حدود جدید مجاز معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری بزودی اجرایی می‌شود

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در حاشیه سیزدهمین نشست ستادهای معاینه فنی خودروی کلانشهر تهران، در ارتباط با حدود مجاز جدید معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری کشور اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این حدود بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک مدون شده که از ابتدای اردیبهشت‌ماه باید اجرایی می‌شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر منتظر اجرای این آیین‌نامه اجرایی هستیم، گفت: حدود مجاز معاینه فنی جدید در سه سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می‌شوند.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا ادامه داد: این حدود مجاز قابلیت فنی و اجرایی تعیین در مراکز فنی سبک و سنگین کل کشور را با امکانات جاری دارند و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی موظفند تمهیدات لازم را برای همه مراکز فنی جهت صدور گواهی معاینه فنی عادی و برتر و برای مراکز معاینه فنی متقاضی گواهی ویژه فراهم آورند.

به گفته وی حد مجاز فنی معاینه فنی عادی (رنگ زرد) از نظر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان حداقل حدود قابل قبول معاینه فنی در کل کشور برای همه ایام سال و تمام ساعات شبانه‌روز تعیین می‌شود.

حسینی بیان داشت: با استفاده از ظرفیت ماده ۷ قانون هوای پاک و ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و ردیف یک احکام منابع متحرک هیأت وزیران وزارت کشور موظف است تمهیدات لازم را برای محدود و ممنوع کردن تردد خودروهای فاقد معاینه فنی عادی برتر یا ویژه در مناطق LEZ‌ و سایر مناطق کنترل آلایندگی زیست محیطی شهری را از طریق مراجع ذی صلاح قانونی به انجام رسانده و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند.

به گفته وی سازمان محیط زیست باید سالانه این حدود جدید را به روزرسانی کند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت که البته معتقدیم سامانه سیمفا به دلیل عدم اجرای این محدوده‌های جدید که باید از ابتدای اردیبهشت اجرایی شده باشد، خلاف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *