دو برابرشدن شمار مرگ ناشی از آلودگی هوا در اروپا

روزنامه گاردین نوشت: نتیجه یک پژوهش که در نشریه اروپایی قلب (published in the European Heart Journal ) منتشر شد نشان می دهد آلودگی هوا، دو برابر براورد پیشین، موجب مرگ مردم در اروپا می شود و استفاده از سوخت های فسیلی، باید کنار گذاشته شود.
این پژوهش نشان داد مردم اروپا، بیش از کشیدن سیگار، از آلودگی هوا می میرند.
پژوهشگران نوشته اند آلودگی هوا، به طور متوسط بیش از دو سال از عمر مردم این قاره کم می کند و آسیب های بهداشتی ناشی از این آلودگی، بیش از متوسط جهانی است.
براساس این گزارش، تنیدگی جمعیت و هوای آلوده، آسیب به مردم اروپا را در میان مناطق بسیار آلوده جهان قرار داده است.
در گزارش این پژوهش آمده است، آلودگی هوا ابتدا ریه ها را هدف قرار می دهد، سپس با اختلال در خون رسانی، بیماری های قلبی را در پی دارد و آن گاه، سکته ها را موجب می شود که دو برابر بیماری های تنفسی، موجب مرگ در این قاره است.
در گزارش پژوهش جدید آمده است؛ سالانه ۸/۸ میلیون نفر در اروپا، به علت آلودگی در بیرون از منزل، می میرند که دو برابر برآورد پیشین است.
روزنامه گاردین به نقل از پروفسور “توماس مونزل” (Thomas Münzel) از استادان دانشگاه پزشکی مرکزی ماینز (Mainz) آلمان که در این پژوهش دست داشته است، نوشت دخانیات کم تر از آلودگی هوا، مردم اروپا را می کشد اما استعمال دخانیات، قابل پیشگیری است اما مردم از آلودگی نمی توانند رهایی یابند.
به نوشته گاردین، پرفسور “جاس للیولد” (Jos Lelieveld)، استاد موسسه “ماکس پلانک” (Max-Plank) در رشته شیمی دانشگاه ماینز نیز که در این پژوهش شرکت داشته است، گفت: از آنجایی که بسیاری از آلودگی ها ناشی از سوخت های فسیلی است، باید فورا به فکر دیگر منابع انرژی، به ویژه انرژی های نوشونده و سالم بود.
روزنامه گاردین نوشت، در آلمان، به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۵۴ مورد مرگ زودرس، به علت آلودگی هوا روی می دهد که به طور متوسط، ۲ سال و ۴ ماه از عمر مردم این کشور را کم می کند.
در انگلیس نیز به ازای هر یکصد هزار نفر، ۹۸ مرگ زودرس به علت آلودگی هوا ثبت می شود و به طور متوسط یک سال و نیم از طول عمر مردم این کشور را کم می کند.
به گفته پروفسور للیولد، شاید وزش بادهای اقیانوس اطلس، موجب کم تر شدن مرگ در انگلیس شود زیرا به پراکنده شدن آلودگی هوا منجر می شود.
اردیبهشت ماه امسال نیز دادگاه عالی اروپا پرونده مربوط به کوتاهی شش کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا و رومانی را به دادگاه عالی این قاره ارجاع داده است.
کمیسیون اروپایی در ماه ژانویه امسال، آخرین اخطار را به این کشورها داده بود تا برای بهبود وضعیت هوا، اقدام کنند.
کمیسیون اروپایی نوشت، میزان دی اکسید نیتروژن در هوای کشورهای اروپایی، که اغلب ناشی از سوخت گازوئیل است، بالاست و از سال ۲۰۱۰ میلادی در بیشتر شهرهای انگلیس، بیش از میزان مجاز بوده است.
روزنامه گاردین به نقل از” کیث تیلور” (Keith Taylor)، نماینده حزب سبز انگلیس در پارلمان اروپایی نوشت: سالانه حدود پنجاه هزار انگلیسی، به علت آلودگی هوا، دچار مرگ زودرس می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *