۲۸۰ تا ۳۰۰ پرواز روزانه باعث تولید ۱۵۰۰ کیلوگرم CO، ۱۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم HC، ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم اکسید نیتروژن و ۴۵ کیلوگرم ذرات معلق میشود که سهم آلودگیهای محیطی منطقه فرودگاه مهرآباد و تهرانسر است اگر چه همه اینها بدون در نظر گرفتن آلودگیهای صوتی منطقه است.
این روزها منطقه مهر آباد و تهرانسر بیش از گذشته مورد توجه مسئولان و مدیران ذی ربط قرار گرفته و به دنبال راه چارهای برای رفع معضلات زیستمحیطی فرودگاه مهرآباد هستند.اما این مشکلات تنها به این منطقه محدود نمیشود و پراکندگی آن در سطح پایتخت است چراکه وزش باد از سمت غرب به شرق سبب میشود این آلودگیها به سمت مرکز و جنوب شهر هدایت شود و مشکلی به مشکلات شهر اضافه کند.مراکز آموزشی و درمانی بیشترین معترض به این آلودگیها بهویژه آلودگی صوتی هستند، بهطور مثال طبق اعلام رسانهها در مدارس ملاصدرا، مطهری، راه تربیت و ۱۵ خرداد همچنین بیمارستانهای شریعت رضوی، ۵۰۳، مرکز درمانی نظاممافی و شهید ملکی، همینطور مرکز بهداشت غرب تهران و درمانگاه تقینیا وضعیت آلودگی صوتی بحرانی است.
از سوی دیگر مناطق مسکونی محدوده خیابانهای هاشمی تا شمشیری در معرض آلودگی صوتی بیش از ۱۸ دسیبل هستند. تراز صوتی منطقه تهرانسر نیز بیش از ۱۲ دسیبل از حد استاندارد انحراف دارد؛ بهطور کل میتوان اینگونه بیان کرد که آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه منطقه ۹ بین ۵۵ تا ۷۷ دسیبل در روز است، یعنی تراز صوتی این منطقه تا ۲۲ دسیبل از حد استاندارد مناطق مسکونی انحراف دارد و در شب نیز این تراز بین ۴۵ تا ۷۰ دسیبل است که حدود ۲۵ دسیبل از حد استاندارد انحراف دارد.
راه چاره چیست؟
سقوط آنتونف ۱۴۰ بار دیگر موج اخبار مبنیبر جابهجایی فرودگاه مهرآباد را زنده کرد؛ نخستین کسی که نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان داد شهردار تهران بود که خبر از پیگیری جدی جابهجایی فرودگاه مهرآباد داد.محمدباقر قالیباف در اینباره گفته بود: «بیش از یک سال است که شهرداری کارگروههای مطالعاتی برای بررسی و آسیبشناسی وضعیت استقرار فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهری تشکیل داده است.
این کارگروهها نشاندهنده نقش نگرانکننده فرودگاه در آلودگی هوای تهران و آمار بالای بیماری بر اثر آلودگی هواست، از این رو انتقال آن باید سریعتر انجام شود.» اما رئیس شرکت فرودگاههای کشور نظر دیگری دارد و میگوید: «جابهجایی فرودگاه بینالمللی مهرآباد غیرممکن نیست اما بسیار دشوار است و تا زمانی که توسعه فرودگاه امام(ره) به جایی نرسد نمیتوان برای جابهجایی فرودگاه مهرآباد اقدام کرد.» آمارها نشان میدهد پارسال بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر هوایی از طریق فرودگاه مهرآباد جابهجا شدهاند و سالانه بیش از ۶۵۰ هزار زائر خانه خدا از طریق این فرودگاه به عربستان سفر میکنند. با توجه به انتقال این پروازها به فرودگاه
بین المللی امام خمینی(ره) ، به دلیل رشد ۹درصدی سالانه جابهجایی مسافران، باز هم سالانه بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر هوایی از این فرودگاه جابهجا خواهند شد.
آلودگی صوتی و هوایی پایانه آزادی بیشتر از فرودگاه مهرآباد
در همین رابطه رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست به فرهیختگان میگوید: «اگر قرار باشد فرودگاه از داخل به بیرون از شهر منتقل شود باید نکات زیادی را برای آن در نظر بگیریم همانطور که در کشورهای اروپایی نیز تمام جنبههای ساخت یک فرودگاه دیده میشود.»یوسف رشیدی با اشاره به اینکه نمیتوانیم مردم را به حال خود راه کنیم، میافزاید: «نخستین نکته قابل تامل بحث ارائه خدمات حملونقل عمومی است که شامل اتوبوس، قطارهای زیرزمینی، مونوریل و تاکسی میشود.»او همچنین با بیان اینکه مسافران باید تمام این گزینهها را برای حملونقل داشته باشند، میگوید: «برای رفتن به فرودگاه امام خمینی(ره) تنها یک گزینه وجود دارد آن هم استفاده از تاکسی است و این برای مسافر صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد نیمی از بهای بلیتی که را که برای رفتن به سفر داده به تاکسی بدهد.»او با تاکید بر اینکه این موضوع در مصرف سوخت نیز تاثیر دارد، ادامه میدهد: «در کشورهای پیشرفته بیشتر از اتوبوس و قطارهای شهری برای رفتن به فرودگاه استفاده میکنند و به دلیل رعایت مسائل محیطزیستی و آلودگیهای بنزین از خودروهای شخصی استفاده نمیکنند.» رشیدی معتقد است اینکه تنها بیان کنیم که میخواهیم چنین فضای مهم و بزرگی را از جایی به جای دیگر منتقل کنیم راه چاره نیست بلکه برای رسیدن به نتیجه درست و منطقی باید تمام جوانب و عوامل را نیز در نظر بگیریم.رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست میگوید: «آلودگی صوتی و هوایی که در پایانه اتوبوسهای شهری آزادی وجود دارد خیلی بیشتر از آلودگیای است که توسط هواپیماها در هنگام برخاستن و نشستن تولید میشود و اگر آمار بگیرید متوجه میشوید که آلودگیهایی که توسط این اتوبوسها ایجاد میشود خیلی بیشتر از هواپیماهاست.»رشیدی آلودگیهای صوتی منطقه فرودگاه مهرآباد را مورد بررسی قرار میدهد و میگوید: «رفع این آلودگیها با یک برنامهریزی مدون و منطقی حل خواهد شد، اگر موتورهای هواپیماها براساس استانداردهای بینالمللی باشد و ساعتهای پروازها در ساعتی باشد که آزاری برای مردم نداشته باشد، به راحتی میتوان این مشکل را مدیریت کرد.» او با تاکید بر اینکه زمانی که فرودگاه مهرآباد ساخته شد، شهر به این گستردگی نبود، میگوید: «این اتفاق برای بسیاری از کارخانهها نیز افتاده که مدیر کارخانه از محیطزیست مجوز ساخت کارخانه میگیرد بعد کمکم اطراف کارخانه، منازل مسکونی ساخته میشود و چندی بعد همین ساکنان معترض وجود کارخانه میشوند. باید در طرحهای توسعه شهری تمام نکات گفته شده در نظر گرفته شود تا در آینده با چنین مشکلاتی روبهرو نشویم.»
افزایش مصرف بنزین در صورت جابهجایی فرودگاه
حملونقل مسافران و مسافت تهران تا فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از معضلات مهم شهری است. با نگاهی آماری به این قضیه تحلیل و نتیجهگیری به عهده مخاطبان گذاشته میشود. مسافت تهران تا فرودگاه امام خمینی(ره) ۴۰ کیلومتر است، بهطور متوسط برای هر ۱۰ کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف میشود یعنی برای ۴۰ کیلومتر چیزی حدود چهار لیتر. این را بدانید رقم اعلام شده از جنوب تهران محاسبه شده یعنی اگر کسی بخواهد از شمال تهران به فرودگاه امام خمینی برود باید چیزی حدود ۲۰ کیلومتر اضافهتر برای آن در نظر گرفت یعنی فاصله ۶۰ کیلومتری و صرف زمانی حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه و مصرف بنزین حدود شش تا هفت لیتر بدون محاسبه ماندن در ترافیک و پشت چراغ قرمز.این را هم میدانید که گازهای خروجی از اگزوز خودروها که نقش مهمی در آلودگی شهرها و حتی اتمسفر زمین ایجاد میکنند به سه دسته کلی تقسیم میشوند: گازهای بیاثر بر محیط مانند اکسیژن، نیتروژن و آب (در حالت بخار)، گاز گلخانهای مانند دیاکسیدکربن و گازهای سمی مانند منواکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن.حال این رقم را برای تمام مسافرانی که هر روز سفر داخلی دارند باید اندازه گرفت تا تاثیرات آن ملموستر شود.