آلودگی هوا سالانه جان ۶ میلیون نفر را می‌گیرد

پس از آنکه دولت انگلستان تشخیص داد که آلودگی هوا، خطرناک‌ترین تهدید برای سلامت انسان‌هاست، تصمیم به تهیه پیش‌نویس استراتژی هوای پاک به منظور کاهش آلودگی گرفت و آن را در ماه مه منتشر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از تلگراف، در حال حاضر، تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا از امسال تا سال ۲۰۳۵ تنها در انگلستان باعث مریض شدن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خواهد شد و هزینه‌های اجتماعی و سلامت برای مقابله با این مشکلات می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ به رقم ۱۸.۶ میلیارد پوند برسد.

در این میان، انگلیس تنها دکشوری نیست که دارای معضل آلودگی هواست. آلودگی هوا هر ساله در سراسر جهان باعث مرگ ۶ میلیون نفر و ۳.۲ میلیون مورد ابتلا به دیابت می‌شود. بنابراین ین اپیدمی شایسته توجه فوری و عمومی است که باید مانند توجه به مصرف تنباکو، رژیم‌های غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل، در اولویت قرار بگیرد.

سالانه بیماری‌های غیرمسری – به ویژه بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان و دیابت- جان ۴۱ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرند. این بیماری‌های غیرمسری در کنار یکدیگر، عامل اصلی مرگ‌و میر در جهان هستند و مادامی که دولت‌ها برایمقابله با آنها دست به اقدامات موثری بزنند، قابل پیشگیری خواهند بود. اما در این میان یک عامل مهم و خطرناک، یعنی آلودگی هوا، به شدت توسط جامعه جهانی و سلامت، نادیده گرفته شده است.

روز پنجشنبه قرار است که رهبران سیاسی از سراسر جهان در نیویورک گرد هم بیایند و برای مقابله با این معضل شایع، گفت‌و گو کنند.

علاوه بر ۶ میلیون مرگ‌و میر سالانه ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی، مطالعات اخیر نشان داده است که آلودگی هوا باعث بروز مشکلاتی برای نوزادان تازه‌متولد شده، مثل کمبود وزن هنگام تولد خواهد شد؛ مشکلاتی که خطر ابتلا به بیماری‌های غیرمسری را برای این نوزادان تا آخر عمرشان افزایش می‌دهد.

برای مقابله با آلودگی هوا، به مشوق‌ها و بازدارنده‌ها نیاز است. به عنوان مثال، قرار دادن مالیات بر کربن در سال ۲۰۱۳ در انگلستان باعث شد که تولید برق از زغال‌سنگ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش مصرف سوخت در خانه‌ها نیز یکی از اقدامات ساده و در عین حال موثر است. کاهش ۲۵ درصدی آلودگی هوا در خانه‌ها که ناشی از مصرف سوخت جامد برای پخت‌وپز است تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند سالیانه جان ۴۲۰ هزار نفر را نجات دهد. کشور هند نشان داده است که این امر می‌تواند میسر شود. دولت این کشور با دادن یارانه سوخت پاک به مردم فقیر، در حال راه‌اندازی شرایط دسترسی ۸۰ میلیون خانوار به سوخت‌های پاک برای پخت‌وپز است که تا سال ۲۰۲۰ میسر خواهد شد. سایر کشورها نیز باید از این شیوه پیروی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *