راه رفتن آلودگی صوتی کرج روی نوار عصبی مردم

بوق زدن های ممتد، صدای خاکبرداری و تخلیه تیرآهن، صدای موتور سیکلت، صدای ماشین تره بار، صدای مترو، آلودگی صوتی کارگاه های درون شهر، صدای بلند زنگ موبایل، صدای ناهنجار درب های آهنی و کشیده شدن وسایل حمل بار روی زمین و صدها صدای زیانبار دیگر این روزها آلودگی صوتی را در کرج به شدت افزایش داده و به نظر می رسد مسئولان امر سریع تر باید برای کاهش اثرات جبران ناپذیر این امر چاره اندیشی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد بی‌رویه جمعیت توأم با توسعه صنعتی و تکنولوژی در کلان شهرها، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرنشینان به ارمغان آورده است که آلودگی صوتی بعنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی یکی از این مشکلات است.

آلودگی صوتی یا سرو صدا، امواج ناخواسته‌ای است که تحت شرایط مکانی و زمانی خاص، بر فعالیتهای ارگانیسم‌های زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و ممکن است با ایجاد عوارض متعدد جسمی و روحی، آرامش و راحتی او را سلب کند.

اثر روانی سر و صدا به مشخصات فیزیکی صدا مانند فرکانس، فشار و شدت صدا بستگی دارد. به طوری که سر و صدای زیاد باعث کاهش تمرکز اعصاب و فعالیت‌های مغزی شده و بر روی سلسله اعصاب اثر می‌گذارد. سردرد، سرگیجه، ضعف عمومی، بی‌خوابی و عصبی شدن از جمله علا‌ئمی هستند که در این زمینه ظاهر می‌شوند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، ناراحتی های جسمی و روحی شهروندان کلان شهرها را باعث می‌شود که عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیانبارتر است. این مسائل باعث شده است که جهان امروز برای مبارزه با این معضل هزینه‌های هنگفتی را صرف نماید. وبا این عمل این مشکل بزرگ را برطرف نمایند.

آلودگی صوتی عامل بروز خشونت

آلودگی های صوتی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث ایجاد خشونت می شود و اگر کنترل نشود، چه بسا باعث انجام دادن عملی شود که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است؛ در عوض آرامش داشتن و صبر و تحمل، شخص را تشویق می کند دست به ناهنجاری ها نزند و انگیزه های مجرمانه را از خود دور کند.

تصور کنید صبح یک روز زیبا از خواب بیدار می شوید؛ با روحیه ای شاد و بانشاط، پس از انجام امور شخصی منزل را ترک می کنید. از همان ابتدای خروج از خانه که به خیابان می روید، آرامش و سکوتی که در خانه داشتید با صداهای گوناگون اطراف تان از بین می رود و آشفتگی ذهنی جای آن را می گیرد.

این ناهنجاری ذهنی در طول روز به وسیله صداهای گوناگونی مثل بوق خودروها، صدای موتورسیکلت ها، خودروهای سواری و… تشدید می شود. در محل کار که هستید ارباب رجوعی از شما تقاضایی بیجا دارد و شما ناچارید به وی توضیح دهید که انجام خواسته اش منطقی نیست ولی با صدای بلند و گاه توهین آمیز وی مواجه می شوید یا بر عکس، به هر دلیلی نمی خواهید به خواسته اش عمل کنید و با داد و فریاد می خواهید حرف خود را به کرسی بنشانید.

استمرار این روند ناصحیح باعث عصبانیت شما می شود و با ایجاد خشونت، اراده و کنترل روانی خود را از دست می دهید تا جایی که کار به درگیری فیزیکی می انجامد و گاه با عواقب ناخوشایند آن، که ممکن است وقوع جرم باشد، مواجه می شوید.

هر نوع صدایی که انسان تمایل به شنیدن آن نداشته باشد و به گونه ای نسبت به آن احساس آزردگی کند یا سبب ایجاد آسیب و اختلا ل اعصاب شنوایی شود، در حکم آلودگی صوتی شناخته و تعریف می شود و سروصداهای فراتر از حد معمول به طور بالقوه خطرناک هستند. به هر صدای ناهنجار و آزاردهنده ای، سروصدا می گویند که آلودگی صوتی را دربر دارد.

این آلودگی های صوتی منابع مختلفی دارند؛ به عنوان مثال در بخش مکانیکی می توان به موتورسیکلت، خودرو، کامیون، هواپیما، راه آهن، مترو، ادوات موسیقی، ورزشگاه ها، کولر، جاروبرقی، پنکه، دریل … و در بخش انسانی صداهای ناهنجار و بلند انسان در جدال با یکدیگر و حرکات نامتعارف اشاره کردبسیاری از منابع آلاینده صوتی شهرها، اصناف و واحدهای تولیدی، به دلیل نبود نظارت کافی در مراکز اصلی شهر و اماکن مسکونی و پرجمعیت مشغول فعالیت هستند.

صدای چکش صافکارها و زوزه مته کارگاه های نجاری و صدای پتک آهنگری و شلوغی تعمیرگاه های خودرو به سر و صدای شهر می افزاید.علاوه بر اینها منابعی سرگردان در کل شهر وجود دارند که آلودگی صوتی را افزایش می دهند. صدای ناموزون بوق و صدای موسیقی خودروها، امروز به یکی از بخش های جدانشدنی زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده است.

در این بین، نباید موتورسیکلت ها را فراموش کرد. در شهر تهران ، ۵۰ درصد آلودگی صوتی ناشی از تردد موتورسیکلت هاست. به تمام این صداها زنگ های گوشخراش برخی تلفن های همراه را نیز بیفزایید. حاصل این صداهای ناهمگون و دلخراش، تشویش و پریشانی ذهن و عصبی شدن افرادی است که مجبورند برای انجام کارهای شخصی و شغلی خود در سطح شهر تردد کنند.

یک روانپزشک در خصوص عوارض روانی آلودگی صوتی به خبرنگار مهر گفت: آلودگی صوتی عوارضی مانند کم خوابی، کج خلقی و زودرنجی، تحریک رفتارهای ضداجتماعی، خشونت طلبی، افزایش نرخ حوادث کار، مختل شدن رشد شناختی را به همراه دارد.

دکتر علی عزیزی افزود: استرس و افسردگی، پرخاشگری، کاهش تمرکز و کاهش بازده کاری هریک بر حسب میزان آلودگی صوتی محیط و تداوم آن در انسان به وجود می آید.

وی یادآور شد: ایجاد مشکلات یادگیری در کودکان از دیگر آثار بد این نوع از آلودگی است. آلودگی صوتی، آنچنان خطرآفرین است که بر اساس برخی پژوهش ها حتی می تواند احتمال خودکشی در افراد را افزایش دهد.

آلودگی های صوتی مکانیکی دوش به دوش بوق زدن ها سلامت مردم را نشانه رفته

در کنار آلودگی صوتی ناشی از صدای بلند و ناهنجار انسان ها، آلودگی های صوتی مکانیکی نیز تاثیر بسزایی در عصبانیت شخص دارد. شاید این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد که همسایه مجاور ملک شما در حال ساخت و ساز مجتمع مسکونی یا تجاری باشد. می دانیم که شهرداری و راهنمایی و رانندگی اجازه ورود کامیون ها را در روز به رانندگان کامیون ها نمی دهند بنابراین آنها ناچار می شوند مصالح مورد نیاز احداث ساختمان از جمله آجر و تیرآهن را شب ها به مقصد برسانند یا برای خاکبرداری در شب اقدام کنند.

صداهای تولیدشده توسط کامیون ها، بلدوزر، جرثقیل و خالی کردن آجر و تیرآهن چنان ناهنجار است که آرامش را از شهروندی که تمام روز مشغول کار بوده و می خواهد شب را استراحت کند، می گیرد.

خستگی ناشی از کار کم نیست بلکه صداهای ناهنجار، فشاری روانی به ذهن شخص وارد می کند که ناچار می شود به بیرون از منزل رفته و از کارفرمای احداث بنا بخواهد دست از ایجاد صداهای ناهنجار بردارد ولی متاسفانه چون کارفرما مجبور است در شب امور ساختمان را به انجام رساند به خواسته این شهروند توجه نمی کند و به کار خود ادامه می دهد. آن وقت است که عصبانیت این شهروند تبدیل به خشونت و نزاع می شود که اگر چنین صداهای ناهنجاری ایجاد نمی شد مطمئنا عصبانیت و خشونتی نیز به وجود نمی آمد.

آلودگی صوتی خطری است که آسایش جسم و روان انسان‌ها را در شهرهای بزرگ در معرض تهدید جدی قرار داده است. تنوع طلبی در زندگی نوین امروز، انسان را در محیط شهری خویش با انواع و اقسام وسایل آزاردهنده‌ی گوش روبرو کرده است؛ و به عبارتی بهتر، پیشرفت صاعقه آسای ماشینیسم، خوی انطباق‌پذیری با وضعیت نابسامان امروز را از مردم ما گرفته است به هرحال آلودگی صوتی موضوعی استانکار ناپذیر وآثار آن چنان بر بروز عصبانیت تاثیر دارد که خشم ناشی از آن در برخی از موارد زیان ها و خساراتی را متوجه آدمی می کند که جبران آن به هیچ عنوان میسر نخواهد بود.

آلودگی صوتی، محیط زیست آدمی را چنان به صورت پنهان مخدوش می کند که نمی توان به راحتی را از مقابل آثار زیانبار آن گذشت متأسفانه در جامعه‌ی ما تا مشکل و معضل، علنی و عمق نشده باشد، به فکر چاره‌اندیشی و چاره‌جویی نیستیم، لذا هر چند که در حال حاضر، سازمان محیط زیست مسئولیت کنترل آلودگی صوتی را عهده‌دار بوده و شهرداری نیز در اجرای سیاست‌گذاری‌ها، می‌تواند به عنوان یک حامی ایفای نقش کند، باید بطور جدی در مورد آلودگی صوتی و عوارض زیانبار آن، حساسیت بیشتری اعمال نموده و در این ارتباط، آئین‌نامه‌ها و قوانین خاصی تدوین کرد.

بوق زدن هایی که روی اعصاب است!

گذشته از موارد فوق انگیزه اصلی نگارش این گزارش صداهای بوق ممتدی بود که به راستی روی اعصاب است!

از این رو نشستن در دفتر خبرگزاری و دست و پنجه نرم کردن با “چه کنم؟”های معمول یک خبرنگار در محیطی به شلوغی چهار راه طالقانی، باعث شد تا به خاطر و یاد خانوادهای بچه دار و مریض دار و آن هایی که مثل ما کشش این همه سر و صدا را ندارند به دل فاجعه بزنیم و گوش بسپاریم از میان این همه بوق های “بنزی ” و شیپوری” و “۱۱-۱۰ ” به جواب این سوال که :”چه مواقعی بوق می زنید؟”

نظر به این موضوع مهم که عرصه خیابان ها بیشتر جولانگاه وسایل نقلیه عمومی است و بدون فراموش کردن حق آنها ! در استفاده مکرر از این وسیله، به سراغ رانندگان تاکسی رفتیم:

–    برای سوار کردن مسافر بوق می زنم.

–    زمانی که ظرفیت ماشین تکمیل می شود و می خواهم از ایستگاه خارج شوم برای خداحافظی یا موقع وارد شدن به خط برای سلام دادن به همکاران.

–    وقتی مسافری می خواهد از ماشین پیاده شود با بوق زدن به ماشین کناری علامت می دهم.

–    هنگام دیدن یک آشنا یا سبقت گرفتن از ماشین جلویی.

–    هر وقت عجله دارم پشت چراغ قرمز.

یکی از رانندگان تاکسی هم که کمی شوخ طبع بود گفت: ما راننده ها که بیشتر وقتمان در خیابان ها می گذرد از بوق به عنوان وسیله بازی استفاده می کنیم.شغل های دیگر این همه سر و صدا دارد ما هم از این طریق انرژی می گیریم. بعضی وقت ها هم به عابران بی ملاحظه که بدون توجه به چراغ قرمز و ماشین و حتی نگاه کردن به خیابان، گوشی به دست در حال عبورند با زدن بوق ممتد ناسزا می گوییم.

به طور کلی نماد ها و سمبل های مختلفی را می توان از کاربردهای این وسیله ارتباطی به شمار آورد که با میزان ضرب‌آهنگ بوق نسبت مستقیم دارد اما آن چه در برخورد های اجتماعی باعث ایجاد حساسیت و بر هم ریختن اعصاب مخاطب می شود بوق های ممتد و طولانی است که ناخواسته، اطرافیان را نیز در گیر می کند.

شاید هنوز بوق زدن به عنوان یک فرهنگ وارداتی، همانند سایر این گونه فرهنگ ها، با معیارهای زندگی اجتماعی ما منطبق نشده است. استفاده از بوق به عنوان ناسزا ، هر چند در این گفتگو به عنوان یک شوخی مطرح شد، اما حقیقت دارد غافل از این که به گفته برخی، استفاده از بوق به عنوان جزئی از رانندگی نشان دهنده شخصیت راننده است و در واقع نحوه این استفاده برای هر نوع شخصیت به یک عادت مبدل شده است.

ببینیم از شنیدن بوق ممتد به عابران پیاده چه احساسی دست می دهد؟

–    بعضی وقت ها فشار عصبی شدیدی را متحمل می شوم که شاید تا ساعت ها بر روانم تاثیر بگذارد

–    از بوق و بوق زدن متنفرم.

–    احساس نا امنی و ترس و سلب آرامش و آسایش.

–    فکر می کنم راننده دیوانه یا بی نزاکت است.

–    خیلی عصبانی می شوم.

عابری می گفت “بعضی ها برای آزار و اذیت مردم بوق می زنند یا می خواهند مدل های جدید بوق را به رخ دیگران بکشند. شاهد آن هم صدای حیوانات است که از بعضی ماشین ها به گوش می رسد.”

دیگری عامل بوق زدن زیاد را سرعت بسیار می دانست همچنین  می گفت “خانم ها بیشتر از آقایان در رانندگی بوق می زنند چون بیشتر می ترسند و برای تطابق فواصل نگران ترند بوق می زنند که دیگران مواظبشان باشند.”

یکی از مخاطبان می گفت: “صدای بوق، مرا به یاد تصادف می اندازد چون همیشه بعد از هر تصادفی، ترافیک سنگینی ایجاد می شود و رانندگان فکر می کنند با بوق زدن می توانند کارشان را زودتر راه بیاندازند و مشکل را لا اقل برای خودشان حل کنند.”

حال چه مقدار از این اظهارات می تواند مصداق واقعی “بوق زدن” باشد؟ ولی امر مسلم این است که اگر وجود وسیله ای در ماشین به منظور اطلاع رسانی،جلوگیری از خطر یا دادن علامتی تعبیه شده چرا آن را از فرهنگ خود جدا کرده و برای رسیدن به منظور شخصی کاربری اش را زیر سوال ببریم؟ بعضی عقیده داشتند که صدای بوق ها را کوتاه بسازند یا در معاینات فنی خودرو ازداشتن بوق با صدای حیوانات یا بوق های بسیار بلند جلوگیری شود. این شاید به نوعی پاک کردن صورت مساله باشد که به حل آن کمکی نخواهد کرد.

مطمئنا اگر مدت کوتاهی را به فکر کردن درباره نتیجه عمل خود بگذرانیم می توانیم فرهنگ “شهرنشینی” و “با هم نشینی ” را خیلی بهتر از حالا به مرحله اجرا در آوریم  و هر چند در مواردی قانون نیز به مامور خود اجازه جلب و جریمه را صادر کرده باشد اما ؛ ما خود پلیس خود باشیم.

از بلندگوی ماشین تره بار تا صدای تیرآهن ساختمان در حال احداث

تازه مشکل آلودگی صوتی در کلانشهر کرج که به همین بوق زدن ختم نمی شود، اول صبح صدای مراسم صبحگاه اغلب مدارس در خانه و آپارتمانها می پیچد، لحظه ای بعد ماشینی با تره و بار از راه می رسد  و تا همه اهل محل را از حضورش خبردار نکند، از بلندگو دست نمی کشد، ساعتی نگذشته صدای نه چندان خوشایند جوان نان خشکی در خیابان می پیچد، شب هنگام موقع ترک میهمانی همسایه محترم فامیل هایش درست جلوی درب یاد خاطراتشان می افتند و بلند بلند می خندند و به نشان ترک کوچه و خداحافظی ساعتی از نیمه شب گذشته بوقی نیز می زنند، اینها همگی تنها نمونه های کوچکی از آلودگی های صوتی پیرامون ماست.

اگر بخت همراه ما باشد و درست در خانه دیوار یه دیوار ما که مشغول عملیات ساختمانی است، روزی هزار بار صدای مته و زمین خوردن تیراهن و جر و بحث کارگرها و کندن و کوبیدن به گوش نرسد باید خدا رو شکر کنیم که چه اعصابی برایمان باقی مانده است.

آلودگی صوتی به عنوان یکی از آلودگی های پنهان امروز به خصوص در کلانشهر ها که آثاری زیانبار بر سلامت آنسان ها دارد، متاسفانه تاکنون هیچ مطالعه ای درباره آن در کرج انجام نشده است.

آلودگی صوتی کرج مورد توجه قرار نگرفته

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر  با اشاره به آلودگی صوتی و میزان آن در  کرج که مورد مطالعه قرار نگرفته است اظهار داشت: تاکنون مطالعات آلودگی صوتی تنها در شهرتهران انجام شده است اما نظر به رشد بالای جمعیت و ضرورت این موضوع باید مسئولان کرج نیز برای آن چاره اندیشی کنند.

ندا بغدادی افزود: مناطق مرکزی شهر کرج بیش از دیگر مناطق با مشکل آلودگی صوتی روبرو است.

این کارشناس محیط زیست در ادامه هر صدای بلند و آزار دهنده که گاهی ناخواسته و برای شنونده گوش خراش و زیان آور بوده را آلودگی صوتی دانست و خاطرنشان کرد: آلودگی خاک و آب تنها برای کره زمین مضر است ولی آلودگی صوت دامنگیر انسان ها، جانوران و گیاهان می شود.

وی با اشاره به اینکه صداهای زیر یا نازک به دلیل انرژی بالای خود آلودگی بیشتری دارند بیان داشت: وسایل نقلیه موتوری، زمینی و هوایی شامل خودروها، موتورسیکلت، قطار و قطار شهری، اتوبوس و کامیون از مهمترین عوامل آلودگی صوتی هستند.

بغدادی با بیان اینکه در مناطق پرترافیک، فرودگاه ها، کارخانه ها و کارگاه های شهری و بزرگراه ها از جمله مناطق با آلودگی صوتی بالا هستند اظهار داشت: در صورتی که در برنامه ساخت و سازهای کشور عایق بندی صوتی پنجره ها، دیواره ها و کف رعایت شود، آلودگی صوتی آپارتمان ها در حدود ۸۰ درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به آثار زیانبار آلودگی صوتی بر روی انسان ها و جانوران خاطرنشان کرد: آلودگی صوتی علاوه بر آثار سوء بر شنوایی موجب سرگیجه، تغییر در سیستم گوارش، ضربان قلب، گردش خون، کم شدن میدان دید و قدرت تشخیص رنگ، سقط جنین، بی اشتهایی و پرخاشگری خواهد شد.

مسئول محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان افزود: آلودگی پنهان صوت علاوه بر کم شدن رشد گیاهان موجب کوچ بی موقع پرندگان و جانواپران و همچنین خونریزی گوش آنها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عایق بندی منازل مسکونی، دور کردن منازل و مدارس از راه های اصلی، گسترش وسائل نقلیه غیر موتوری و ایجاد فضای سبز می تواند از آثار منفی آلودگی صوتی در شهرها کاهش دهد.

بیایید با هم صداهای اطرافمان را کاهش دهیم

با توجه به عوارض و پیامدهای نامطلوب آلودگی صوتی در محیطهای طبیعی، اجتماعی و بویژه انسانی، ضرورت کنترل آن بطور جدی مطرح می‌گردد؛ از این رو، به منظور مقابله با این مسأله، دو روش کلی که برای کنترل سر و صداهای مزاحم وجود دارد اشاره می‌کنیم:

جذب صدا: در این روش شدت سرو صدا در محیط کار با تقلیل میزان انعکاس امواج صوتی به وسیله نصب وسایلی برای گرفتن و تخفیف ارتعاشات صوتی تقلیل داده می‌شود به این معنی که با استقرار وسایل جذب صدا در سقف‌ها و دیوارها، به جای اینکه امواج صوتی تولید شده منعکس شود، جذب دیوارها و سقف‌ها شده، بدین صورت مقدار زیادی از شدت صدای تولید شده کاسته می‌شود.

عایق کردن صدا: در این روش کانون‌ها و عملیات مولد صدا، نظیر محل کار ماشین‌ها، از سایر قسمت‌های محیط کار مجزا (توسط کشیدن دیوار یا نصب آنها در محل‌های جداگانه) و از انتقال صدا به جاهای دیگر جلوگیری می‌شود.

ضمنا علا‌وه بر عایق کردن سقف‌ها و دیوارها، به منظور جلوگیری از ورود صدا از خارج و کاهش ارتعاشات صورتی تولید شده در داخل می‌توان سر و صدا را درهمان منبع تولید صدا (کانون‌های صدازا) از بین برد. به طور مثال:

۱-‌ نصب وسایلی در ماشین‌آلا‌ت برای کاهش سرو صدا و ارتعاشات.

۲‌- استفاده از وسایل اتوماتیک برای بستن درهای بزرگ و سنگین، برای جلوگیری از سر و صدای ناراحت‌کننده ناشی از بستن درها و روغنکاری به موقع قفل‌ها، لوله‌ها، دستگیره درها و همچنین قسمت‌های گردان ماشین‌ها تا راحت و روان کار کنند و سر و صدا تولید نکنند.

۳‌- صدای زنگ تلفن‌ها را با استفاده از وسایلی که در آنها نصب می‌شود، می‌توان کاهش داد.

۴-‌ کارکنان را می‌توان آموزش داد که آرام صحبت کنند و از ایجاد سرو صدا و همهمه، به خصوص وقتی دور هم جمع می‌شوند یا از راهروها می‌گذرند جدا خودداری کنند.

۵-‌ استفاده از کفپوش در اتاق‌های چوبی، سیمانی یا آجری که باعث جذب امواج صوتی و کاهش سرو صدا می‌شود.

۶- استفاده از ارابه‌های دستی کوچک با چرخ‌های لا‌ستیکی برای حمل و نقل بار در راهروها و اتاق‌ها.

۷-‌ تنظیم صحیح روش کار، باعث تقلیل مقدار زیادی از آمد و شدهای غیرضروری و در نتیجه، در عین افزایش کارآیی، موجب کاهش میزان سرو صدا می‌شود.

شهرداری ها قانون را مرور کنند! کنتترل آلودگی صوتی هم وظیفه شماست

در مورد آلودگی صوتی یکی از وظایف شهرداری ها در بند ۲۰ اصلا حی ماده ۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکنی که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف است اصول بهداشت در شهرها است.

شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا می کنند یا باعث تولید دود یا ایجاد عفونت یا تجمع حشرات و جانوران می کنند، جلوگیری کند.

شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر، مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسب به صاحبان آنها ابلا غ کند و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف ده روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند. رای کمیسیون قطعی و لا زم الا جرا است.

به موجب ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف، افسران و درجه داران دیپلمه، مامور راهنمایی و رانندگی مکلفند در محدوده قانونی شهر تهران رانندگان موتورسیکلت یا موتورگازی ای که به وسیله لوله خروج دود عمدا صدای ناهنجار ایجاد می کنند را متوقف کنند. طبق این ماده واحده عمل مزبور جرم محسوب می شود و کاهش یا حذف سر و صدا از منبع تولید، که به این منظور باید از تجهیزات و امکانات فنی و عملی بهره گرفت.

۱-جلوگیری از انتقال سر و صدا از منبع تولید، که به این منظور باید بین منبع مولد سر و صدا و گیرنده آن سری ایجاد کرد، یا باید منبع مولد سر و صدا را به محلی مناسب انتقال داد.

۲- کنترل صدای ناشی از وسایل نقلیه‌ی موتوری، که به این منظور باید از توان دانش ترافیک و حمل و نقل شهری در مکان‌یابی تأسیسات و تجهیزات، هدایت سفرهای درون شهری، کنترل سرعت، کنترل فنی وسیله نقلیه و… بهره گرفت.

۳- ایجاد فضاهای سبز، از طریق کاشت درختان و درختچه‌ها.

۴- آموزش عمومی افراد جامعه، به منظور ارتقاء فرهنگ شهری و اجتماعی نظیر ملاحظه در استفاده از بوق اتومبیل، کنترل صدای رادیو و تلویزیون و غیره.

به هر روی به نظر می رسد مشکل آلودگی صوتی در کرج باید بیش از گذشته جدی گرفته شود و مسئولان امر اگر پنجره های عایق و  اکوستیک دفتر کارشان را ساعتی در روز باز بگذارند و با شیشه پایین خودرو در خیابانهای مرکز شهر کمی حرکت کنند، به عمق این فاجعه پی خواهند برد و سریع تر دست به کار حل مشکل شهروندان می شوند.

………………….

اعظم کریمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *