آلودگی هوای تهران ربطی به بنزین پتروشیمی‌ها نداشت

index
رضا کربلایی: قرار است به زودی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره کیفیت بنزین تولید شده در داخل و وارداتی به صحن علنی مجلس ارائه شود.

سخنگوی این کمیسیون گفته ادعای سازمان محیط‌زیست مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را رد می‌کند.

با مصطفی افضلی فرد عضو این کمیسیون گفت‌وگو کرده‌ایم

نتایج ارزیابی کمیسیون اصل۹۰ درباره ابهام بنزین‌های تولید داخل و وارداتی به کجا انجامید؟

تا‌کنون ۲جلسه با حضور مسئولان سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، ملی استاندارد، وزارتخانه‌های بهداشت و نفت و همچنین نمایندگانی از کمیسیون‌های انرژی و بهداشت مجلس برگزار شده و نتیجه بررسی کمیسیون مستند به گزارش‌های ارائه شده وزارت نفت و سازمان بازرسی کل کشور قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود.

کمیسیون به چه نتایجی دست یافته است؟

نسبت دادن آلودگی هوای شهر تهران به بنزین پتروشیمی‌ها درست نبوده چرا که بنزین پتروشیمی‌ها اصلا در تهران توزیع نشده است.

بررسی کیفیت بنزین وارداتی به چه جمع‌بندی رسید؟

براساس اعلام نظر مؤسسات بین‌المللی کنترل کیفیت بنزین، بنزین وارداتی به کشور با شاخص‌های یورو۴ هم فاقد این استانداردها بوده و حتی استانداردهای یورو۲ را هم نداشته و هرچند کیفیت بنزین وارد شده نسبت به قبل بهتر شده، اما ارتباط دادن کاهش آلودگی هوای تهران به بنزین نزدیک به یورو ۴منطقی و علمی نیست.

آیا تصمیم خاصی در کمیسیون در ارتباط با مسئولیت کنترل و نظارت بر کیفیت بنزین گرفته شده است؟

بله، اینکه نهاد واردکننده بنزین یعنی معاونت بین‌الملل وزارت نفت، کیفیت بنزین را تأیید کند، از نظر کمیسیون رد شده و تأکید بر این است که سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای معتبر بین‌المللی باید در این‌باره نظر بدهند و نظارت داشته باشند، درحالی‌که این مسئولیت مهم در دولت گذشته به وزارت نفت محول شده بود.

آیا آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها برطرف شده است؟

برابر اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وجود بنزن بالای یک درصد در بنزین قطعا سرطان‌زاست و نباید ما تلاش محققان کشور در تولید بنزین باکیفیت را زیر سؤال ببریم. البته هنوز بررسی‌ها نهایی نشده که نشان دهد بنزن ودیگر مواد ممنوعه در بنزین پتروشیمی‌ها در حد استاندارد بوده یا نه و تنها به این نتیجه رسیدیم که اصلا بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده که بخواهد آلودگی ایجاد کند. البته از وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست سؤالاتی مطرح شده که هنوز گزارش و پاسخ این دو دستگاه دولتی ارائه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *