اگر در محل زندگی مان دچار آلودگی صوتی هستیم به کجا مراجعه کنیم؟

شاید بسیاری از ما به آلودگی های صوتی موجود در اطرافمان عادت کردیم. دیگر بوق ماشین ها و صدای موتور و اتوبوس و… برایمان آزار دهنده نیست.
با وجود درب و پنجره های دو جداره هم مقدار زیادی از صدا توسط لایه های آن دفع می شود و ما میزان بسیار پایین تری از سر و صدای محیط بیرون از منزل یا محل کارمان را می شنویم. اما عزیزان ما که دارای سن بالاتری هستند و یا بیمارانی که در محیط بیمارستان هستند ممکن است همین مقدار صدا هم برایشان آزار دهنده باشد. اگر کمی کسالت بر تن هرکسی بنشیند. آن فرد می خواهد که با نهایت آرامش به استراحت بپردازد. گاهی حتی خود ما، با خستگی به منزل برگشتیم و به رختخواب پناه بردیم تا مقداری استراحت کنیم ولی سر و صدای هرچند اندک باعث برهم خوردن آسایش ما شده است.

در چنین مواردی شاید ندانیم که چگونه می توان پیگیری درستی داشت. به کجا زنگ بزنیم یا از چه کسی برای کم شدن آلودگی صوتی محیط شکایت کنیم؟اصلا کدام موارد از آلودگی ها صوتی پیگیری می شوند و میزان استاندارد الودگی صوتی در سطح شهر چه میزان است؟

سامانه ی شکایات آلودگی صوتی را بشناسید!

امروز می خواهیم تا شمارا با یک سامانه ی کاربردی که در این زمینه فعالیت می کند آشنا کنیم. این سامانه مخصوص فعالیت های محیط زیست است و از هر شهری میتوانید جهت بیان مشکلات محیط زیستی، مانند آلودگی صوتی، شکایات خود را ثبت کنید. این سامانه پیگیری های لازم جهت برطرف کردن مشکل شما را انجام می دهد.

شماره ی تماس سامانه ی محیط زیست ۱۵۴۰ می باشد. شما با شماره گیری این سامانه می توانید در هر زمانی از شبانه روز، انتقادات و پیشنهادات خود را اطلاع رسانی کنید.
شما می توانید تمامی مواردی که محیط زیست را در خطر می اندازد و تخلفات زیست محیطی هستند را گزارش کنید.
سازمان محیط زیست در خصوص پیگیری های مربوط به آلودگی صوتی بیان کرده است که میزان آلودگی صوتی در محل هایی همچون کارگاه ها و کارخانه ها و… مشخص و هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند در حوزه ی خود با توجه به قوانین به فعالیت بپردازد. اما اگر سطح آلودگی های ایجاد شده ی صوتی از میزان مشخص فراتر برود، با توجه به اختیارات قانونی قطعا برخورد صورت می گیرد.
معمولا در راستای جلوگیری از آلودگی های صوتی، موارد حاد و ویژه مورد بررسی قرار می گیرد و سر و صدای معمول خیابان ها جزو مواردی نیست که غیر طبیعی باشد. از موارد حاد می توان به صداهای فوق شدید ساخت و سازها (بخصوص در ساعات استراحت)، سر و صدای غیرضروری و بیش از ۵۵ دسی بل از واحدهای مسکونی و اداری و تجاری و … اشاه کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آلودگی هوا به چگونگی پیگیری و شکایات ناشی از آلودگی صوتی پرداختیم. امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی باشد و با این سامانه به خوبی اشنا شده باشید. سامانه ۱۵۴۰ در تمامی شهرها امکان ارتباط را برقرار کرده است و شما می توانید از هر شهر ایران که هستید، با این سامانه تماس بگیرید.

8 thoughts on “اگر در محل زندگی مان دچار آلودگی صوتی هستیم به کجا مراجعه کنیم؟

  1. سلام
    با توجه به اینکه تا حالا از وجود شماره ارائه شده بی اطلاع بودم
    از راهنمایی بسیار عالی شما ممنونم هستم و امیدوارم با شماره ۱۵۴۰ مشکل صوتی محل زندگی ما و همسایگان بزودی مرتفع بشه
    با تشکر

  2. با سلام
    بنده در جایی زندگی می کنم که بر روی بلوار اصلی بوده و یک مکان تفریحی و گردشگری بوده که از سال گذشته تا الان در دو نوبت با تقدیم صورتمجلس اهالی محل که بالغ بر دویست امضا می باشد مراتب اعتراض خود را در خصوص رانندگان خودروهای متخلف به مراجع قضایی و شورای تامین شهر اعلام داشته که متاسفانه تا کنون نتیجه ای عاید نشده است . لطفن راهنمایی فرمایید تا از طریق مرجع ذیربط و موثر در شهرستان تهران طرح شکایت کرده شاید با پیگیری مسئولین رده بالای شهرستان تهران در رفع مشکل گشایش ایجاد گردد. ممنون

  3. با اینکه بیست و شش روز از ماه محرم گذشته ولی همچنان هیئتی با عنوان حیدریون از ساعت نه تا دو نصف شب تو محله عربده میکشن و طبل میزنن دوبار به پلیس گزارش دادم ولی به طرقی با تمسخر برخورد کردن و کاری پیش نرفت،کسی از این سامانه جواب گرفته؟

  4. الودگی صوتی درمحله ایت الله کاشانی بلوار اباذر محل تردد موتورهای سنگین خودروهای به عمد پرسروصدا در نیمه شب هرشب ومحل دور دور خودروهای علاف شده است

  5. درخیابان محل زندگی ما که بیمارستان هم وجود داره ، حدود ۴۰ بلندگو در ارتفاع و بر روی تیرهای بلند نصب گردیده و متاسفانه بدون درنظر گرفتن حال اهالی و همچنین بیماران بیمارستان در ساعات مختلف روزهای تعطیل و مناسبتها از ۸ صبح الی ۱۴ شروع به پخش سرود و اهنگهای مذهبی میکنند که آزاردهتده هست . لطفاجهت مطرح کردن شکایت و رفع موضوع راهنمایی فرمایید .

  6. من از سال ۹۶رسما از آلودگی صوتی درب و پنجره سازی روستا شکایت میکنم و پیگیرم تا الان که سال ۱۴۰۲هست بعد از چند دوره شکایت به اداره محیط زیست و انجام تست ارتعاش صدا و نظر به اینکه سال ۹۷اداره محیط زیست میناب سهراب پشتاره نظر دادند که آلودگی صوتی دارد و در جوار منازل مسکونی هست باز هم رئیس جدید اقای علی رنجبر میگن باید اول بهش اخطار بدم بعد براش زمین از صنعت و معدن تهیه کنم بعد تغییر کاربری بده تست گرفتند ارتعاش صدا از بندرعباس حالا بعد از یک سال میگن که این روستا نیاز داره به یک کارگاه درب و پنجره سازی مگه حالا که نیاز هست باید آلودگی صوتی ایجاد بشود؟

  7. با عرض سلام و خسته نباشید.اینجانب بابت صدای بلند باندهای هیئت عزاداری مستقر در سر کوچه اعتراض دارم صدای گوشخراش با ادوات موسیقی حرام که با احکام اسلام متناقض می باشد و باعث ازار همسایگان شده است و نتیجه ای جز دین زدگی به ارمغان نمی اورد .خواهشمند است رسیدگی فرمایید.آدرس تهران.سردارجنگل شمال.خ ۵ تن.خ قدس .نبش کوچه چهارم مرکزی .شما را قسم به امام حسین رسیدگی فرمایید .
    ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *