آلودگی هوا و بخاریهای مسئله ساز

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه در روزهای اخیر مصرف گاز استان حتی تا ۷۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵ میلیون بخاری در سطح استان مصرف‌کننده گاز هستند که منجر به سوخت مازاد و حتی افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

سیدمصطفی علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص افزایش مصرف گاز با کاهش دمای هوا، اظهار کرد: متوسط مصرف گاز طبیعی در استان اصفهان حدود ۵۸ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز است که در طول سال بسته به فصل سرد و گرم این میزان کمتر یا بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به سرمای هوا به خصوص طی یک هفته گذشته، گفت: در این مدت مصرف گاز طبیعی به شدت بالا رفته و در روزهای اخیر نیز مصرف گاز استان حتی تا ۷۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه مصرف گاز استان اصفهان در شب گذشته (شنبه) به حدود ۷۰ میلیون مترمکعب رسید، افزود: با سرد شدن هر یک درجه هوا حدود چهار درصد مصرف گاز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ نیروگاه استان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، افزود: البته این نیروگاه‌ها بنابر اعلام دیسپاچینگ شرکت ملی گاز با محدودیت مصرف روبرو هستند.

علوی به دو نیروگاه شهید منتظری با مصرف ۹ میلیون مترمکعب گاز و اسلام‌آباد با مصرف دو میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز در اصفهان، گفت: هر دو نیروگاه یاد شده به‌طور ۱۰۰ درصد از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به چهار نیروگاه دیگر خارج از اصفهان شامل هسا، زواره، چهلستون و کاشان، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها با محدودیت مصرف و استفاده از سوخت دوم هستند که این خارج از اختیارات شرکت گاز استان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بقیه صنایع، اماکن تجاری و بخش خانگی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، یادآور شد: شب گذشته مصرف گاز بخش صنعت استان نزدیک ۳۵ میلیون مترمکعب برابر با نصف گاز طبیعی مصرفی این استان بود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف گاز آلودگی به همراه دارد، اظهار کرد: اگرچه آلودگی گاز حدود ۴۰ درصد نسبت به سوخت‌های مایع کمتر است، اما در مصرف آن باید به صورت بهینه باشد.

علوی با اشاره به اهمیت مصرف بهینه گاز، گفت: امروز آلودگی در سطح شهر اصفهان مشهود است، بنابراین کم شدن حتی یک شعله گاز در بخش خانگی موجب مصرف بهینه و کاهش آلودگی هوا خواهد شد، از سوی دیگر در صورت عدم آسیب به روند تولید،  مصرف گاز صنایع نیز باید کاهش یابد تا از روزهای آلوده اصفهان عبور کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که سهم بخاری‌ها آلودگی هوا چقدر است، اظهار کرد: بخاری‌ها عامل آلوده‌کننده هوا هستند و با توجه به مصرف گاز طبیعی توسط این وسایل، بخشی از گرما و گازهای حاصل از سوخت طبیعی از دودکش‌ها خارج می‌شوند و به دلیل راندمان پایین بخاری‌ها، سهم آن‌ها در آلودگی هوا بیشتر است، اما در سیستم پکیج‌های جدید هوا پیش گرم می‌شود بنابراین از راندمان بالاتری برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با تأکید بر اینکه غالب سیستم گرمایشی استان اصفهان بخاری هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۵ میلیون بخاری در سطح استان مصرف‌کننده گاز هستند که منجر به سوخت مازاد و حتی افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

وی در خصوص مصرف گاز طبیعی در سیستم‌های موتورخانه‌ای، اظهار کرد: سیستم گرمایشی موتورخانه‌ها باید نسبت به تنظیم مشغل های خود اقدام کنند، چرا که بخشی از هوای اضافه که وارد مشعل‌ها می‌شود، منجر به خروج گرما شده و از سوی دیگر گاز نسوخته که اثرات بسیار بدی بر روی محیط‌زیست دارد، وارد فضا می‌شود.

علوی تأکید کرد: در این راستا موتورخانه‌های مرکزی به‌خصوص در ادارات و ساختمان‌های بزرگ نسبت به تنظیم مشعل‌های خود اقدام کنند.

وی همچنین در خصوص مصرف بهینه و حوادث ناشی از گاز، گفت: بخشی از حوادث استان ناشی از انفجار و بخشی ناشی از نشت گاز است که منجر به خسارت می‌شود که خوشبختانه آمار کاهش تلفات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی گاز در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، نشت گاز، عدم استفاده از شیرهای مستقل، استفاده از دودکش‌های مشترک، دودکش‌های آکاردئونی و … منجر به خسارت ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی مصرف گاز می‌شود.

 وی همچنین در خصوص ارزش گاز در کشور نسبت به سایر کشورها، گفت: درمجموع قیمت یک مترمکعب گاز طبیعی در بخش خانگی ۱۰۰ تومان است، اما قیمت جهانی و همچنین صادرات آن بیش از این میزان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *