تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

روند شهر نشینی با صنعتی شدن ایران از دهه ۴۰ آغاز و شتاب گرفت و به دلیل استقرار صنایع بزرگ و کوچک در اطراف پایتخت و کلان شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و … زمینه برای مهاجرت روستاییان به شهرها فراهم شد. در این میان تهران بیشترین مهاجر را به خود جذب کرد. شهری که تا چار دهه پیش جمعیتش حدود ۳ میلیون نفر بود اکنون بیشتر از۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است که این مسئله یک خطر بالقوه برای ساکنان این شهر به حساب می آید.شگفت آنکه ۲۵ درصد از جمعیت کشور در استان تهران و حاشیه های آن مستقر شده اند.

سیاست تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت همواره مطرح بوده و هست. این سیاست در دولت سازندگی جدی شد اما غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران دولت را قانع کرد که به جای انتقال پایتخت می توان در این شهر اتوبان در این شهر احداث و مشکل ترافیک را حل کرد. ایده ای که در عمل غلط از کار درآمد. در آن زمان کارشناسان گفتند ساخت اتوبان راهکار حل مشکل ترافیک نیست بلکه توسعه مترو برای کلان شهرها راه حل است نه ساخت اتوبان، اما مسئولان شهری به این هشدارها توجه نکردند و با ساخت اتوبان و فروش شهر از طریق تراکم بر جمعیت پایتخت افزودند. محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران با صدور بخشنامه ای تراکم فروشی را که در واقع شهر فروشی است ممنوع کرد. اکنون تهران شهرداری دارد که سابقه زیاد در امور شهرسازی، معماری و زیست محیطی دارد.او قصد دارد تهران را شهری روان و فاقد آلودگی کند. حناچی روز گذشته در مراسم افتتاح خط ۶ مترو تهران در حضور رییس جمهور اعلام کرد تهران نیاز به تمرکز زدایی دارد و لازم است حاکمیت در این باره تصمیم استراتژیک اتخاذ کند.وی همچنین گفت: سال گذشته برخلاف سال های قبل تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و ادارات را نداشت و در عین حال او خبر داد که ۲۰ درصد از آلودگی هوای تهران در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ کاسته شده است. همچنین در این مراسم رییس جمهور گفت: دست از سر طبیعت برداریم و به طبیعت ظلم نکنیم.

 

ستاره صبح-به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران با اشاره به جزئیات سه پروژه‌ بزرگ تهران که روز گذشته توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید،گفت: کمک حاکمیت برای حل مشکل تمرکز در تهران یک ضرورت است.

آلودگی هوا و ترافیک،
دو معضل تهرانی ها
پیروز حناچی بابیان اینکه در نظرسنجی‌های صورت گرفته مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک را دو معضل جدی عنوان کرده‌اند، گفت‌: علی‌رغم اینکه در تهران مشکلات زیادی وجود داشت، اما شهرداری سعی کرد که حل این دو مطالبه مردمی را در دستور کار قرار دهد.
حناچی گفت: پروسه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو را  اصلی‌ترین پاسخ به تقاضای مردمی می دانیم و تلاش کرده و میکنیم تا حمل‌ونقل عمومی را در پایتخت افزایش دهیم. در حال‌ حاضر ۲.۵ میلیون سفر به‌صورت روزانه با مترو انجام می‌شود که باید این عدد به هفت میلیون سفر برسد، البته برای بهره‌برداری بهتر  از خطوط مترو  نیازمند تجهیز آن هستیم که افزایش تجهیزات نیز به خرید ارزی مربوط است که دولت باید در این زمینه  کمک کند.
وی بابیان اینکه توسعه مترو در تهران  نیازمند تغییر نگاه است، اظهار کرد:  علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که انجام شده هنوز نتوانسته ایم سهم خودروهای شخصی را در حمل و نقل کاهش دهیم.البته تلاش می‌کنیم تا میزان تأثیرگذاری مترو را از ۱۵ به ۵۰ درصد برسانیم، حناچی اعلام کرد: در حال‌ حاضر  ۳۰۰ کیلومتر  زیرساخت مترو در تهران داریم که تلاش می‌شود بهره‌وری آن افزایش یابد.
کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا
شهردار تهران  بابیان اینکه شاهد کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا در تهران هستیم، گفت‌: ذرات معلق  کمتر از ۲.۵ میکرون سه برابر استاندارد جهانی است که تأثیر زیادی بر روی سلامت مردم دارد، در این ارتباط با کنترل معاینه فنی، جدیت پلیس و نظارت هوشمند توانستیم وضعیت هوای پایتخت را  به‌گونه‌ای کنترل کنیم که سال گذشته هیچ روز تعطیل به خاطر آلودگی هوا نبود.

لایروبی ۵۰۰ کیلومتر آب های سطحی
وی گفت‌: ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی لای روبی شد و نگذاشتیم که این نعمت الهی در تهران حادثه‌ساز شود. به یاد داریم که در بارندگی‌های سال ۹۲ با میزان بارش کمتر، کنترل یکی از شریان‌های اصلی تهران را از دست دادیم . از همکارانم که در ایام عید در آماده‌باش به سر می‌بردند و به هم‌وطنان سیل‌زده نیز کمک کردند تشکر می کنم.
حناچی خطاب به رییس جمهور، افزود: مشکل تهران، مشکل تمرکز است و حل این مشکل نیازمند کمک هیئت دولت و حاکمیت است که لازم است به شکل تعادل منطقه‌ای در کل کشور تقسیم شود. امیدواریم این مهم با کمک دولت صورت بگیرد.شهردار تهران علاوه بر افتتاح خط ۶ مترو به دو پروژه شهری و محیط زیستی که روز گذشته با حضور روحانی به بهره‌برداری رسید اشاره و اضافه کرد: پروژه‌ ۱۲۵۰ هکتار کمربند فضای سبز که یکی از راه‌های کنترل کلان‌شهرها نیز محسوب می‌شود و نیز پروژه‌ احداث ۳۲۴ واحد مسکونی«امید» در بافت فرسوده منطقه ۱۸ از جمله پروژه هایی است که در دوره جدید در حال تکمیل و پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *