وحید حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در جمع مدیران معاینه فنی استانها گفت: از رئیس سازمان محیط زیست میخواهیم که از مدیرکل استانها بخواهد که ماهانه از مراکز معاینه فنی گزارش تهیه کرده و برای ما ارسال کند.
حسینی ادامه داد: اگر تقلب و تخلفی صورت میگیرد حتما گزارش کنید و ما کمک میکنیم تا کارها تسریع شود.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا اضافه کرد: زنجیر از حلقه معیوبش پاره میشود هر چقدر دریافت معاینه فنی در تهران سخت تر میشود، فرار افراد برای دریافت معاینه فنی به استانها بیشتر میشود.
حسینی افزود: در تهران ۳۰۰ هزار خودرو در معاینه فنی رد شدند اما بازنگشتند، در حال حاضر هم معاینه فنی دارند، چرا که به استانها رفته و از آنجا معاینه فنی میگیرند، چون معاینه فنی در استانها خیلی سختگیرانه نیست.
سرپرست دفتر هوای اقلیم محیط زیست گفت: دریافت معاینه فنی برای هواپیما و کشتی ها هم جدی شده و آنها مکلف هستند معاینه فنی دریافت و سازمان محیط زیست در این زمینه نظارت می کند.
به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس، زندی سرپرست دفتر هوای اقلیم محیط زیست در جمع مدیران معاینه فنی گفت: معاینه فنی خودرو بسیار مهم است، اواخر دهه هشتاد طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد و یکی از محورهای آن بحث معاینه فنی خودرو بودد.
وی افزود: با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، معاینه فنی رونق پیدا کرد و در چند سال گذشته شرایط تغییر کرده است.
به گفته زندی، در گذشته برگه معاینه فنی در کنار خیابان به فروش می رسید و در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
سرپرست دفتر هوای اقلیم محیط زیست با بیان اینکه اقدامات خوب محیط زیستی صورت گرفته است، گفت: ما نیز در بحث معاینه فنی حدود مجاز را سخت گیرانه تر کرده ایم و در خصوص کاتالیست خودروها دقت بیشتری به خرج می دهیم.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد آلودگی هوا از طریق معاینه فنی کاهش می یابد گفت: تعدادی از کلان شهرهای کشور درگیر آلودگی هوا هستند و باید معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا جدی گرفته شود.
زندی با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه آلودگی هوا گفت: در این جلسات نه تنها موضوع معاینه فنی بلکه موضوعات دیگر هم مطرح می شود.
زندی ادامه داد: بعد ازقانون هوای پاک و الزامات معاینه فنی برای خودروی سواری معاینه فنی برای هواپیماها و کشتی رانی نیز جدی شده و مکلف هستند که آنها هم معاینه فنی بگیرند و سازمان محیط زیست در این زمینه نظارت می کند.