راه‌اندازی سامانه برخط پایش آلودگی هوا

441780_485

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست، از راه‌اندازی سامانه «برخط پایش آلودگی هوا» برای تجمیع دیتاها تا پایان سال جاری خبر داد.
دکتر شینا انصاری در گفت‌وگو با مهر افزود: در حال حاضر ۱۷۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در کشور وجود دارد که در این ایستگاهها آلاینده‌های روتین از جمله اوزون، مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون اندازه‌گیری می‌شود.
به گفته وی، در حال حاضر ۸۳ درصد این ایستگاهها، ریزگردها و یا ذرات معلق را پایش می‌کنند که تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد ایستگاههای پایش کیفی هوا به دستگاه اندازه‌گیری ذرات معلق مجهز می‌شوند.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: همچنین تجهیز ایستگاههای پایش به آنالایزرهایی برای اندازه‌گیری ترکیبات آلی فرار تحت عنوان VOCها، یکی دیگر از اقداماتی است که تا پایان سال جاری پیگیری می‌شود.
انصاری تصریح کرد: در حال حاضر تنها سه یا چهار ایستگاه پایش ترکیبات آلی فرار در تهران و دو ایستگاه در خوزستان به دلیل مشکلاتی که سال گذشته برای این استان به وجود آمد، داریم. این در حالی است که با توجه به سوخت پتروشیمی‌ها در سالهای گذشته، نیاز به اندازه‌گیری و پایش دقیق ترکیبات آلی فرار از جمله بنزن‌ها، تولوئن‌ها و ترکیبات آروماتیک به شدت احساس می‌شود.
وی افزود: در سال جاری اعتبارات خوبی برای تجهیز ایستگاهها و همچنین تجمیع دیتاها به طوری که به صورت آنلاین از سراسر در اختیار متقاضیان و مسئولان قرار گیرد، در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست تاکید کرد: در سال جاری حداقل ۸ کلانشهر کشور به تجهیزات اندازه‌گیری ترکیبات آلی فرار در ایستگاههای پایش مجهز می‌شوند.
انصاری یادآور شد: برای تجمیع دیتاها از سراسر کشور در حال حاضر امکانات سخت‌افزاری مهیا است و در سازمان محیط زیست، مرکزی برای آن در نظر گرفته شده اما هنوز زیرساخت‌های نرم‌افزاری و پروتکل واحد برای انتقال این دیتاها به این مرکز فراهم نیست.
وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه دهم اردیبهشت دولت در سال جاری، تجمیع این دیتاها و راه‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای در دسترس گرفتن آنلاین اطلاعات مربوط به آلودگی هوا در سراسر کشور بایستی هر چه سریعتر فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *