ثبت نام موتورسیکلت های برقی از هفته آینده آغاز می شود

2776521_133

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران از آغاز ثبت نام متقاضیان خرید این موتورها از هفته آینده خبر داد و گفت : بررسی انواع موتورسیکلت های برقی در شرکت به پایان رسیده است ، از میان ۲۰ نوع موتور معرفی شده تنها ۶ نوع آنها تاییدیه گرفته اند و در تست ها موفق بوده اند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ آلودگی هوا ، الودگی صوتی و ترافیک اصلی ترین معضلات زیست محیطی شهر تهران است که سالهاست به مانند کلافی در سرگم در هم تنیده و دولتمردان و مسئولان شهری همچنان اندر خم راهکار کاهش آلودگی های زیست محیطی در جا میزنند.

تردد میلیونی خودروها و موتور سیکلت ها در شهر ان هم در شرایطی که حداقل استاندارد های تولید را دارا هستند سبب شده طی سال های اخیر روزهای سالم شهر جای خود را به روزهای ناسالم بدهند و نفس کشیدن شهرنشینان را هر روز بیشتر از دیروز سخت تر کنند ،نگاهی به آمارهای ارایه شده در خصوص معضلات ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی پایتخت نشان می دهد چه بخواهیم و چه نخواهیم موتور سیکلت های غیر استاندارد در حال تردد در ردیف اول فهرست سیاه آلایندگی قرار دارند.

اینکه موتور سیکلت ها، عامل ۲۵ درصد از آلودگی هوا و ۵۰ درصد آلودگی صوتی در تهران هستند و روزانه ۷۰۰ یا شاید ۸۰۰ دستگاه موتور سیکلت فقط در تهران توقیف و روانه پارکینگ می شوند دلیلی بر این ادعا است.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطابق استاندارد فعلی آلودگی هوا، آلایندگی موتور سیکلت ها چهار برابر یک خودروی استاندارد نو است گفت: در چند سال آینده بزرگترین چالش درآلودگی هوا موتورسیکلت ها خواهند بود هم اکنون تولید هیچ نوعی از موتورسیکلت ها مورد تایید ما نیستند.

وحید حسینی میگوید : به دلیل مجهز نبودن موتورسیکلت ها به مبدل کاتالیستی، نبود الزام معاینه فنی و همچنین نبود نظارت قوی در تولید آنها موجب شده است تا موتورسیکلت ها در کنار خودروها تاثیر زیادی در افزایش آلودگی هوا داشته باشد و با توجه به اینکه هیچ گونه نظارتی بر معاینات فنی آنها هم صورت نمی گیرد آنها بی هیچ قید و شرطی در خیابان ها تردد می کنند .

وی با اشاره به دستور العمل فعلی از رده خارج کردن موتور سیکلت ها و جایگزینی آنها گفت:قطعاً یکی از راهکارهای اساسی در کاهش آلایندگی هوای تهران، استفاده از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت های برقی است .

در شرایطی که ناوگان خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های بنزینی و نیز کیفیت نامناسب سوخت، باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده، ورود خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت های بنزینی، بهترین راهکار در این زمینه است در شرایطی که موتورسیکلت های شهر تهران حتی استاندارد یورو ۱ را هم ندارند و هشت برابر خودروهای بسیار آلاینده مانند نیسان و پیکان تولید آلایندگی می کنند ، مسلماً استفاده از موتورسیکلت های برقی، ضمن آلودگی صوتی کمتر، در کاهش آلودگی هوا نیز نقش مؤثری ایفاء خواهد کرد.

طی برنامه ۵ ساله شهرداری تهران ورود ۱۰ هزار دستگاه تاکسی هیبریدی و ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار گرفته است بطوریکه به گفته وحید حسینی تهران، با اختصاص امتیازات و ارائه تسهیلات به خریداران، پیشگام ورود موتورسیکلت های برقی به ناوگان فرسوده موتوری عملیاتی شده است.

مطالعات انجام شده در سطح شهر تهران حاکی از آن است که موتور سیکلت سهمی در حدود ۶ درصد از حمل و نقل روزانه در تهران را برعهده دارند.به طوری که موتورسیکلت ها حدود ۱۲درصد سفرهای تهران در محدوده طرح ترافیک که وسعتی معادل ۴.۲ درصد از شهر تهران را پوشش می دهد، را در بر می گیرد.

با توجه به روند رو به افزایش تعداد موتور سیکلت ها در محدوده طرح ترافیک، برآوردها نشان می دهد که در سال های آتی ، تعداد ناوگان موتورسیکلت های موجود در طرح ترافیک به بیش از دو میلیون دستگاه می رسد که این روند منجر به افزایش ۳۰ درصد آلودگی صوتی ایجاد شده توسط موتورسیکلت ها می شود.

این افزایش معنای دیگری نیز برای کارشناسان دارد و آن افزایش ۶۰ درصدی آلودگی هوا و افزایش تصادفات خسارتی ناشی از تردد موتورسیکلت هاست.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به طرح ورود موتورسیکلت های برقی به تهران، اظهار کرد: هر گونه اقدام اجرایی که در خصوص جایگزینی موتورسیکلت های برقی انجام شود، به نوعی در کاهش آلودگی هوا و صدا مؤثر خواهد بود .

حسینی با تأکید بر این که بهترین راهکار بهبود محیط زیست و توسعه حمل و نقل پاک، افزایش بسته های حمایتی از سوی دولت است، اضافه کرد: مدیریت شهری تهران برای اولین بار در حرکتی قابل تقدیر، وام بدون بهره ای را برای خرید موتورسیکلت های برقی و به عبارتی جهت حمایت از محیط زیست اختصاص داده است.

*دولت هم پای کار بیاید

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه استفاده از موتورسیکلت های برقی، سیاست تجربه شده ای است که نقش مؤثری در کاهش مصرف سوخت و کاستن از آلایندگی های زیست محیطی دارد گفت : توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد حمل و نقل پاک در تهران یکی از سیاست های قطعی مدیریت شهری است، و البته انتظار می رود دولت نیز در این جهت مدیریت شهری تهران را مورد حمایت جدی قرار دهد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت های لازم در سطح شهر تهران برای استفاده صاحبان موتورسیکلت های برقی آغاز شده است، گفت : در مرحله اول منطقه ۱۲برای استفاده از موتورسیکلت های برقی انتخاب شده است، از این رو ایجاد تسهیلات زیرساختی در این منطقه همچون ایستگاه های شارژ و ساخت پارکینگ های آغاز شده و راکبان موتورسیکلت های برقی می توانند از تمامی این امکانات به صورت رایگان برخوردار شوند.

مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اعلام اینکه از دی یا بهمن ماه واگذاری موتورسیکلت ها به خریداران آغاز می شود، اظهارکرد: ثبت نام برای اولین سری موتورسیکلت های برقی در تهران از نیمه دوم اذر ماه آغاز خواهد شد .

به گفته حسینی قیمت نهایی موتور سیکلت های برقی ۷ تا ۱۲ میلیون تومان براوردشده است که شهرداری تهران تا سقف ۸۰ درصد تسهیلات برای خرید موتورهای برقی را به صورت وام صفر درصد بهره به خریداران ارائه می کند.

حسینی تصریح کرد : بانک شهر به عنوان بانک عاملی در نظر گرفته شده که این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه منطقه ۱۲ تهران به عنوان منطقه پایلوت برای نصب زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از موتور برقی در نظر گرفته شده و در منطقه ایستگاه های شارژ موتورهای برقی و پارکینگ به صورت رایگان در اختیار راکبان و صاحبان موتورسیکلت های برقی قرار می گیرد ،گفت : در عین حال با سیاست های سلبی از جمله تعیین محدوده سبز برای ورود رایگان موتور سیکلت های برقی نیز باید راکبان موتور سیکلت را برای استفاده از موتور سیکلت برقی مجاب کرد .

وی تصریح کرد : با حمایت اعضای شورای شهر پینشهاد شده محدوده طرح ترافیک به عنوان محدوده سبز در نظر گرفته شود و تنها تردد موتورسیکلت های برقی در این محدوده رایگان باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *