آلودگی هوا کرمان و ۲۵ روستای شرق کرمان را به تعطیلی کشاند!

بر اساس تصمیم کارگروه استانی شرایط اضطرار امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان کرمان به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها تعطیل شده است.

امیر باقری‌زاده اظهار کرد: بر اساس اعلام داده‌های ایستگاه  پایش کیفی هوا در  فهرج شاخص کیفی ۵۰۰ و غلطت آلودگی هوا بیش از ۳ برابر حد مجاز است و هوای فهرج در وضعیت خطرناک قرار دارد.

فرماندار فهرج افزود: به‌دنبال قرارگرفتن فهرج در وضعیت خطرناک کلیه ادرات فهرج تعطیل شد و افزایش غلظت ریزگردها در فهرج موجب کاهش شعاع دید در شهر و روستاها و محورهای مواصلاتی این شهرستان شده است.

وی افزود عبور و مرور در محور فهرج – زاهدان و فهرج – ایرانشهر با کندی در حال انجام است.

گردوغبار شدید راه ارتباطی ۲۵روستا را مسدود و ادارات ریگان را تعطیل کرد

امین باقری فرماندار ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: شاخص آلودگی هوای امروز در ریگان ۳ برابر حد مجاز است که شرایط ریگان را بسیار خطرناک کرده است.

وی تصریح کرد: گردوغبار شدید راه ارتباطی ۲۵روستای شهرستان را مسدود و موجب کندی تردد در محور ریگان – نرماشیر و ریگان – چابهار شد.

فرماندار ریگان با بیان اینکه گردوغبار شدید تاکنون ۱۳شهروند ریگانی را راهی مراکز درمانی کرده است، وضعیت ریگان را بسیار خطرناک اعلام کرد و ادامه داد: ستاد بحران در محل فرمانداری تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰روستای ریگان هم‌اکنون در محاصره شدید گردوغبار قرار دارند، از اعزام نیروهای هلال‌احمر و بهداشت و درمان به روستاهای محاصره در گردوغبار خبر داد.

باقری با بیان اینکه نیروهای هلال‌احمر ۵ خودروی گرفتار در گردوغبار شدید را امدادرسانی کردند، بیان داشت: از شهروندان ریگانی درخواست داریم تا فروکش شدن گردوغبار در منازل خود بمانند تا شاهد کاهش مشکلات تنفسی در این شهرستان باشیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان خاطر نشان کرد: بر اساس شرایط حاکم در شمال استان، کارگروه استانی شرایط اضطرار آلودگی هوا با توجه به اعلام نظر اداره کل محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر خطرناک بودن وضعیت برای شهروندان و کلیه گروه ها، تصمیم به تعطیلی کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی در شهرستان به استثنا مراکز امدادی، درمانی، انتظامی و مراکزی که از قبل برنامه ریزی برای ارائه خدمات کرده اند، گرفته است.

وی بیان کرد: کارگروه استانی شرایط اضطرار قبلا به فرمانداران دیگر شهرستان‌ها تفویض اختیار کرده که با توجه به اطلاعات دریافتی از علوم پزشکی، محیط زیست و مراکز بهداشت مربوطه در ارتباط با تعطیلی در شهرستان خود تصمیم‌گیری کنند.‌

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در شهرستان های انار ۵۰۰، راور ۴۳۲، زرند ۵۰۰، کرمان ۴۰۸ و فهرج ۵۰۰ است.

“مرجان شاکری” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره میزان آلودگی هوای استان کرمان گفت: تا ساعت ۴ صبح امروز ۱۹ اردیبهشت ماه میزان آلودگیِ هوا فقط در شهرستان های انار و راور بالاتر از حد نرمال بود اما به تدریج شهرستان کرمان و زرند نیز به آنها پیوستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در شهرستان های انار ۵۰۰، راور ۴۳۲، زرند ۵۰۰، کرمان ۴۰۸ و فهرج ۵۰۰ است.

 

به گزارش ایسنا، شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد و از ۲۰۰ به بالا خطرناک است.

به دلیل آلودگی هوا و غلظت گرد و غبار، براساس تصمیم کارگره استانی شرایط اضطرار، همه ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان کرمان امروز ۱۹ اردیبهشت ماه تعطیل شد.

با توجه به پدیده گرد و غبار در استان کرمان توصیه می شود: کودکان،افراد سالمند،زنان باردارو همچنین افراد دارای بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی از حضور در اماکن و فضاهای باز خودداری نمایند و همچنین تمامی افراد جامعه حتی المقدور از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنند.

همچنین توصیه می شود: باتوجه به آلودگی هوا و گرد و غبار و کاهش دید افقی، از انجام سفرهای غیرضروری و تردد در راههای برون شهری خودداری به عمل آید.

توصیه می شود به منظور ممانعت از ورود گرد و غبار به درون منازل و محیط های سرپوشیده، درب و پنجره منازل ومحل کار را بسته و همچنین ازبسته بودن کانال های کولر اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *