خودروها متهم اصلی آلودگی هوا هستند

استاندار تهران گفت: متهم اصلی در آلودگی هوای شهرها خودروها هستند و باید نسبت به اقدام در راستای اعمال کارشناسی محدودیت ترددهای غیرضروری و همچنین گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان عامل بازدارنده افزایش آلودگی هوا اهتمام داشته باشیم.

نخستین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در سال ۹۸ با حضور محسنی بندپی استاندار تهران، تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان، درجاتی مدیرکل اداره مدیریت بحران استان و سایر اعضا در محل استانداری تهران برگزار شد.

 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایام ضیافت الهی، وضعیت هوای تهران را مناسب ارزیابی کرده و اظهار داشت: شرایط جوی و به لطف خداوند وضعیت خوبی را در ماه‌های گذشته در استان تهران فراهم کرد اما در عین حال اقدامات مناسب و ارزنده اعضا و دستگاه‌های عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران نیز در کاهش آلاینده های جوی تاثیرگذار بوده و برنامه هایی نظیر رسیدگی به وضعیت معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط و سایر اقدامات نظیر بیابان‌زدایی در مجموع توانست تا شرایطی را فراهم کند که امروز به تبع آن شاهد وضعیت مطلوب تر هوای استان تهران باشیم.
وی افزود: در سال ۷۸، هشت مورد از موارد پیشگیرانه در خصوص کاهش آلودگی هوا مشخص شد و اگر در همان زمان آن برنامه‌ها را ادامه می‌دادیم، در ۲۰ سال اخیر، وضع آلاینده‌های هوا اینگونه نمی‌شد.
مقام عالی دولت در استان تهران تصریح کرد: متهم اصلی در الودگی هوای شهرها خودروها هستند و باید نسبت به اقدام در راستای اعمال کارشناسی محدودیت ترددهای غیرضروری و همچنین گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان عامل بازدارنده افزایش آلودگی هوا اهتمام داشته باشیم.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: نظارت بر موتورخانه های سیستم های دولتی اقدام ارزشمندی است که اداره کل استاندارد امروز با پرداختن به آن نقش قابل توجهی را در استاندارد سازی فضاهای گرمایشی و سرمایشی در دستگاه های مختلف ایفا کرده است.بالغ بر ۶۵ درصد از آلودگی هوا متوجه حضور وسایل نقلیه غیر استاندارد در معابر بوده و در عین حال رقم باقیمانده  میزان قابل توجهی از آلایندگی را شامل می شود که باید نسبت به پرداختن به این مهم توجه و اهتمام کارشناسی و تخصصی داشته باشیم.
وی عنوان داشت: قانون هوای پاک تقسیم وظایف هر یک از دستگاه‌ها به خوبی صورت گرفته و همه اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا باید مبتنی بر وظایف خود نسبت به تحقق این مهم اقدام کنند.
مقام عالی دولت در استان تهران یادآور شد:آلودگی هوا نقش مخربی در زیست شهروندان ایفا کرده و به عنوان نمونه از هر ۹۰ کودک متولد شده یک  نوزاد از طیف‌های مختلف اوتیسم رنج می برد و همچنین به گواه پزشکان و متخصصان مشکل معلولیت در میان شهروندان نیز با آلودگی هوا ارتباط دارد. بر این مبنا باید عوامل محیطی آلایندگی را پالایش کرده و به عنوان مثال در خصوص سرویس های عمومی حمل و نقل داخل شهری در بحث معاینه فنی این وسایل نقلیه نظارت مضاعف را داشته باشیم.

استاندار تهران در پایان نیز خاطرنشان کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران از اعضای خبره و متخصصی تشکیل شده که به شخصه اطمینان دارم با اقدامات صورت گرفته توسط هر یک از دستگاهها در مجموعه استان می توان شرایطی را فراهم کرد که روز به روز شاهد بهبود وضعیت آلودگی در هوای تهران باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *