روش‌های کنترل آلودگی هوا

روش‌های کنترل آلودگی هوا
از آنجا که کنترل آلودگی هوا غالبا در مناطق شهری مورد توجه است، بر اساس شرایط خاص شهری و نوع آلودگی‌ها روش‌های کنترل متفاوتی قابل اجراست. درمجموع روش‌های کلی زیر قابل پیش‌بینی و اجرا خواهد بود:
۱- منطقه‌بندی کردن؛ برای انجام این روش در مرحله نقشه‌کشی و طراحی محل موردنظر را منطقه‌بندی می‌کنند و بر اساس کاربری‌ها مناطق مختلف تعیین می‌شود، مثل مناطق صنعتی و کشاورزی.
۲-کنترل آلودگی در منبع آلوده‌ کننده؛ این روش به چند صورت انجام می‌شود، مانند تغییرات مواد خام و استفاده نکردن از موادی که ضروری نیست و فقط منبع آلودگی است و جذب آن باعث کاهش پتانسیل آلودگی هوا می‌شود.
۳-نصب وسایل و تجهیزات؛ که برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها که بر اساس ظرفیت و تجمع فرایندهایی که در کارخانجات صورت می‌گیرد متفاوت است، مانند تجزیه گرمای درونی و استفاده از وسایل نم‌گیر.
۴-ساخت دودکش‌های مرتفع؛ که برای تخلیه مواد آلوده‌کننده در ارتفاعات بالاتر است و هنگامی که مواد آلاینده زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۵-کنترل آلودگی به وسیله گیاهان؛ در این روش ایجاد فضای سبز در اطراف کارخانه‌ها بهترین کار است.
البته تفاوت‌هایی بین گونه‌های مختلف نسبت به جذب نوع آلودگی‌ها وجود دارد و پرورش و کاشت گیاهان ضدآلودگی بی‌شک بهترین کار برای کاهش صدمات ناشی از آلوده‌کننده‌های هوا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *