بررسی شاخص آلودگی هوای هرمزگان بندرعباس

بندرعباس یکی از شهارهای جنوبی کشور است که پالایشگاههای متعددی را در خود جای داده است. وضعیت هوای بندر عباس به دلایل متعددی مانند گرد و غبار، ریزگردها، و آلودگی های ناشی از پالایششگاهها دائماً در وضعیت ناسالم قرار می گیرد.

در چند روز گذشته هم وضعیت هوای بندرعباس و بند خمیر ناسالم گزارش شده است و از گروههای حساس و بیماران قلبی و ریوی و کودکان خواسته شده است که در این روزها از خانه خارج نشوند و در صورت ضرورت خروج از خانه، از ماسک استفاده نمایند. خوشبختانه امروز ۲۶ مرداد، هوای بندرعباس از آن وضعیت ناسالم خارج شده و در وضعیت متوسط قرار گرفته است.

امروز در نظر داریم که به بررسی شاخص آلودگی بندرعباس در چند روز گذشته و امروز بپردازیم و وضعیت هوای بندرعباس را تحلیل نماییم. همراه ما باشید.

خبر ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

رئیس مرکز سنجش محیط زیست هرمزگان گفت: شاخص سنجش ذرات معلق در هوا در شهر بندرعباس به ۱۰۴ رسید که برای گروه‌های حساس ناسالم است.
مریم سلیمی زاده افزود: شاخص سنجش ذرات معلق در هوا در بندرخمیر نیز ۱۹۷ است که در محدوده شرایط ناسالم قرار دارد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز توصیه کرد؛ کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای قلبی، تنفسی و آسم از رفت و آمد‌های غیرضروری خودداری کنند و فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
فاطمه نوروزیان افزود: افرادی که بنا به ضرورت مجبور به خارج شدن از منزل هستند در فضای باز فعالیت‌های بدنی و فیزیکی نداشته باشند و حتماً از ماسک استفاده کنند.
کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: با توجه به تاثیر توده گردوغباری از عرض‌های پایین و تداوم باد‌های ۱۲۰روزه در جنوب شرق کشور هوای استان امشب و فردا صبح غبار آلود خواهد بود.
مرضیه سی سی پور افزود: از ظهر فردا با توجه به افزایش باد از میزان گردوغبار کاسته خواهد شد، اما به تناوب تا روز‌های پایانی هفته جاری طی ساعاتی شاهد غبارآلود شدن آسمان خواهیم بود.

خبر ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: شاخص آلودگی هوا در بندرعباس در وضعیت خطرناک قرار دارد.

وی با بیان اینکه این وضعیت برای تمامی گروه های سنی به ویژه بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار، سالمندان و کودکان ناسالم است، اظهار کرد: شهروندان در صورت نداشتن کار ضروری حتی المقدور از منازل خود خارج نشوند.

رئیس مرکز سنجش محیط زیست هرمزگان در این خصوص  گفت: میزان شاخص کیفیت هوا در شهر بندرعباس در ساعت ۷ صبح به ۲۴۳ میکروگرم برمترمکعب رسیده است و هوای این شهر در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد.

مریم سلیمی زاده افزود: شاخص سنجش ذرات معلق در هوا در بندرخمیر نیز ۱۹۷ میکروگرم برمترمکعب است که در محدوده شرایط ناسالم قرار دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: با توجه به تاثیر توده گردوغباری از عرض‌های پایین و تداوم بادهای ۱۲۰روزه در جنوب شرق کشور هوای استان شب گذشته و امروز صبح غبار آلود خواهد بود.

مرضیه سی سی پور افزود: از ظهر امروز با توجه به افزایش باد از میزان گردوغبار کاسته خواهد شد، اما به تناوب تا روزهای پایانی هفته جاری طی ساعاتی شاهد غبارآلود شدن آسمان خواهیم بود.

خبر ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

شاخص آنلاین کیفیت هوا اعلام کرد که امروز شاخص کیفیت هوا در بندرعباس در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

گفتنی است از عصر ۲۳ مردادماه، شاخص آلودگی هوا برای گروه‌های حساس، ناسالم به شمار می‌رفت. همچنین در ۲۴ مردادماه شاخص آلودگی هوا در بندرعباس و بندرخمیر به دو و نیم برابر حد مجاز رسید.

به عبارتی شاخص آلودگی هوا در ۲۴ مردادماه در بندرعباس به ۲۴۳ و بندرخمیر به ۲۰۴ رسیده بود.

کیفیت هوای فعلی بندر عباس

امروز

۵/۲۶

۴۸
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

بر اساس آلاینده‌های فعلی

طی ساعت گذشته
PM ۱۰
متوسط
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر گفته می‌شود. ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرومتر ممکن است در مجرای تنفس انباشته شود و مشکلات جسمی ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، سرفه یا تنگی‌نفس، و آسم شدید شود. قرار گرفتن مکرر و مفرط در معرض این ذرات ممکن است مشکلات جسمی شدید ایجاد کند.
بیشتر
۴۸
۴۸ µg/m³
O ۳
متوسط
«ازن سطح زمین» می‌تواند مشکلات تنفسی موجود را تشدید کند و سبب ناراحتی گلو، سردرد و درد سینه شود.
۳۹
۸۱ µg/m³
PM ۲.۵
متوسط
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر گفته می‌شود که می‌توانند وارد ریه و جریان خون شوند و سبب بروز مشکلات جسمی جدی شوند. ریه و قلب بیشترین تاثیر را از این آلاینده می‌پذیرند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب سرفه یا تنگی‌نفس، تشدید آسم و بیماری تنفسی مزمن شود.
بیشتر
۳۵
۱۷ µg/m³
SO ۲
عالی
قرار گرفتن در معرض دیوکسید گوگرد ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، تشدید آسم و بروز برونشیت مزمن شود.
۷
۷ µg/m³
NO ۲
عالی
استنشاق مقدار چشمگیر دیوکسید نیتروژن احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. سرفه و تنگی‌نفس رایج است و افزایش مدت قرار گرفتن در معرض این آلاینده، ممکن است سبب بروز مشکلات جسمی جدی‌تر مانند عفونت تنفسی شود..
۴
۸ µg/m³
CO
عالی
مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بوست و اگر به میزان چشمگیر استنشاق شود، ممکن است سبب سردرد، تهوع، سرگیجه و استفراغ شود. قرار گرفتن مکرر و بلند-مدت در معرض این آلاینده ممکن است سبب بیماری قالی می شود.
توسط شوند.
۳۹
O3
۴۸
PM10
۳۵
PM2_5
۴
NO2

پیش بینی روزانه هواشناسی

امروز

۵/۲۶

۵۱
شاخص کیفیت هوا

نامناسب

آلودگی هوا به سطح بالایی رسیده و برای گروه‌های حساس ناسالم است. در صورت دچار شدن به مشکل تنفس یا ناراحتی گلو، مدت فعالیت در محیط باز را کاهش دهید.

پنجشنبه

۵/۲۷

۳۴
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

جمعه

۵/۲۸

۳۷
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

شنبه

۵/۲۹

۳۵
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *