خطر در کمین ریه‌های خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان جنوبی با یک نوع از آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است.حسن اکبری، امروز ۳۰ دی، در بازدید از خبرگزاری ایسنا، اظهارکرد: ایسنا خبرگزاری توانمند و پرمخاطبی است که نقش ارزنده‌ای در فرهنگ سازی دارد.

وی ادامه داد: مسائل محیط زیستی جنبه اخلاقی دارد که این امر با فرهنگ سازی امکان پذیر می‌شود و خبرگزاری ایسنا در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی افزود: علی رغم تمام محدودیت‌ها باید به سمت آگاه سازی جامعه پیش برویم و در این راه باید از پتاتسیل‌ها بهره ببریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دنیا حدود ۵ درصد از مردم دنیا از مزیت هوای پاک و کاملا سالم برخوردار هستند، تصریح کرد: حدود ۹۵ درصد از کل مردم جهان به نوعی با هوای آلوده سروکار دارند که خراسان جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست.

اکبری ادامه داد: در سال بیش از ۱.۶ میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا از بین می‌روند که این عدد در سال در ایران ۴۵ هزار نفر است.

وی با اشاره به اثرات اقتصادی آلودگی هوا، افزود: براساس برآورد بانک جهانی خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال حدود ۲۳ میلیارد دلار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اثرات روانی آلودگی هوا و تاثیر روی کشاورزی، صنعت و بانک‌ها، تصریح کرد: در خراسان جنوبی با یک نوع از آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است.

خراسان جنوبی؛ پنجمین استان درگیر فرسایش بادی

اکبری بیان کرد: خراسان جنوبی پنجمین استان در معرض فرسایش بادی در کشور است و مستعد تبدیل شدن به استان با معضل گرد و غبار است.

وی با بیان اینکه امروز مسئله گرد و غبار به یک معضل تبدیل شده و استان نیز درگیر این پدیده است، اظهار کرد: تمام جامعه باید نقش خود را در حوزه محیط زیست ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قطر این ذرات معلق ۲.۵ میکرون است، افزود: این ذرات معلق به راحتی جذب می‌شوند و بدن انسان مکانیزمی برای مقابله با این نوع آلودگی ندارد.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر این آلودگی نگران کننده نیست اما آینده نگران کننده است، تصریح کرد: در بسیاری از نقاط استان با عوامل تخریب طبیعت و یا تغییر کاربری‌ها و افت سفره آب زیرزمینی مواجه هستیم و تمام این عوامل شدت تولید ذرات معلق را در استان تشدید می‌کند.

تنها ۲۵ روز ناسالم در سال

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی در سال حدود ۲۵ روز هوای ناسالم داریم که نوع الودگی آن ذرات معلق است، افزود: بخش صنعت در استان کمترین سهم آلودگی را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید رویکرد توسعه استان را شکل دهیم، تصریح کرد: بیشتر اشتعال در استان به کشاورزی و دامپروری وابسته است که این امر باعث می‌شود بیشترین بهره برداری را از منابع اب و خاک داشته باشیم که تشدید کننده بیابان زایی است.

اکبری اظهار کرد: دو ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بیرجند و نهبندان برای توسعه و ارتقای پایش آلاینده های هوا فعال است.

وی ادامه داد: این سامانه برای توسعه و ارتقای پایش آلاینده های هوا، شفاف سازی اطلاعات و قرار دادن آن در اختیار مردم راه‌اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: همچنین دو دستگاه مناسب برای اندازه گیری ذرات معلق در سطح ملی خریداری شده است که تحویل استان خواهد شد که براساس آن می‌تواتیم اطلاعات مناسب تری را در خصوص ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *