت: جبران کمبود تخت های سوختگی در کشور نیازمند همراهی واقفان است.

وی افزود: جبران کمبود تخت های سوختگی معضلی جدی در کشور است و تامین آن همراهی و همکاری واقفان را می طلبد.

وزیر بهداشت درمورد وضعیت تخت های سوختگی بیمارستان های کشور گفت: موضوع کمبود تخت های سوختگی یک مشکل بزرگ برای وزارت بهداشت است که اگر واقفان با ما همکاری کنند، می توانیم این کمبودها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون بیمارستانهایی مربوط به سوختگی در تهران و شیراز با کمک سازمان اوقاف در حال احداث هستند، ادامه داد: باید توجه داشت که سوختگی پرهزینه و نیازمندهای ما در بخش درمان بیماران دچار سوختگی بسیار زیاد است، باید تعداد تخت ها افزایش پیدا کند، حتی بنا داریم که برخی مراکز آموزشی و بیمارستان هایی را که در اختیار داریم به فروش برسانیم و از قبل آن تخت های سوختگی را افزایش دهیم.

هاشمی تاکید کرد: نباید منتظر باشیم که حادثه ای مثل مسجد ارگ اتفاق بیافتد و آن موقع بدنبال تامین تخت سوختگی باشیم، بنابراین باید امکانات را به خصوص برای کلانشهری مثل تهران، با کمک ارگان هایی مثل شهرداری، شورای شهر، اوقاف و بیمارستان های مخصوص سوختگی در تهران و دیگر شهرها احداث کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون تعداد تخت های استاندارد سوختگی در تهران کمتر از ۲۰ تخت است که این تعداد پاسخگوی حادثه های سوختگی که هر روز اتفاق می افتد، نیست. باید توجه داشت که اگر تخت های سوختگی استاندارد باشد، می توانیم مانع از فوت بیماران دچار سوختگی های ۸۰ درصد شویم.

وزیر بهداشت افزود: چنانچه مردم می خواهند وقف کنند بهتر است در زمینه بیماران سوختگی، روانی و مراکز درمانی سرطان وقف کنند زیرا در این بخش ها کمبودهای زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *