اراضی تحت حفاظت محیط زیست کرستان افزوده شد!

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، فریبا رضایی در روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، بیان کرد: وضعیت کردستان با دیگر استان‌ها بسیار متفاوت است چرا که از نظر محیط زیستی تفاوت‌های بسیاری با دیگر استان‌ها داریم.

او همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه کردستان استانی صنعتی نیست، به ناچار مجبور هستیم بخشی از محیط زیست را دستخوش تغییرات قرار دهیم تا مشکلات معیشتی مردم حل شود.

رضایی اظهار کرد: در کنار این مشکلات برخی از واحدهای تولیدی ما ممکن است مشکلات زیست محیطی ایجاد کنند اما ما راضی به تعطیلی آنها نبوده ایم و در همین راستا راه حل‌هایی را به این واحدها ارائه کرده ایم.

وی با ذکر اینکه در بحث گونه‌های در حال انقراض برنامه‌هایی برای حفظ غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای، سمندر و غیره در دست اقدام داریم، یادآور شد: ۹۷ هزار هکتار به اراضی تحت حفاظت اضافه شده که نیاز است نیروی انسانی اضافه شود و برای حضور در عرصه‌های حفاظت شده بر اساس استانداردهای جهانی نیازمند جذب اعتبار و نیرو هستیم.

دریاچه زریبار فاضلاب سه روستا

وی بیان کرد: در بحث تالاب زریبار با توجه به اینکه فاضلاب ۱۰ روستا به این تالاب سرازیر می‌شد اعتباراتی در نظر گرفته شد و هفت روستا مسدود شده و سه روستای دیگر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم به اتمام برسند تا دیگر شاهد ورود فاضلاب به تالاب زریبار نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در حال حاضر ساخت و سازهای غیرقانونی در ظلع غربی و جنوبی تالاب مشکل اصلی ما است و نیاز به همراهی نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این ساخت و سازها هستیم.

رضایی اظهار داشت: در بحث مهاجرت لک لک‌ها به تالاب زریبار خوشبختانه مردم منطقه به طور خودجوش در مقابل شکار آنان ایستادگی کرده و حتی در چند روستا نیز لانه‌هایی برای زندگی این پرندگان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع می‌تواند بر روی محیط زیست تأثیر گذار باشد، افزود: متأسفانه امکانات ما بسیار کم است و امسال ۱۵۰ میلیون تومان قرار است تجهیزات اطفا حریق خریداری شود و حفاظت مناطق حفاظت شده بر عهده محیط زیست است و تا امروز اجازه نداده ایم این اتفاقات در مناطق حفاظت شده کردستان رخ دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در بحث مدیریت پسماند و زباله‌های انسانی در کردستان مشکلات بسیاری داریم با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه و در مریوان شهرداری به صورت غیر مجاز در حال دفن زباله در یک جایگاه است و از طریق مراجع قضائی به دنبال این مسئله هستیم.

رضایی یادآور شد: در مریوان با توجه به اینکه جنگل، مراتع و روستاها در نزدیک هم قرار دارند مکان یابی محل دفن زباله بسیار سخت است و به دنبال حل این مشکل هستیم.

وی بیان کرد: در بحث قروه نیز سه سال است که در مکانی غیرمجاز زباله دفن می‌شود که از طریق دادگاه از آن جلوگیری شد و قرار شد زباله منطقه قروه به استان همدان انتقال یابد اما با توجه به شرایط گذشته رودخانه جنیان این شهر و بخشی از محیط زیست قروه دچار آلودگی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شایع شد متأسفانه میزان تولید زباله‌های شهری و بیمارستانی رو به افزایش بوده و با توجه به اینکه میزان استفاده از دستکش و ماسک و دیگر اقلام پلاستیکی افزایش یافته این مشکل به وجود آمده است.

به تعداد ۸۸۲ واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان در حال پایش

فریبا رضایی اظهار داشت: ۸۸۲ مورد پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۹۸ انجام شده و این به معنای حضور محیط زیست است و کارگروه صنایع آلاینده از سال ۹۷ پایش واحدهای صنعتی را انجام داده و اخطاریه‌های بسیاری برای این واحدها ارسال شده است.

ایشان تصریح کرد: متأسفانه در این حوزه مقاومت‌های بسیاری صورت گرفته چرا که صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی با جرایم مالی مواجه می‌شوند که باید آن را در راستای حفظ محیط زیست منطقه هزینه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در بحث تردد تانکرهای سوخت در جاده‌های کردستان بارها به مسئولان استان تذکر داده شده، با توجه به واژگونی ۱۸ تانکر در سال گذشته که می‌تواند منابع آبی و زیست محیطی را آلوده کند، از این ترددها جلوگیری کنند که تا کنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

رضایی ادامه داد: خودروهای فرسوده یکی از معضلاتی است که در کردستان با آن مواجه هستیم و در سال ۹۸ آلودگی ناشی از گرد و غبار نداشتیم اما آلودگی ناشی از اوزون داشتیم که از خودروهای فرسوده ایجاد می‌شود.

در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان داشت: سنندج در حال حاضر به وارد کننده خودروهای فرسوده کشور تبدیل شده و همین امر باعث شده آلودگی هوا در این شهر در طول سال اتفاق بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *