تلاش برای مقابله جدی با آلودگی هوا

در سال‌های اخیر، مواردی نظیر رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی، توسعه صنعت، افزایش مصرف سوخت و امثال آن، شرایطی را ایجاد کرده که به رغم اقدامات موثر صورت گرفته، شهروندان تهرانی، هوای خوبی را استشمام نمی‌کنند.
وی افزود: از سال ۷۵ که قانون مقابله با آلودگی هوا تصویب شده، نهاد‌ها مکلف شدند که استاندارد‌های لازم را در خودرو‌های تولید شده اعمال و اقدامات لازم را در جهت کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها ترتیب دهند که البته هنوز با استاندارد‌ها در این زمینه فاصله داریم. همچنین وزارت نفت نیز مکلف به تامین سوختی با مضرات کمتر در کشور شد که هنوز با استاندارد‌ها در این زمینه فاصله داریم. بر این اساس، باید اتانول را جایگزین سرب در سوخت مصرفی مردم کنیم تا آلایندگی کمتری در شهر ایجاد شود. تردد شبانه حدود ۵هزار کامیون مصطحلک زباله‌کش در سطح شهر، امروز هوای تهران را با آسیب‌های جدی مواجه کرده است.
محسنی بندپی تصریح کرد: امروز جمیع مشکلات و مسائل دست به دست هم داده و کارشناسان معتقد هستند که حدود دوسوم مرگ و میر‌های دارای علل عمومی، به آلودگی هوا بازمی‌گردد. همچنین، بر اساس آمار واصل شده، CFC متصاعد شده در هوا، منجر به تخریب لایه اوزن می‌شود و همین مسئله نیز، تبعات جبران ناپذیری برای شهروندان داشته و بهداشت عمومی را تهدید خواهد کرد.
مقام عالی دولت در استان تهران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی در شرایط کنونی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تسریع در تکمیل و توسعه خطوط مترو است که می‌تواند در بهبود مشکلات ترافیکی پایتخت، موثر واقع شود. امروز چند میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که به جهت ساز و کار سوخت‌رسانی کاربراتی، آلاینده‌های زیادی را در هوا ایجاد می‌کنند که می‌توانیم با بهسازی این ناوگان نیز، سهم جدی را در کاهش آلاینده‌ها محقق کنیم.
استاندار تهران یادآور شد: باید بببینیم که بر اساس مصوبه‌ای که در سال ۷۸، یعنی در حدود ۱۹ سال قبل در خصوص آلودگی هوا داشته‌ایم، چه اقداماتی از سوی دستگاه‌ها و نهاد‌های مکلف صورت گرفته است. همچنین استانداردسازی ساز و کار معاینه فنی خودرو‌ها نیز، یکی از اقدامات ضروری بوده و باید در این حوزه، نقش نظارت را جدی بگیریم. اقدام دیگر نیز، می‌تواند، انتقال ترافیک از سطح زمین به حمل و نقل زیرزمینی مانند مترو باشد و باید اذعان داشت که شهرداری تهران تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت داده است.
وی ادامه داد: باید با اقدامات همه جانبه و جامع، شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم با سرعت مطلوبی به استاندارد‌ها و شاخص‌های مدنظر نزدیک شویم. در عین حال باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که مردم را نباید از وضعیت کنونی نگران کرده و مسائل و اقدامات مطلوب صورت گرفته را به اطلاع عمومی برسانیم.
محسنی بندپی، در ادامه ضمن اشاره به بحث بوی نامطبوع اخیر منتشر شده در تهران، اظهار داشت: شرایط توپوگرافی تهران، باعث شده تا آلاینده‌ها در فضای جو تثبیت شوند و به عنوان نمونه، اگر جریان اخیر بوی نامطبوع منتشر شده در تهران، در شهر دیگری رخ می‌داد، شاهد مرتفع شدن آن در کمترین زمان ممکن بودیم. به عبارت دیگر، برخی ساخت و ساز‌ها در نقاط غربی تهران باعث می‌شود تا از وزش باد جلوگیری شده و روندگی هوا در مرکز شهر صورت نگیرد.
استاندار تهران در ادامه عنوان داشت: متاسفانه این روند را در منطقه ۲۲ تهران شاهد هستیم و مشکلات عدیده‌ای از دوره گذشته شهرداری در این مناطق از پایتخت برجای مانده است. به عنوان نمونه، یک متر، فضای آموزشی در این منطقه از پایتخت به تبع ساخت و ساز‌های جدید، تعریف نشده و همین مسئله به واقع جای سوال و نیاز به تصمیم جدی دارد.
وی در پایان نیز گفت: باید با همیاری و هم‌افزای یکدیگر در راستای مقابله جدی با آلودگی هوا تلاش کرده و دستگاه‌های تصمیم‌ساز و کنشگر را در این باره حساس کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *